اگر می خواهید مطمئن شوید که پروسه ساخت یک ویلا قانونی طی شده است یا خیر، قبل از هر چیز از وجود گواهی پایان کار ویلا مطمئن شوید. این گواهی اثبات می کند که سازندگان روال ساخت ویلا را قانونی طی کرده اند.

آیا از اهمیت اخذ گواهی پایان کار ویلا خبر دارید؟

ساخت و ساز های غیر قانونی ویلا همیشه یک معضل بزرگ برای سازمان شهرداری و یک تهدید بزرگ برای محیط زیست بوده است. خریداران نیز از آفت های این ساخت و ساز غیر قانونی در امان نبوده اند. عده زیادی از افراد با گیر افتادن در دام سودجویان و کلاهبردارانی که اقدام به فروش ویلای غیرقانونی می کنند بخش زیادی از سرمایه شان را از دست داده اند.

ساخت و ساز ویلا اساسا دارای یک پروسه قانونی می باشد. اما بسیاری از سازندگان غیر قانونی با تخطی از این قوانین سعی در سودآوری بیشتر دارند. در حالی که با این کار ضربه بزرگی به بدنه اقتصاد کشور، سرمایه افراد و محیط زیست وارد می کنند. اگر نمی خواهید بخشی از این چرخه معیوب باشید توصیه می کنیم که از اخذ گواهی پایان کار ویلا مطمئن شوید. اما گواهی پایان کار ویلا چیست و چه اهمیتی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پیرامون این موضوع به گپ و گفت بپردازیم.

گواهی پایان کار ویلاهای ساخته شده
ویلاهای قانونی دارای گواهی پایان کار ویلا هستند.

گواهی پایان کار ویلا چیست؟

گواهی پایان کار ویلا یکی از مهمترین اسنادی است که اگر یک ویلا فاقد آن باشد ذره ای ارزش سرمایه گذاری نخواهد داشت. این گواهی نشان می دهد که روند ساخت ویلا به شکل قانونی و تحت نظارت شهرداری انجام شده است. ساخت و ساز ویلا در چند سال اخیر با سختگیری های بیشتری از سمت شهرداری ها روبرو بوده است. دلیل این امر ساخت ویلا در زمین هایی با کاربری جنگلی، کشاورزی و زراعی می باشد. ساخت ویلا در محدوده حفاظت شده جنگلی و زمین های کشاورزی و زمین هایی که مختص باغات هستند یک تخلف سنگین است. گواهی پایان کار ویلا نشان می دهد که پروسه طراحی ویلا و ساخت آن در قالب یک چارچوب قانونی و بدون هیچ گونه خلافی صورت گرفته است.

اهمیت گواهی پایان کار ویلا در دریافت سند شش دانگ

تا زمانی که خبری از گواهی پایان کار ویلا نباشد امکان تهیه سند شش دانگ برای ویلا وجود ندارد. بنابراین یکی از مهمترین مواردی که اهمیت گواهی پایان کار ویلا را اثبات میکند وابسته بودن پروسه دریافت سند به این گواهی معتبر است. بدون وجود سند شش دانگ امکان خرید و فروش قانونی ویلا وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر فردی قصد ساخت ویلا به صورت غیر قانونی را داشته باشد، در فروش ویلا مطمئنا با دردسرهای زیادی مواجه خواهد شد.

ساخت ویلا و دریافت سند بعد از اتمام
دریافت سند ویلا با ارائه گواهی پایان کار مقدور است.

گواهی پایان کار ویلا چه ارتباطی با پروانه ساخت ویلا دارد؟

پروانه ساخت ویلا و گواهی پایان کار ویلا دو سر یک داستان هستند. نقطه آغاز و پایان ماجرای ساخت ویلا در این دو سند مهم خلاصه می شود. شما برای ساخت ویلا به صورت قانونی باید در گام نخست به شهرداری مراجعه کنید و با طی مراحل متوالی موفق به اخذ پروانه ساخت شوید. به ویلایی که فاقد پروانه ساخت باشد یقینا گواهی پایان کار ویلا نیز تعلق نخواهد گرفت.

بنابراین لازمه دریافت گواهی پایان کار، اخذ پروانه ساخت است. بعد از اخذ پروانه باید نقشه ویلا را طبق الزامات شهرداری و در زمان تعیین شده به کمک مهندسین و معماران مورد تایید نظام مهندسی تهیه کنید و در طی پروسه ساخت ویلا به نقشه مورد تایید شهرداری و اصلاحاتی که از طرف مهندسین ارائه می شود پایبند باشید. در این صورت می توانید در نهایت بعد از تایید الزامات رعایت شده موفق به دریافت گواهی پایان کار ویلا شوید.

ویلا ساخته شده در کردان
برای دریافت گواهی پایان کار به دریافت پروانه ساخت نیاز است.

لزوم دریافت گواهی پایان کار چیست؟

ممکن است برای شما سوالی مطرح شود که در صورت دریافت پروانه ساخت دیگر چرا باید گواهی پایان کار ویلا را دریافت کنیم؟ اگر ساخت ویلا مورد تایید شهرداری است دیگر چه لزومی برای دریافت گواهی پایان کار وجود دارد؟ نکته اینجاست که شهرداری در پایان پروسه طراحی ویلا باید از عدم تخطی شما از قوانین تصویب شده مطمئن شود. بنابراین به واسطه یک مهندس ناظر، اصول فنی و استانداردهای ساخت ویلای شما را بررسی می کند. اینگونه مطمئن خواهد شد که شما پایتان را فراتر از حد قانون نگذاشته و طبق قانون عمل کرده اید.

  • پرداخت بدهی و جریمه به شهرداری برای دریافت گواهی پایان کار

زمانی گواهی پایان کار ویلا به شما تعلق خواهد گرفت که علاوه بر رعایت تمام استانداردها و الزامات، بدهی ها و جریمه هایی که برای شما بریده شده است را پرداخت نمایید. چنانچه شهرداری برای شما بدهی، مالیات یا جریمه و هزینه در نظر گرفته باشد شما ملزم به پرداخت هزینه برای دریافت گواهی پایان کار ویلا می باشید.

  • اجرای اصلاحات مد نظر شهرداری تا دریافت پایان کار

اگر در پروسه ساخت ویلا بی قانونی و یا تخلف اجرایی کرده باشید ممکن است شهرداری با استناد به کمیسیون ماده 100 شما را به پرداخت هزینه مجازات کند. بنابراین باید جریمه تان را به طور کامل پرداخت کنید تا گواهی پایان کار به ویلا تعلق گیرد. اما ممکن است شهرداری از شما بخواهد تا بخش هایی از ویلا را اصلاح، بازسازی و مرمت نمایید؛ به عنوان مثال برداشتن یک دیوار و یا مقاوم سازی سقف. این موارد به دلیل اینکه با ایمنی ارتباط مستقیم دارند باید لزوما اصلاح شوند تا گواهی پایان کار ویلا اخذ گردد. در این شرایط پروانه ساخت تمدید می شود و فرآیند بازسازی تحت نظارت کارشناسان فنی صورت می پذیرد.

ویلا دوبلکس همراه با پایان کار
ویلای شما باید مطابق با قوانین و الزامات شهردای ساخته شود.

تخریب ویلا در صورت عدم دریافت گواهی پایان کار

در صورتی که یک ویلا به صورت غیر قانونی ساخته شده باشد مطمئنا پروسه تخریب آن صورت می پذیرد. ویلاهایی که در مناطق جنگلی، زمین های زراعی و زمین های باغی و کشاورزی ساخته می شوند به هیچ وجه مورد تایید نیستند. همچنین اگر یک زمین فاقد سند باشد نیز ساخت ویلا در آن غیر قانونی محسوب می شود. بنابراین در صورتی که موفق به اخذ گواهی پایان کار ویلا نشوید ممکن است ویلا تخریب گردد. این موضوع زمانی که جریمه تان را پرداخت نکنید و بازسازی ویلا را مطابق با نظر شهرداری انجام ندهید نیز صورت خواهد گرفت.

کلام پایانی

ساخت ویلا در چند سال اخیر بسیار چالشی بوده. افراد زیادی سرمایه شان را در این مسیر از دست داده اند چرا که به صورت قانونی اقدام نکرده اند. سند قابل استناد برای اثبات قانونی بودن طراحی ویلا، گواهی پایان کار ویلا است. بنابراین توصیه می کنیم که برای خرید ویلا و یا پیش خرید و ساخت ویلا به مجموعه هایی اعتماد کنید که پروانه ساخت به شما ارائه می دهند. اینگونه می توانید از قانونی بودن پروژه مطمئن شوید. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از تیم های قوی در حوزه طراحی معماری ویلا در ایران، فرآیند ساخت قانونی ویلا را برای شما عزیزان با ارائه اسناد و مدارک معتبر قانونی انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید