نماسازی ویلا یکی از بخش های مهم و کلیدی در پروسه طراحی ویلا می باشد. با استفاده از متریال های مختلف می توان به ویلا شخصیت و هویت بخشید.

متریال های مورد استفاده در نماسازی ویلا چه تاثیری در محبوبیت ویلا دارد؟

افرادی که قصد دارند در مورد یک ویلای خاص نظر بدهند در ابتدا به نمای ویلا نگاه می کنند. اگر متریال های مناسبی در نماسازی ویلا استفاده شده باشد احتمال اینکه نظر مخاطبین به ویلای مورد نظر جلب شود بسیار بالا خواهد بود. اما اگر این متریال ها بی کیفیت، غیر استاندارد و غیر منطبق با اقلیم منطقه باشد یقینا معماری و طراحی نمای ویلا زیر سوال خواهد رفت. نمای ویلا را می توان ویترین اصلی پروژه دانست. هر چند که نمی توان از روی نمای ویلا پی به داخل آن برد اما یقینا ویلایی که طبق استانداردهای کیفی سطح بالا ساخته شده باشد نمای مطلوبی خواهد داشت. انواع متریال های نماسازی ویلا عبارتند از سیمان، سنگ، شیشه، کامپوزیت، چوب، مونولیت و فایبر سمنت برد. در این مطلب به پرکاربردترین این متریال ها اشاره خواهیم کرد.

طراحی نما ویلا و نماسازی با انواع متریال
تنوع در متریال های نماسازی ویلا منجر به خلق نماهای متنوع شده است.

تاثیر متریال های مختلف نماسازی ویلا در حس و حال بینندگان

استفاده از متریال های مختلف در نماسازی ویلا میتواند بسیار جلب توجه کننده باشد. با استفاده از متریال های مختلفی که دارای بافت های متنوع هستند می توان حس و حالی متفاوت را در مخاطب ایجاد کرد. متریال های نماسازی ویلا در سبک های مختلف متفاوت اند. به همین دلیل حسی که از دیدن نمای ویلا به مخاطب القا می شود یک حس منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال یک ویلا با نمای چوبی حس صمیمیت بیشتری نسبت به ویلایی با نمای شیشه ای القا می کند. از طرفی استفاده از سنگ های خام و تراش نخورده در نمای ویلا می تواند نمادی از ویلاهای روستیک در دامنه های کوهستان باشد. چنین ویلایی میتواند انسان را به یاد کلبه های گرم و صمیمانه ای بیندازد که روستاییان پرمهر در آن ها زندگی می کنند.

استفاده از سنگ در نماسازی ویلا

استفاده از سنگ در نماسازی ویلا تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد. اولین ویلاهایی که ساخته شدند با استفاده از متریال های سنگی بنا شدند. با این حال امروزه روز با توجه به سبک طراحی ویلا از سنگ مناسب در نمای آن استفاده می شود. سنگ ها در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم اند و منجر به استحکام نمای سازه می شوند. نماهایی که با استفاده از سنگ طراحی می شوند دارای ظاهری شیک و مجلل هستند و دوام و ماندگاری بالایی دارند. با این حال سنگ های مورد استفاده در نماسازی ویلا می توانند مصنوعی یا طبیعی باشند.

  • استفاده از سنگ طبیعی در نماسازی ویلا

در نماسازی ویلا به سبک رومی و روستیک از سنگ های طبیعی استفاده می شود. سنگ های طبیعی دارای مقاومت بالایی نسبت به ضربه هستند و می توانند نمایانگر یک عنصر طبیعی در نمای ویلا باشند. در نمای ویلای کلاسیک از سنگ هایی مانند مرمر و گرانیت استفاده می شود. این سنگ ها بسیار گران قیمت هستند و ارزش ویلا را بالا می برند. در نمای ویلای روستیک نیز از سنگ های تراش نخورده و خامی استفاده می شود که حس و حالی از ارگانیک بودن و پیوند عمیق با طبیعت را به آدمی منتقل می کنند.

  • استفاده از سنگ مصنوعی و سرامیک در نمای ویلا

بهترین انتخاب برای نماسازی ویلا به سبک نئوکلاسیک و مدرن استفاده از سنگ های مصنوعی و سرامیک است. این سنگ ها دارای تنوع بالایی در طرح و رنگ هستند و می توانند جلوه بسیار زیبایی به نمای ویلا بدهند. در بین سنگ های مصنوعی و سرامیک ها نیز سنگ های لوکس و گران قیمت پیدا می شود. در ساخت بسیاری از ویلاهای کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک از این سنگ ها استفاده می شود.

نمای سنگی ویلا و استفاده از مصالح طبیعی در نما
از سنگ طبیعی در نمای ویلاهای روستیک استفاده می شود.

استفاده از ورق آلومینیوم و کامپوزیت در نماسازی ویلا

از بهترین انتخاب ها برای نماسازی ویلا به سبک مدرن و پست مدرن، نمای کامپوزیت است. ورق های کامپوزیت دارای وزن بسیار سبکی هستند و منجر به بالا رفتن ایمنی ویلا می شوند. از طرفی به دلیل تنوع در طرح و رنگ و فرم دهی راحت ورق های کامپوزیت از این ورق ها برای ساخت نماهای خلاقانه و مبدعانه استفاده می شود. نماسازی ویلا با ورق کامپوزیت منجر به بالا رفتن ایمنی ویلا خواهد شد. ورق های کامپوزیت در برابر آتش سوزی مقاومند، دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند، شستشوی راحتی دارند و در برابر عوامل جوی از خود دوام بالایی نشان می دهند.

طراحی نمای مدرن با متریال مدرن
با استفاده از کامپوزیت می توان نماهای خلاقانه در ویلا ایجاد کرد.

استفاده از آجر در طراحی نمای ویلا

آجر از قدیمی ترین متریال ها در نماسازی ویلا می باشد. ویلاهای قدیمی که سال ها پیش در مناطق بالای شهر تهران بنا می شدند نمای آجری داشتند. آجر برای سال های طولانی از انتخاب های معماران حذف شده بود تا اینکه چند سال پیش طراحی ویلا به سبک سنتی و ایرانی روی کار آمد. در این سبک از طراحی نمای ویلا، استفاده از آجر ضروری است. نمای آجری ویلا یک نمای صمیمانه است و آدمی را با خود به گذشته ها می برد بنابراین تا حدی نوستالژیک است. این متریال حامی محیط زیست بوده و یک عایق صوتی و حرارتی بهینه می باشد.

استفاده از شیشه در طراحی نمای ویلا

در نمای اغلب ویلاهای مدرن از شیشه استفاده می شود. شیشه را می توان یکی از متریال های ثابت در طراحی نمای مدرن دانست. شیشه هایی که در نمای ویلا استفاده می شوند در برابر شکستگی و ضربه بسیار مقاوم اند. با این حال می توانند منبع هدر رفت انرژی گرمایی و سرمای در تابستانی و زمستان باشند. به همین دلیل استفاده از شیشه در نماسازی ویلا با محدودیت روبرو است. اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه استفاده از شیشه در بیش از 40 درصد نما ممنوع است. با این حال بسته به نوع ویلا و منطقه جغرافیایی می توان این نرخ را تا 60 درصد افزایش داد. هر چه نمای شیشه ای ویلا گسترده تر باشد امکان تماشای چشم اندازهای بدیع و جذاب از پنجره های ویلا بیشتر خواهد بود.

طراحی نمای ویلای مدرن و استفاده از پنجره های قدی
در نمای ویلای مدرن از شیشه استفاده می شود.

استفاده از چوب در ساخت نمای ویلا

استفاده از چوب در نماسازی ویلا می تواند جلوه ای صمیمی و دوستانه به ویلا بدهد. چوب مورد استفاده در نمای ویلا باید مقاومت کافی در برابر آتش سوزی، قارچ، کپک، رطوبت و پوسیدگی داشته باشد. به همین دلیل از ترمووود در طراحی نمای ویلا استفاده می شود. نمای چوبی در طراحی ویلای مدرن و طراحی ویلای روستیک بسیار متداول است. با این تفاوت که در طراحی ویلای روستیک از الوارهای چوبی تراش نخورده با ظاهر طبیعی استفاده می شود تا نمای ویلا طبیعی تر به نظر برسد. چوب یک متریال دوستدار محیط زیست در نماسازی ویلا می باشد و حس آرامش به بیننده منتقل می کند.

کلام پایانی

استفاده از متریال های مختلف در نماسازی ویلا میتواند حس و حال منحصر به فردی در مخاطب ایجاد کند. نمای مدرن، نمای نئوکلاسیک، نمای رومی و نمای کلاسیک و پست مدرن هر کدام به متریال خاص خود برای نماسازی نیاز دارند. مجموعه آرکاورجاوند با دارا بودن یک تیم حرفه ای و قوی متشکل از معماران خبره، متریال مناسب با سبک طراحی ویلای شما را انتخاب نموده و در نماسازی ویلا به شما کمک می کند. بنابراین نمای ویلای شما مطابق با سلیقه، سبک طراحی ویلا و اقلیم جغرافیایی تان خواهد بود. برای ارتباط با کارشناسان ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید