روفگاردن یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای طراحی بام و تراس می‌باشد، که امروزه با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. روف گاردن با ایجاد فضایی پوشیده از گیاهان طبیعی و جلوه بصری فوق العاده شکل می‌گیرد.

طراحی بام سبز یا روف گاردن

با توجه به رشد عجیب برج‌ها و ساختمان‌های بلند در فضاهای شهری و حذف غیرطبیعی فضاهای سبز، نیاز به فضای سبز به شکل جدی در شهرها احساس می‌شود. طراحی و اجرای روفگاردن در بام‌ها و یا تراس ساختمان‌ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی این کمبود را جبران نماید. روف گاردن علاوه بر ایجاد زیبایی بصری، نقش بسیار موثری در کاهش استرس و افزایش آرامش انسان‌ها دارد. به طور کلی روف گاردن‌ها از مزایای فوق العاده‌ای برخوردار هستند که منجر به محبوبیت بالای آن ها شده است. اما توجه داشته باشید که اجرای اصولی و تکنیکی بام سبز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور مجموعه آرکاورجاوند در ادامه قصد دارد شما را با بهترین تکنیک‌های اجرای روف گاردن به طور کامل آشنا کند.

بهترین تکنیک‌های فضاسازی روف‌گاردن، کلیدی در ایجاد یک محیط زیبا، پویا و محیطی سالم و پایدار هستند.
بهترین تکنیک های فضاسازی روفگاردن

مزایای اجرای روفگاردن در ساخت ویلا

اجرای روفگاردن در طراحی ویلا می‌تواند جذابیت‌های طراحی را چندین برابر کند. به همین دلیل است که امروزه اکثر طراحان و معماران از اجرای بام سبز در طراحی و بازسازی ساختمان‌ها و ویلاها استقبال می‌کنند. به طور کلی از مزایای اجرای بام سبز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • اجرای روفگاردن به دلیل استفاده از گیاهان طبیعی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. از طرفی با ایجاد رطوبت و همچنین تولید اکسیژن باعث تصفیه هوا ساختمان می‌شود.
  • به وجود آوردن یک محیط دنج، آرامش بخش و سرسبز برای ساکنین ساختمان از دیگر مزایای اجرای روفگاردن می‌باشد. بنابراین می‌تواند به افزایش سطح کیفیت زندگی نیز کمک کند.
  • از دیگر مزایای روفگاردن می‌توان به ایجاد عایق حرارتی و کنترل دمای ساختمان اشاره نمود. به همین دلیل ساختمان‌های دارای روف گاردن خنک‌تر از ساختمان‌های اطراف هستند.
  • ایجاد عایق صوتی و کاهش سر و صدا در ساختمان‌ها از دیگر مزایای روف گاردن می‌باشد.
  • از طرفی با ایجاد روفگاردن می‌توان به کاهش هزینه‌های دفع فاضلاب و همچنین تامین انرژی ساختمان نیز کمک کرد.
  • به وجود آوردن زیبایی بصری در فضاهای شهری و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیر ساختمان نیز از دیگر مزایای روفگاردن می‌باشند.
در ایجاد یک محیط زیبا، پویا و محیطی سالم و پایدار، بهترین تکنیک‌های فضاسازی روف‌گاردن نقش کلیدی دارند.
مزایای اجرای روفگاردن

نحوه طراحی اصلی و استاندارد روفگاردن

طراحی روفگاردن می‌تواند جلوه ویژه و منحصر به فردی به ساختمان‌ها بدهد. به همین دلیل در طراحی شهرک ویلایی نیز می‌توان از آن به عنوان یک گزینه ایده آل استفاده نمود. از آنجایی که اجرای روف گاردن نیاز به زیرسازی و زهکشی دارد، بهتر است اجرای آن را به صورت مرحله‌ای پیش برد. مراحل اجرای روف گاردن به شرح زیر می‌باشند.

  • خاک، سیستم آبیاری، سیستم نورپردازی

در اولین مرحله برای طراحی روفگاردن باید خاک مخصوص با وزن کم و جذب آب بالا انتخاب نمود. انتخاب خاک مناسب برای روف گاردن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس از آن باید سیستم آبیاری قطره‌ای هوشمند و اتوماتیک را در بام به اجرا درآورد. سپس فضاسازی به گونه‌ای انجام شود که نور طبیعی مورد نیاز گیاهان کاملا تامین شود.

  • کف سازی و انتخاب مصالح

برای پیشگیری از آسیب دیدگی بام باید کف سازی به صورت اصولی انجام شود. بنابراین رعایت تمامی اصول عمرانی هنگام کف سازی بام سبز الزامی می‌باشد. مصالح مورد استفاده در بام سبز نیز باید به گونه‌ای انتخاب شوند که کمترین وزن را داشته باشند و فشار زیادی را متوجه سازه ساختمان نکنند.

  • فیلترینگ و زهکشی

در ادامه باید زهکشی و فیلترینگ روفگاردن به طور اصولی و کامل انجام شود تا از نفوذ املاح خاک و آب به لایه‌های زیرین پیشگیری شود.

  • مبلمان، آلاچیق و تجهیزات جانبی

در نهایت نیز باید مبلمان و تجهیزات مخصوص روفگاردن با وزن مناسب انتخاب شوند. این تجهیزات باید از مقاومت خوبی در برابر نور خورشید، باد و باران برخوردار باشند.

روف‌گاردن اصلی و استاندارد باید با رعایت نکات طراحی مناسب و استانداردهای لازم اجرا گردد.
نحوه طراحی اصلی و استاندارد روفگاردن

بهترین تکنیک‌ها برای ایجاد روفگاردن

برای طراحی روفگاردن نیز همانند طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان از سبک‌های متفاوتی استفاده نمود. از بهترین تکنیک‌های طراحی روف گاردن می‌توان به تکنیک‌های زیر اشاره داشت.

  • ساحلی

کفپوش روفگاردن‌هایی که به سبک ساحلی طراحی می‌شوند با استفاده از سنگ‌های تزئینی و شن اجرا می‌شوند. حدود 40 درصد از فضای بام سبز را درختچه و باقی را مبلمان و آلاچیق‌های فلزی تشکیل می‌دهند.

  • مینیاتوری

در این تکنیک نیز بیش از 80 درصد فضا روفگاردن را درختچه‌ها و فضای سبز تشکیل می‌دهد. بنابراین تنها نزدیک به 15 درصد از فضا را مبلمان و دیگر تجهیزات می‌پوشاند.

  • لاکچری

یکی از گران‌ترین و خاص‌ترین سبک‌های طراحی روفگاردن سبک لاکچری است. در این سبک از چمن و کفپوش‌های چوبی استفاده می‌شود. گیاهانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز خاص و بسیار زیبا باشند. تاپ، نیمکت، مبلمان، آلاچیق و … از دیگر تجهیزات مورد استفاده در این بام سبز هستند.

  • ارگانیک

در روفگاردن ارگانیک بیشتر از فضای سبز استفاده می‌شود. به همین دلیل کفپوش‌ها معمولا چمن هستند و تنها مسیرهای عبوری به صورت چوبی طراحی می‌شوند. از گیاهان خوراکی و سبزیجات نیز در بام سبز ارگانیک استفاده می‌گردد.

  • رویایی

از زیباترین سبک‌های طراحی روفگاردن می‌توان به سبک رویایی اشاره نمود. در این سبک 50 درصد گل و گیاه و 50 درصد مبلمان و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این سبک نیز مانند سبک لاکچری از هزینه نسبتا بالایی برخوردار است.

احداث روف‌گاردن به‌صورت استاندارد نیازمند رعایت اصول و نکات طراحی مناسب است.
بهترین تکنیک ها برای ایجاد روفگاردن

نکات قابل توجه هنگام طراحی و اجرای روف گاردن

فراموش نکنید که عدم توجه به طراحی اصولی روفگاردن می‌تواند معایب زیادی را به همراه داشته باشد. افزایش وزن ساختمان، آسیب دیدگی سقف و افزایش رطوبت مصالح ساختمانی از مهم‌ترین پیامدهای منفی این طراحی محسوب می‌شوند. بنابراین طراحی اصولی بام سبز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. برای اجرای بام سبز می‌توانید از تکنیک‌های متمرکز، مدولار و گسترده استفاده نمایید. در سیستم متمرکز محدودیتی برای انتخاب و استفاده از گیاهان طبیعی وجود ندارد. از آبنما نیز در این نوع بام سبز استفاده می‌شود.

سیستم مدولار نیز به گونه‌ای می‌باشد که گیاهان به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بنابراین از فلاورباکس برای کاشت گیاهان استفاده می‌شود. سیستم گسترده نیز با کمترین ارتفاع و تنوع گیاهی حداقلی اجرا می‌شود. معمولا از این سبک برای بام‌هایی که شیب دارند استفاده می‌گردد. از سبک گسترده بهتر است در بام‌هایی که فضای زیادی دارند استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید