نمای نئوکلاسیک در ویلا یک سبک تلفیقی است که با سلیقه مخاطبین امروزی به شدت هماهنگ است. در این سبک شاهد همنشینی دو سبک مدرن و کلاسیک به شکلی هنرمندانه در کنار یکدیگر هستیم.

نمای نئوکلاسیک در ویلا به سبک مدرن نزدیک تر است یا سبک کلاسیک؟

اضافه شدن چاشنی مدرنیته به هر چیز می تواند آن را امروزی تر کند. مردمان عصر جدید طرفدار سبک های امروزی و مدرن هستند. این را می توان حتی در نمای ساختمان ها دید. ساختمان های زیادی را در سطح شهر میبینیم که علاوه بر بی آلایش بودن که در واقع از ویژگی های اصلی طراحی نمای مدرن است، دارای شکوه و اصالت خاصی هستند. این نماها جزو نماهای نئوکلاسیک محسوب می شوند.

واژه “نئو” به معنای تازه و نو می باشد. نمای نئوکلاسیک در ویلا، نمایی است که طبق استانداردهای طراحی کلاسیک اما به شکل امروزی طراحی شده است. این سبک از طراحی مورد پسند کارفرمایان و طراحان قرار دارد و عامه پسند ترین سبک از طراحی نمای ویلا محسوب می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا پیرامون ویژگی های نمای نئوکلاسیک در ویلا به گفتگو بپردازیم.

ویلا دوبلکس با نمای نئوکلاسیک و سیمان سفید
نمای نئوکلاسیک در ویلا حاصل همنشینی دو سبک مدرن و کلاسیک است.

نمای نئوکلاسیک؛ تلفیقی از دو سبک بی رقیب

نمای نئوکلاسیک در ویلا تلفیقی از نمای مدرن و نمای کلاسیک می باشد. این نما اصالت و شکوه خود را وامدار نمای کلاسیک است. ظرافت های هنری در نمای نئوکلاسیک همگی ریشه در نمای کلاسیک دارند. در نمای نئوکلاسیک ویلا شاهد نقش برجسته های ظریف و تراشکاری شده، ستون های سنگی و طاق ورودی هلالی شکل و قوس دار هستیم. اما در تمام این ها از اغراق دوری شده است.

اغلب المان های نمای کلاسیک به شکلی ساده و دور از حاشیه در نمای نئوکلاسیک آورده شده اند. برجستگی های روی سطوح در نمای نئوکلاسیک به اندازه نمای کلاسیک نیست و نمای ویلا بیشتر صاف و مسطح است. نمای نئوکلاسیک در ویلا تلفیقی هنرمندانه از دو سبک اعجاب انگیز کلاسیک و مدرن می باشد که تا حد زیادی توانسته با سلیقه مخاطبین امروزی هماهنگ باشد.

استفاده از حجم های هندسی در نمای نئوکلاسیک

در طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا از حجم های هندسی استفاده می شود. در حالی که در نمای کلاسیک استفاده از حجم های هندسی چندان متداول نیست. حجم های هندسی مختص طراحی مدرن هستند که به وادی طراحی نئوکلاسیک قدم گذاشته اند.

سقف مسطح در نمای ویلای نئوکلاسیک

در طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا از سقف گنبدی شکل استفاده نمی شود. این سبک از طراحی سقف مختص نمای کلاسیک است. بنابراین سقف ویلا باید مسطح و یا شیروانی باشد. تخت بودن سقف ویلای نئوکلاسیک از طراحی مدرن سرچشمه می گیرد.

حفظ ارزش نمای کلاسیک

درست است که نمای نئوکلاسیک در ویلا تلفیقی از دو نمای مدرن و کلاسیک می باشد. اما نباید فراموش کرد که این سبک از نما بیشتر به نمای کلاسیک شباهت دارد تا نمای مدرن. در واقع اگر نمای کلاسیک را ساده سازی کنیم به نمای نئوکلاسیک می رسیم. بنابراین طراح باید حواسش را جمع کند تا ارزش های نمای کلاسیک در طراحی نئوکلاسیک زیر سوال نرود.

نمای ویلای نئوکلاسیک با ابزار سیمان سفید
در طراحی نمای نئوکلاسیک باید به سادگی روی آورد و در عین حال ارزش سبک کلاسیک را حفظ کرد.

جهت طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا از چه متریال هایی استفاده می شود؟

طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا دست طراح را تا حد زیادی در انتخاب متریال های نماسازی ویلا باز گذاشته است. در نمای کلاسیک و نمای مدرن تنها حق انتخاب برخی مصالح وجود داشت. در حالی که در طراحی نئوکلاسیک چنین نیست. طراح اجازه دارد در کنار استفاده از سنگ مرمر یا تراورتن از متریال های نماسازی مدرن مانند شیشه، فلز و چوب استفاده کند. به همین دلیل است که نمای نئوکلاسیک در ویلا یک نمای تلفیقی بسیار شیک و چشم نواز محسوب می شود.

هزینه اجرای نمای نئوکلاسیک در ویلا چقدر است؟

هزینه به عنوان اولین و مهمترین پارامتر در زمان ساخت ویلا مطرح می شود. در مورد هزینه اجرای نمای نئوکلاسیک در ویلا باید گفت که این هزینه کمتر از هزینه اجرای نمای کلاسیک و بیشتر از هزینه اجرای نمای مدرن است. تنوع نوع متریال ها در نماسازی نئوکلاسیک بیشتر از نمای کلاسیک است بنابراین دست طراح برای استفاده از متریال های اقتصادی تر نیز باز است. با این حال پرداختن به جزئیات موجب خواهد شد تا هزینه اجرای نمای نئوکلاسیک بیشتر از نمای مدرن باشد.

پارامترهای موثر در هزینه اجرای نمای نئوکلاسیک

هزینه اجرای نمای نئوکلاسیک در ویلا بسته به پارامترهای مختلف متغیر خواهد بود. این پارامترها عبارتند از؛

  • میزان پیچیدگی های نما
  • متراژ نما
  • نوع مصالح مورد استفاده
  • تعداد نیروی کار
  • دستمزد تیم طراحی
  • تعداد طبقات
  • المان های هندسی موجود در نما

نظم و تقارن در نمای نئوکلاسیک در عین مینیمالیسم

اگر خاطرتان باشد در نمای مدرن پایبندی به نظم و تقارن معنایی نداشت. با این حال طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا باید طبق نظم و تقارن صورت گیرد. این نظم و تقارن نشات گرفته از طراحی کلاسیک است. با این حال نباید فراموش کرد که در عین حفظ تقارن در طراحی نما باید مینیمالیسم را رعایت کرد. نمای ویلا باید بی آلایش و به دور از تکلف و تجملات باشد. رعایت این دو نکته نمای ویلا را بسیار شیک و چشم نواز خواهد کرد.

طراحی نمای ویلا نئوکلاسیک و مینیمال
مینیمالیسم در عین تقارن نمای نئوکلاسیک.

متقارن بودن پنجره ها در نمای نئوکلاسیک

بسیار مهم است که در طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا، پنجره ها به صورت متقارن طراحی شوند. طراحی پنجره ها باید با طراحی درب ورودی سازگاری داشته باشد. این سازگای منجر به خلق فضایی هنری و قاعده مند خواهد شد.

استفاده از رنگ های روشن در نمای نئوکلاسیک

در طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا عمدتا از رنگ های روشن مانند سفید و کرمی استفاده می شود. رنگ های مورد استفاده در این نما گرم و روشن هستند. بنابراین ممکن است ته مایه ای از قهوه ای داشته باشند. هدف از طراحی نمای نئوکلاسیک القای حس آرامش و سکون در عین زیبایی و صلابت است. رنگ های گرم و روشن به خوبی می توانند این رسالت را محقق کنند.

ویلای اجرا شده با نمای نئوکلاسیک
استفاده از رنگ های روشن در نمای نئوکلاسیک.

کلام پایانی

طراحی ویلا به سبک نئوکلاسیک این روزها به شدت روی بورس است. افراد زیادی به عاشقان این سبک از نما پیوسته اند و به همین دلیل شاهد افزایش تعداد نماهای نئوکلاسیک در ویلاها هستیم. طراحی نئوکلاسیک نمادی از سادگی، بی آلایش بودن، شکوه، زیبایی و صلابت است. به همین دلیل است که می توان آن را یک سبک تلفیقی دانست. در نمای نئوکلاسیک هدف طراح خلق نمایی هنرمندانه و بی نقص می باشد که در عین تقارن، حس و حالی از مدرنیته را ارائه دهد. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از حرفه ای ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران صفر تا صد طراحی نمای نئوکلاسیک در ویلا را برای شما انجام خواهد داد. برای ارتباط با ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید