طراحی نما ویلا بخش بسیار مهمی از طراحی و ساخت ویلا می باشد. از آنجایی که نمای ویلا اولین بخش مورد توجه بیننده است، طراحی اصولی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

جذابیت طراحی نمای ویلا

طراحی نما ویلا علاوه بر جذابیت ظاهری در جذابیت های بخش داخلی ویلا نیز نقش بسیار موثری دارد. به طور مثال پنجره های مورد استفاده در نمای ویلا علاوه بر ظاهر نما در تامین نورپردازی فضاهای داخلی نیز نقش دارند. از طرفی نما به تنظیم دمای داخلی ویلا و محافظت از آن نیز کمک می کند. به همین دلیل طراحی اصولی نمای ویلا به صورت حرفه ای و تخصصی اهمیت بسیار بالایی دارد. مجموعه آرکاورجاوند در ادامه شما را با نکات کلیدی و مهم در طراحی نما ویلا به طور کامل آشنا خواهد کرد.

نکات کاربردی در ساخت نمای ویلا
برای طراحی نما ویلا باید به این نکات توجه داشت!

طراحی نما ویلا به صورت اصولی

تمامی عواملی که در طراحی ویلا نقش دارند در طراحی نمای ویلا نیز موثر می باشند. برخلاف تصور بسیاری از افراد نمای ویلا را نمی توان تنها با در نظر گرفتن سلیقه شخصی طراحی نمود. عوامل مختلفی وجود دارند که در طراحی این بخش نقش دارند. به طور مثال سبک طراحی، موقعیت جغرافیایی ویلا و محل قرارگیری ستون ها از جمله عوامل تاثیرگذار در طراحی نما می باشند. بنابراین طراحان باید با توجه به تمامی عوامل محیطی و جوی به طراحی نمای ویلا بپردازند.

به طور مثال هنگام طراحی ویلا در شمال باید موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی منطقه را در نظر گرفت. با توجه به بارندگی های بسیار طولانی و متعدد در شمال کشور، وجود سایبان برای پنجره ها و ورودی ویلا ضروری می باشد. بنابراین در صورت طراحی ویلا در شمال باید حتما از سایبان در نمای ویلا استفاده شود. همچنین هنگام طراحی شهرک ویلایی باید میان نمای تمام ویلاهای شهرک یک هماهنگی وجود داشته باشد. به همین دلیل طراحی نما باید با در نظر گرفتن نمای سایر ویلاها انجام شود.

طراحی و ساخت نمای ویلا به صورت مهندسی
طراحی نما ویلا به صورت اصولی

پارامترهای کلیدی در طراحی نما ویلا

اگر می خواهید طراحی نما ویلا به بهترین نحو انجام شود باید پارامترهای مختلفی را مورد توجه قرار دهید. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت.

رنگ و بافت

بافت و رنگ در طراحی نما ویلا کاملا وابسته به سبک در نظر گرفته شده برای طراحی است. به طور مثال در صورت استفاده از سبک کلاسیک در نمای ویلا باید از مجسمه های سنگی و عناصر فاخر استفاده شود. در صورتی که این المان ها در نماهای مدرن جایگاهی ندارند.

پیوستگی

هنگام طراحی نما ویلا باید به پیوستگی و انسجام کل نما توجه داشت. با وجود اینکه جزئیات در طراحی نما حائز اهمیت هستند، پیوستگی آن ها با کلیت نما نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بنابراین عدم پیوستگی در طراحی نما می تواند بزرگ ترین ضعف طراحی محسوب شود.

ریتم

وجود ریتم در طراحی نما ویلا نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. ریتم از مهمترین پارامترهایی می باشد که در طراحی و معماری مورد توجه قرار می گیرد. به همین دلیل در صورتی که به دنبال نمای جذاب و استاندارد هستید، بهتر است از رعایت ریتم در طراحی نما غافل نشوید.

توازن

فراموش نکنید که رعایت توازن در طراحی نما ویلا کاملا الزامی می باشد. بنابراین اجرای هر المان در طراحی نما باید کاملا یکسان و متوازن اجرا شود. متقارن اجرا نمودن نما از بهترین و راحت ترین روش های ایجاد توازن در نمای ویلا می باشد.

سادگی

از مهم ترین فاکتورهای طراحی نما ویلا که تمامی طراحان حرفه ای و موفق به آن پایبند هستند، در نظر گرفتن سادگی نما می باشد. سادگی هرگز قدیمی نمی شود و در تمامی دوره ها توانسته جذابیت خود را حفظ نماید. بنابراین در صورت رعایت اصل سادگی در طراحی نما می توانید با کاهش هزینه های اجرا، به حفظ جذابیت نما نیز کمک کنید.

عوامل تاثیرگذار در نمای ویلا
پارامترهای کلیدی در طراحی نما ویلا

عناصر موثر در طراحی نما ویلا

اگر به دنبال طراحی نما ویلا به صورت استاندارد و در عین حال منحصر به فرد هستید، بهتر است به عوامل مختلفی در طول طراحی توجه داشته باشید. به طور کلی عوامل متعددی وجود دارند که می توانند در طراحی نمای ویلا نقش موثری داشته باشند. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • توجه نمودن به متریال و مصالح مورد استفاده در ساخت نما
  • در نظر گرفتن شرایط محیطی و اقلیمی منطقه هنگام طراحی نما ویلا
  • توجه داشتن به اصول و قوانین طراحی نما در منطقه مورد نظر
  • به صرفه بودن اجرای نمای ویلا از نظر اقتصادی
  • توجه به سبک طراحی ویلا و همچنین شرایط سازه ای بنا
  • شناخت محدودیت ها و قابلیت اجرای نمای طراحی شده
  • در نظر داشتن سلیقه و خواسته کارفرما با توجه به سبک زندگی او
  • توجه به نیاز دکوراسیون داخلی به نورپردازی طبیعی ویلا
طراحی نما ویلا با کمک از متخصصین معماری و عمران
عناصر موثر در طراحی نما ویلا

اگر به دنبال طراحی اصولی نمای ویلا هستید، این نکات را فراموش نکنید!

در صورتی که قصد طراحی و یا بازسازی نمای ویلا را دارید، بهتر است به برخی نکات کلیدی در طراحی توجه داشته باشید. در نظر گرفتن این نکات هنگام طراحی نما به شما کمک می کند تا از نتیجه کار رضایت بیشتری داشته باشید. بنابراین هرگز از رعایت این نکات در طراحی نما غافل نشوید.

نکات کلیدی طراحی نما ویلا

  • استفاده نمودن از یک عنصر شاخص در طراحی نما ویلا تنها متعلق به سبک های فاخر مانند سبک کلاسیک نیست. بنابراین در طراحی نماهای نئوکلاسیک و یا مدرن نیز باید یک عنصر شاخص در نما داشته باشید. این عنصر می تواند یک نورپردازی متفاوت، رنگ خاص و یا بافت منحصر به فرد باشد.
  • پیش از طراحی نما ویلا حتما باید سبک طراحی مورد نظر خود را مشخص نمایید. فراموش نکنید که هر کدام از این سبک ها از اصول مشخصی پیروی می نمایند که باید به آن ها پایبند بود. به طور مثال در سبک کلاسیک نمای ویلا به شکل نماهای رومی اجرا می شود. بنابراین توجه به جزئیات در طراحی نمای کلاسیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که نمای مدرن به دنبال سادگی بیشتر در کنار جذابیت منحصر به فرد می باشد. بنابراین هیچگونه پیچیدگی در نماهای مدرن مشاهده نخواهید کرد و تمامی عناصر به ساده ترین شکل ممکن در نما اجرا می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید