نمای مینیمال در ویلا مدتی است که جایگزین طراحی های کلاسیک و ایرانی شده است. این سبک از طراحی ریشه در غرب دارد. با این حال در چند سال اخیر به خوبی در کشور ایران جا افتاده است.

آیا شما هم عاشق طراحی مفهومی در نمای ویلا هستید؟

دوران تجمل گرایی سالهاست که به پایان رسیده است. این روزها افراد به دنبال معنا و مفهوم اصلی هنر هستند. مفهوم اصلی هنر در زرق و برق تجملات نیست بلکه در ایده پردازی های ناب و حرفه ای باید دنبال این مفهوم اصیل گشت. از جمله دلایلی که طراحی نمای مینیمال در ویلا به محبوبیت رسیده همین موضوع است. در این سبک از طراحی نمای ویلا، معماران به جای پرداختن به تجملات و زرق و برق به دنبال خلق یک مفهوم اصیل، عمیق و ناب هنری در قالب یک ساختار ساده هستند.

نمای مینیمال در ویلا بسیار تا بسیار ساده است. این نما به قدری ساده و دور از حاشیه است که در نگاه اول نمی توانید پی به مفهوم اصلی آن ببرید. با کمی عمیق شدن در نمای مینیمال می توان به عمق آن پی برد. این سبک از طراحی نما عمدتا مورد پسند افرادی است که دارای نگاه هنری هستند و به معماری روز جهان علاقه دارند. در ادامه قصد داریم کمی پیرامون طراحی نمای مینیمال در ویلا به گفتگو بپردازیم. بنابراین اگر شما هم به این حیطه علاقه دارید با ما همراه شوید.

سادگی در طراحی ویلا
نمای مینیمال در ویلا بسیار ساده اما در عین حال مفهومی و هنری است.

نمای مینیمال در ویلا؛ زیر مجموعه ای از نمای مدرن

نمای مینیمال در ویلا قدمت زیادی ندارد. در چند سال اخیر این سبک از طراحی نمای ویلا بر سر زبان ها افتاده است. سبک مینیمال کمی دیرتر از سایر کشورها وارد ایران شد. چرا که معماری ایرانی بسیار ریشه دار، اصیل و با قدمتی طولانی می باشد. به همین دلیل مردمان ایران کمی سخت تر با این سبک از معماری مدرن ارتباط برقرار کردند.

حذف عناصر اضافی در طراحی نمای مینیمال در ویلا

رسالت اصلی معمار در طراحی نمای مینیمال در ویلا حذف عناصر اضافی و نگه داشتن عناصر اصلی و بنیادین در نمای ویلا است. عناصر حاشیه ای در نمای ویلا  اجازه نمی دهند تمرکز روی عناصر اصلی به خوبی شکل گیرد. به همین دلیل باید حذف شوند. طراح تا حد امکان در طراحی ویلا به سبک مینیمال از حاشیه پردازی دوری می کند و نمای ویلا را به ساده ترین حالت ممکن طراحی خواهد کرد. در این سبک از نما شاهد برجستگی های اضافی بر سطح نمای ویلا نخواهیم بود. به جای آن از حجم های هندسی ساده در طراحی نما استفاده می شود.

  • استفاده از حجم های ساده در نمای مینیمال

در طراحی نمای مینیمال از حجم های ساده و ابتدایی استفاده می شود. حتی حجم هایی که دارای کمی پیچیدگی هستند در این سبک از طراحی نما کاربردی ندارند. به عنوان مثال ممکن است در طراحی یک نمای مینیمال فقط از حجم مکعب استفاده شده باشد. گاهی اوقات تمام بنای ویلا در دل یک حجم ساده واقع می شود. این اقدام در راستای تحکیم سادگی و دوری از تجمل گرایی در طراحی مینیمال است.

  • نمای مینیمال؛ ساده اما مفهومی

دوری کردن از حاشیه پردازی و تجملات در طراحی نمای مینیمال در ویلا بدان معنا نیست که طراح صرفا المان های تزئینی را حذف کند و نمایی ساده و بی آلایش ارائه دهد. تفکری که در پس طراحی مینیمال وجود دارد چندین مرتبه بالاتر از تفکری است که در پس طراحی های تجمل گرایانه و پر زرق و برق نهفته است. همین موضوع منجر به ارزش بالای هنری این سبک از طراحی نما شده است.

نمای ویلایی مینیمال
در نمای مینیمال عناصر اضافی حذف می شوند.

استفاده از متریال های نماسازی محدود در طراحی مینیمال

در طراحی نمای مینیمال در ویلا از متریال های نماسازی ویلا به شکل محدود و گزینش شده استفاده می شود. هر نوع متریالی را نمی توان در طراحی نمای مینیمال وارد کرد. طراحان سعی می کنند در این سبک از طراحی تا حد امکان تعداد متریال های نماسازی ویلا را به حداقل برسانند تا سادگی و بی تکلف بودن در نمای ویلا مشهود باشد.

طراحی نمای مینیمال در ویلا با رنگ های خنثی

محال است در نمای مینیمال در ویلا شاهد رنگ های تند، جیغ و گرم باشید. استفاده از رنگ هایی با کنتراست بالا در این سبک از طراحی نما مجاز نیست. در طراحی نمای مینیمال از رنگ های خنثی و سرد استفاده می شود. رنگ هایی که در طراحی نمای مینیمال کاربرد دارند عمدتا رنگ هایی مانند آبی، سفید، کرمی، طوسی و خاکستری است. رنگ مشکی نیز در طراحی ویلا به سبک مینیمال استفاده می شود. این رنگ نیز رنگی بسیار عمیق است و برای طراحی های مفهومی مناسب می باشد.

  • عدم استفاده از رنگ های زرق و برق دار و درخشان در نمای مینیمال

در طراحی نمای مینیمال در ویلا تا حد امکان از استفاده رنگ های درخشان و براق جلوگیری می شود. این رنگ ها مختص نمای پست مدرن و نمای کلاسیک هستند. بنابراین در طراحی مینیمال جایگاهی ندارند. بهتر است در طراحی ویلا به سبک مینیمال از رنگ های مات استفاده شود.

طراحی و ساخت ویلا مینیمال
متریال های مورد استفاده در نمای مینیمال دارای رنگ خنثی هستند.

هزینه اقتصادی طراحی نمای مینیمال در ویلا

طراحی نمای مینیمال در ویلا بسیار اقتصادی خواهد بود. در این سبک از طراحی نیاز به خرید مصالح متنوع و گران قیمت نیست. از طرفی جزئیات نما بسیار کم است. بنابراین زمان لازم برای نماسازی ویلا بسیار بهینه و مطلوب خواهد بود. اجرای جزئیات پیچیده است که زمان و هزینه زیادی می برد. در نمای مینیمال از این جزئیات پیچیده خبری نیست و به همین دلیل هزینه ساخت ویلا به سبک مینیمال بسیار اقتصادی خواهد بود.

آیا نمای مینیمال با هر سلیقه ای جور است؟

یکی از معایب طراحی نمای مینیمال در ویلا این است که این سبک از طراحی با هر سلیقه ای جور نیست. به ویژه سلیقه مردمان ایرانی که عاشق رنگ های گرم هستند و سبک معماری ایرانی را بیشتر می پسندند. طراحی مینیمال کمی بی روح به نظر می رسد بنابراین طبیعی است که استقبال چندانی از آن در ایران صورت نگیرد. با این حال افرادی که دارای نگاه هنری هستند و عاشق سبک های مدرن معماری می باشند به این سبک از طراحی علاقه مند خواهند شد.

سادگی در طراحی ویلا
نمای مینیمال بسیار خاص و هنری است.

کلام پایانی

هر چند که طراحی نمای مینیمال در ویلا طرفداران محدودی دارد اما این سبک از طراحی بسیار خاص و منحصر به فرد است. اگر می خواهید یک نمای هنری، خاص و مفهومی برای ویلای خود طراحی کنید توصیه ما به شما انتخاب سبک مینیمال است. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از درخشان ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران، خدمات طراحی نمای مینیمال در ویلا را برای شما به عهده خواهد گرفت. برای مشاهده نمونه کارهای این تیم حرفه ای معماری می توانید به وبسایت مجموعه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید