شرایط اقلیمی می تواند تاثیر ویژه ای بر طراحی ویلا در شمال داشته باشد. در این مطلب به نکاتی پیرامون این بحث خواهیم پرداخت.

از تاثیر شرایط آب و هوایی روی طراحی ویلا در شمال چه می دانید؟

اگر گریزی به گذشته های دور بزنید خواهید دید که در زمان های گذشته نیز شرایط آب و هوایی بر معماری مناطق تاثیر بسیار زیادی داشته است. در مناطق کویری طراحی بادگیرها را داشتیم با سقف های گنبدی شکل که به موجب آن هوای خنک تری در ساختمان می پیچید. در مناطق شمالی نیز سقف های سفالی را داشتیم که به صورت شیبدار طراحی می شدند و رطوبت و آب باران را از خانه ها دور می کردند. بنابراین شرایط آب و هوایی هر منطقه با طراحی معماری آن منطقه ارتباط مستقیم دارد. این موضوع را می توان به عینه در حوزه طراحی ویلا در شمال نیز رویت کرد.

فضای سبز و ویلا در میان درختان
طراحی ویلا در شمال می تواند چشم اندازهای زیبایی در منطقه ایجاد کند

محوطه سازی در طراحی ویلا در شمال

آب و هوای شمال آب و هوایی بسیار دل انگیز است. انواع گونه های گیاهی در این منطقه بی وقفه در حال رشد هستند. می توان به واسطه یک فضاسازی جذاب در محوطه ویلا اقدام به طراحی ویلا در شمال به شکلی چشم نواز نمود. محوطه ویلاها در شمال معمولا با امکانات خاصی از جمله استخر، پاسیو و حیاط خلوت و آلاچیق طراحی می شوند.

ایجاد فضای سبز، سایه بان و تعبیه میز و صندلی فضای باز همگی جزو اقدامات مهم در طراحی محوطه ویلا هستند. اگر ویلای مورد نظر در منطقه ای پر بارش قرار دارد بهتر است در محوطه سازی ویلا از سنگفرش استفاده شود و برای پاسیو، پارکینگ و استخر نیز سقف طراحی شود. این نکات ظریف و مهم می تواند مسیر طراحی ویلا در شمال را هموار کند.

ویلای ساخته شده در محوطه
محوطه ویلاهای شمالی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه طراحی می شود

چه نوع مصالحی برای طراحی ویلا در شمال مناسب است؟

قصد ساخت ویلای ساحلی دارید یا جنگلی؟ منطقه ای که ویلای شما در آن واقع شده منطقه ای پر بارش است یا کم بارش؟ آیا زمستان های سردی در این منطقه برقرار است؟ میزان بارش برف در منطقه چقدر است؟ پاسخ تمامی این سوال ها می تواند شما را در راستای طراحی ویلا در شمال به شکلی بهینه یاری کند. متریال مصرفی شما در طراحی ویلا باید به گونه ای باشد که مقاومت کافی در برابر شرایط آب و هوایی داشته باشد.

دلیل تخریب نمای ویلا در شمال چیست؟

پوسیدگی، فرسودگی و تخریب بافت ویلاهای شمالی عمدتا به دلیل استفاده از متریال نامرغوب و نامناسب در طراحی ویلا در شمال است. به عنوان مثال اگر در منطقه ای کوهستانی با زمستان های سرد و برفی قرار است اقدام به طراحی ویلا کنید نباید پنجره های شیشه ای گسترده برای ویلا انتخاب کنید چرا که سرمای زیادی وارد ویلا خواهد شد و از طرفی گرمای ویلا مورد اتلاف قرار خواهد گرفت. در مورد ویلاهای ساحلی نیز به همین منوال؛ نباید بیش از حد از متریال های گچی و فلزی در نما استفاده کنید و باید سنگ را جایگزین آن نمایید.

نمای مدرن از روبروی ویلای استخردار
بهترین نمای ویلا در شمال نمایی است که در برابر آب و هوای منطقه تخریب نشود

آیا در طراحی ویلا در شمال به روف گاردن فکر کرده اید؟

یکی از جذاب ترین بخش ها در طراحی ویلا در شمال ، طراحی روف گاردن است. روف گاردن یک باغ زیبا و خوش منظره روی سقف ویلا است که می توان از آنجا چشم اندازی زیبا و بی نظیر روی به افق های بیکران روبرو داشت.

در این فضا می توان اقدام به طراحی آبنما، باغچه های کوچک، تعبیه فلاور باکس و میز و صندلی های فضای باز نمود. بنابراین اگر در منطقه ای خوش آب و هوا به ویژه در مناطق کوهستانی شمال قصد ساخت ویلا دارید، طراحی روف گاردن می تواند ایده بسیار خوبی باشد چرا که شرایط آب و هوایی در مناطق شمالی برای چنین طرحی بسیار مناسب است.

طرح شگفت انگیز یک ویلا
روف گاردن چشم انداز زیبایی در ویلاهای شمالی ایجاد می کند

طراحی سیستم های گرمایشی در ویلا

از مهمترین نکات طراحی ویلا در شمال ، طراحی سیستم های گرمایشی است. بسیار مهم است که متناسب با میزان سرمای منطقه در فصل های پاییز و زمستان اقدام به طراحی سیستم گرمایشی نمایید. سیستم گرمایش از کف یکی از سیستم های نوین می باشد که طرفداران زیادی پیدا کرده. اگر قصد ساخت ویلا در مناطق کوهستانی و ییلاقی شمالی را دارید باید تاکید ویژه ای روی اجرای سیستم گرمایشی داشته باشید.

طراحی ویلا در مناطق روستایی و ییلاق نشین شمال

برای طراحی ویلا در شمال در مناطق جنگلی و ییلاقی باید به نکات مهمی توجه داشت. کم ارتفاع بودن سازه، نزدیک بودن ویلاها به همدیگر، استفاده از رنگ های تیره در نما، استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا، بام مسطح، دیوارهای ضخیم، درونگرا بودن معماری و طراحی ایوان و تراس از جمله این موارد هستند. در طراحی ویلای ییلاقی باید تا حد امکان جلوی وزش بادهای سرد را گرفت.

طراحی نمای ویلا در مناطق ییلاقی شمال

این روزها افراد زیادی علاقه مند به سپری کردن تابستان و بهار در ویلاهای ییلاقی هستند. اگر قصد طراحی ویلا در مناطق ییلاقی را دارید می توانید از سبک روستیک و سنتی در طراحی نما و دکوراسیون داخلی ویلا کمک بگیرید. این سبک از طراحی می تواند هم به حفظ اصالت منطقه کمک کند و هم جلوه ای ناب و دیدنی در منطقه رقم بزند. استفاده از متریال هایی مانند سنگ و چوب در ساخت ویلای ییلاقی در شمال می تواند بسیار مناسب باشد.

استفاده از نور طبیعی خورشید در طراحی ویلاهای کوهستانی و ییلاقی

نکته مهمی که در طراحی ویلاهای کوهستانی و ییلاقی شمال باید به آن توجه شود، جهت گیری نور خورشید و بهره گرفتن از این نور در جهت بهینه است. ویلاهای ییلاقی در زمستان به شدت به تابش نور خورشید نیاز دارند. این موضوع حتی در تابستان هم مهم است. چرا که اساسا مناطق ییلاقی بسیار سرد هستند. بنابراین طراحی ویلا در شمال در مناطق ییلاقی باید به گونه ای باشد که بیشترین استفاده از نور خورشید صورت گیرد.

خانه های ساخته شده در کوه
ویلاهای ییلاقی باید با پنجره های کوچک طراحی شوند

طراحی ویلا در مناطق ساحلی شمال

در مناطق ساحلی، نباید معماری ویلا درونگرا باشد. استفاده از متریال های رنگ روشن، طراحی تراس دلباز و پنجره های شیشه ای وسیع جزو اصول اصلی طراحی ویلا است. وزش باد در ویلاهای ساحلی برخلاف ویلاهای کوهستانی یک امتیاز مثبت است. بنابراین باید پنجره ها را بزرگ طراحی کرد. وجود فاصله بین ویلاها منجر به کوران و وزش باد مطلوب در ویلا خواهد شد.

کلام پایانی

رسالت معمار تنها زیباسازی نمای یک سازه نیست. مقاوم سازی و حفظ اصول کیفی از مهمترین وظایف اوست. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از قوی ترین مجموعه های فعال در حوزه طراحی ویلا، آماده طراحی طراحی ویلا در شمال به سبک دلخواه شما می باشد. برای ارتباط با مجموعه ما کافیست با کارشناسان تماس حاصل نمایید تا اطلاعات دقیق را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید