سبک های جدید از طراحی معماری ویلا همچون سبک مدرن، پست مدرن و مینیمال هر چند که با استقبال بی نظیری روبرو هستند. اما این موضوع موجب کاهش محبوبیت نمای کلاسیک در ویلا نشده است.

آیا نمای کلاسیک در ویلا مانند گذشته محبوبیت دارد؟

در اغلب مواقع با گذشت زمان شاهد منسوخ شدن یک سبک از طراحی، یک ایده، یک طرز فکر و یا حتی یک مکتب هستیم. اما برخی از مواقع نیز استثناهایی وجود دارد. نمونه ای از این استثنا را می توان در یکی از سبک های معماری رویت کرد. نمای کلاسیک از قدیمی ترین و اصیل ترین نماها می باشد که با گذشت زمان همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است.

با روی کار آمدن نمای مدرن، نمای پست مدرن و نمای مینیمال توقع می رفت که نمای کلاسیک در ویلا رنگ ببازد و محبوبیت آن دچار افت شود. اما چنین اتفاقی رخ نداد. هرچند که نماهای امروزی به طرز عجیبی در حال تاخت و تاز در عرصه معماری هستند اما هنوز هم که هنوز است انتخاب اول و آخر بسیاری از طراحان نمای کلاسیک در ویلا است. در این مطلب قصد داریم پیرامون دلایل این محبوبیت به گپ و گفت بپردازیم. بنابراین همراه ما باشید.

عمارت کلاسیک با نمای سنگ
محبوبیت نمای کلاسیک در ویلا را می توان از تعدد ویلاهای کلاسیک ساخته شده در مناطق مختلف متوجه شد.

شکوه و اصالت نمای کلاسیک در ویلا

نمای هر سازه حکایت از هویت آن دارد. این موضوع در مورد نمای ویلا نیز صادق است. ویلا نشینی این روزها در حال اوج گرفتن است. افراد زیادی مایل به خرید و یا ساخت ویلا هستند. طراحی ویلا به خودی خود اقدامی در راستای ارتقای سطح رفاه زندگی است. افرادی که مایل به طراحی و ساخت ویلا هستند تمایل دارند تا رفاه بیشتری برای زندگی خود و خانواده شان دست و پا کنند.

نمای کلاسیک؛ نمادی از تجمل گرایی

نمای کلاسیک در ویلا سبکی از نمای ویلا است که بیانگر تجمل گرایی و مرفه بودن است. این سبک از نما یادآور نمای کاخ های سلاطین و پادشاهان است و هر چه آب و تاب آن بیشتر باشد یقینا جلوه باشکوه تری به ویلا داده خواهد شد. به همین دلیل است که عده زیادی در طراحی ویلا سبک کلاسیک را انتخاب می کنند. ویلاهایی که در مناطق بالای شهر تهران و شهرهای شمالی کشور ساخته می شوند عمدتا بسیار شاهانه و اشرافی هستند. به همین دلیل است که طراحان ترجیح می دهند شکوه و صلابت ویلا را با طراحی کلاسیک به رخ بینندگان بکشند.

ویلا به سبک کلاسیک
نمای کلاسیک نمادی از شکوه و ابهت است.

سازگاری نمای کلاسیک با هر نوع اقلیم و آب و هوا

از دیگر دلایلی که نمای کلاسیک در ویلا به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده، سازگاری آن با شرایط اقلیمی مختلف است. تا چند سال پیش عمده پروژه های ساخت و ساز ویلا در تهران و شهرهای شمال صورت می گرفت. اما امروزه روز پای پروژه های ساخت و ساز ویلا به انواع اقلیم ها باز شده است؛ مناطق کوهستانی، کویری، مرطوب و جنگلی، شرجی و ساحلی و حتی مناطق خشک و سردسیر. از آنجایی که طراحی کلاسیک با هر نوع اقلیمی سازگار است می توان آن را به عنوان نمای مطلوب برای هر شهر برگزید.

مقاومت و استحکام متریال های نماسازی کلاسیک

جهت طراحی نمای کلاسیک در ویلا از متریال های مخصوصی استفاده می شود. این متریال ها بسیار مستحکم و مقاوم هستند. سازگاری با هر نوع اقلیم در انتخاب متریال های نماسازی کلاسیک نیز قابل رویت است. سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن از جمله اساسی ترین متریال های نماسازی ویلا به سبک کلاسیک هستند. این سنگ ها در برابر تابش نور خورشید، برف، یخبندان، رطوبت و گرد و غبار بسیار مقاوم اند و کیفیت اولیه خود را در گذر زمان حفظ می کنند.

بهینگی مصرف انرژی در طراحی کلاسیک

اگر دقت کرده باشید در طراحی نمای مدرن ویلا بخش عمده ای از نما را با شیشه کار می کنند. بنابراین احتمال هدر رفت انرژی بالا خواهد رفت. با طراحی نمای کلاسیک در ویلا می توان پنجره های کوچک طراحی کرد و از هدر رفت انرژی جلوگیری نمود. بهینگی مصرف انرژی از جمله دلایل طراحی کلاسیک در ویلا است.

ویلا لاکچری کلاسیک
پنجره های کوچک در نمای کلاسیک جلوی هدر رفتن انرژی را می گیرد.

اجرای نورپردازی های حرفه ای تر در نمای کلاسیک

نورپردازی در تمامی نماها اجرا می شود. چه در نمای مدرن و چه در نمای کلاسیک شاهد نورپردازی نمای ویلا هستیم. اما نکته اینجاست که نورپردازی در نمای کلاسیک در ویلا بسیار حرفه ای تر صورت می پذیرد. در واقع نتیجه نهایی کار در نمای کلاسیک بسیار درخشان از نمای مدرن خواهد بود. وجود ظرافت های هنری در نمای کلاسیک، نقش برجسته های تراشکاری شده و کتیبه های سنگی موجب خواهد شد تا نورپردازی نما در شب جلوه ای بسیار زیباتر به ویلا بدهد. این در حالی است که در نمای مدرن نمی توان چندان در نورپردازی نمای ویلا مانور داد.

قانونمند بودن طراحی نما به سبک کلاسیک

این مورد از دلایل محبوبیت طراحی نمای کلاسیک در ویلا است که به طراح مربوط می شود. طبعا برای طراحان ساده تر است که طراحی قانونمندی داشته باشند. اجرای طرح های مدرن به خلاقیت و نوآوری بیشتر نیاز دارد و طراحی به سبک کلاسیک نیازمند نوآوری نیست. آنچه که در طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک باید رعایت شود اجرای اصول طراحی در چارچوب قوانین است. بنابراین بدیهی است که این شیوه از طراحی برای معماران ساده تر باشد. به همین دلیل است که طراحان برای سادگی بیشتر کار خود دست به طراحی نمای کلاسیک در ویلا می زنند.

قیاس نمای مدرن و کلاسیک از لحاظ رعایت اصول و قواعد

البته این را هم بگوییم که بسیاری از افراد از شیوه طراحی کلاسیک لذت می برند. افرادی که علاقه مند به طراحی های متقارن و اصولی در چارچوب قوانین معماری هستند به این سبک از نما علاقه بیشتری نشان می دهند. این افراد زیبایی را در تقارن و رعایت اصول هندسی می دانند. در طراحی نمای مدرن شاهد برهم خوردن بسیاری از قوانین و زیر پا گذاشتن چارچوب ها توسط طراح هستیم که نتیجه اش یک طراحی خلاقانه و بکر خواهد بود. با این حال بسیاری از افراد این سبک از طراحی را نمی پسندند و عاشق رعایت اصول و قواعد هستند.

ویلا کلاسیک با سنگبری زیاد
نمای کلاسیک یک نمای اصولی و قانونمند است.

کلام پایانی

مجموعه آرکاورجاوند یکی از قویترین و حرفه ای ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران تمامی خدمات طراحی ویلا را برای شما از صفر تا صد به عهده خواهد گرفت. سبک های مختلف طراحی از جمله سبک کلاسیک، مدرن، پست مدرن، مینیمال و نئوکلاسیک جزو سبک های محبوب در طراحی ویلا هستند که قابلیت اجرایی در ویلای شما را دارند. برای ارتباط با کارشناسان ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید