ساخت ویلا اصول و قواعد خاص خود را دارد. بدون شک داشتن ویلای لاکچری یکی از نیازهای اساسی در دنیای امروز است. زیرا مردم از زندگی‌های آپارتمانی خسته شده‌اند و به ویلایی با طراحی و ساخت مناسب نیاز دارند. به همین دلیل بیش‌تر افراد به داشتن ویلایی با امکانات و کیفیت فضایی بالا رو آورده‌اند. برای ساختن ویلا هم مانند هر سازه دیگری در ابتدا باید طرحی مناسب داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید طراحی و اتود اولیه هر سازه‌ای توسط معماران انجام می‌شود. معمار با در نظر گرفتن سبک زندگی افراد و سلیقه آن‌ها اتود اولیه خود را شروع می‌کند. این کار برای سازه‌هایی مانند ویلاها که اهمیت بالایی در زندگی ما دارند، سخت‌تر است. زیرا از اصول و قواعد خاصی باید پیروی کرد. اگر شما هم به دنبال ویلایی با کیفیت فضایی بالایی هستید، این مقاله را دست ندهید.

چرا ساخت اصولی ویلا مهم است؟

ساخت ویلا به دلیل تغییر سبک زندگی مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است. ویلاها فضاهایی برای استراحت و تفریح می‌باشند. به همین دلیل برای ساختن سازه به خصوص ویلاها باید اصول و قواعد خاصی را رعایت کنید. در حقیقت یک ویلای خوب ویژگی‌های خاصی دارد که نشان می‌دهد سازنده اصول و قواعد ساختن ویلا را در آن رعایت کرده است. رعایت اصول ساختمان‌سازی در داشتن سازه بهتر به ما کمک می‌کند. شما به عنوان مالک سازه یا حتی به عنوان اجاره‌کننده باید این اصول و ویژگی‌ها را بدانید. زیرا در این صورت ویلای بهتری را خریداری یا اجاره می‌کنید.

اصل اساسی برای ساخت و طراحی ویلا

معمار و طراح خوبی را برای سازه خود در نظر بگیریم.

برای ساخت ویلا اساسی‌ترین اصل داشتن طراح برجسته و متخصص است. زیرا کیفیت هر فضا و سازه‌ای به طور مستقیم به طراح آن بستگی دارد. طراح باید با در نظر گرفتن مواردی کار طراحی را شروع کند. طراح خوب با تیم حرفه‌ای خود کار طراحی و ساخت سازه را به بهترین شکل انجام می‌دهد. در حقیقت یک معمار خوب که در کار خود حرفه‌‎‌ای است، نیروی انسانی و منابع خاص خود را دارد. این موارد در طراحی و ساختن سازه‌هایی با امکانات و دسترسی‌های عالی نقش بسزایی دارند. پس در درجه اول باید معمار و طراح خوبی را برای سازه خود در نظر بگیریم. معماران و مهندسین ضمن مشارکت با یکدیگر و بررسی زمین کار خود را آغاز می‌کنند. در ابتدا کانسپت و طرح اولیه اتود می‌شود. در ادامه با کار با طراحی ویلا بیش‌تر آشنا می‌شویم.

مهم‌ترین نکته برای داشتن ویلای مناسب

مهم‎ترین نکته برای ساخت ویلای مناسب سبک آن است. همان‌طور که می‌دانید در دنیای امروز سبک‌های معماری متنوعی وجود دارد. یعنی معمار یا طراح در ابتدا باید سبک مورد نظر خود و کارفرما را پیدا کند. این کار بزرگ‌ترین بخش طراحی هر نوع سازه‌ای است. انتخاب سبک معماری سازه شاید در ابتدا کار دشواری به نظر برسد. زیرا همان‌طور که گفته شد سبک‌های مختلفی در دنیا وجود دارند. اما با کمی تحقیق درباره سبک کلی منطقه و سلیقه کارفرما معمار به راحتی سبک سازه را انتخاب می‌نماید. این سبک می‌تواند مینیمال، مدرن، گوتیک، کلاسیک، روستیک و غیره باشد. نحوه اجرای سبک، استفاده مناسب از المان‌ها و مصالح مورد نیاز و رعایت اصول سبک در کل سازه بسیار مهم است. پس از انتخاب سبک و نقشه‌‎های اصلی ساختمان کشیده می‌شود. برای داشتن ساختمان خوب باید نقشه‌ها به خوبی کشیده شوند. موارد زیر به داشتن نقشه بهتر کمک می‌کند.

نحوه کشیدن نقشه مناسب برای ویلاها

نقشه مناسب برای ویلا تاثیر بسزایی در طراحی ها دارد

ساخت سازه با کشیدن نقشه‌های آن آغاز می‌شود. برای کشیدن نقشه خوب باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • بررسی کامل زمین: زمین مورد نظر خود را از هر جهتی بررسی و تحلیل نمایید. دسترسی‌هایی که زمین دارد و نحوه قرارگیری ویلا بسیار مهم است. در بررسی‌های اولیه بهتر از به شکل قرارگیری ساختمان‌های اطراف نیز توجه نمایید. پس از بررسی کامل زمین مورد نظر پلان آزاد بهتری خواهید داشت.
  • بررسی نور مناسب: نور یکی از مهم‌ترین نکات در هر سازه به خصوص در ویلاها است. سازه‌ای که از نور مناسب بهره‌مند است، کیفیت زندگی ساکنین را بالا خواهد برد. به همین دلیل باید شمالی یا جنوبی بودن زمین و در واقع نور مناسب آن را در طراحی خود در نظر بگیرید.
  • شناخت نقاط قوت و ضعف کار: هر سازه‌ای نقاط قوت و ضعف خود را دارد. شما باید تلاش کنید که نقاط ضعف سازه خود را تا حد امکان پایین آورید.
  • طرحی بر اساس نیاز ساکنین: نقشه مناسب نقشه‌ای است که نیازهای ساکنین سازه را برطرف نماید. لذا باید با کارفرما گفتگو کنید و نیازهای او را بشناسید. در این صورت ویلای بهتری طراحی خواهید کرد.
  • طراحی پلان آزاد خوب: فضای باز یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ویلایی است. افراد بیش‌ترین زمان خود را در فضاهای باز می‌گذرانند. به همین دلیل لازم است فضای باز با دسترسی مناسب و به بهترین شکل طراحی شود.

ساخت ویلا پس از طراحی آن

پس از طراحی سازه و تایید نقشه‌ها ساختن ویلا آغاز می‌شود.

ساخت ویلا در فاز بعدی پروژه قرار دارد. یعنی پس از طراحی سازه و تایید نقشه‌ها پروانه‌های لازم پروژه گرفته می‌شود و ساختن ویلا آغاز می‌شود. این کار معمولا با گودبرداری یا تخریب ساختمان قبلی آغاز می‌شود. بعد از آن فونداسیون و ستون‌ها اجرا شده سازه کم کم ساخته می‌شود. انتخاب نمای مناسب که با مصالح مناسبی اجرا شده است هم بسیار مهم است. نما تنها قسمت ویلا است که همه افراد می‌توانند آن را ببینند. به همین دلیل باید برای طراحی آن دقت زیادی کنید. البته لازم به ذکر است که تمام اصول ساختمان‌سازی باید در کل پروژه رعایت شود.

فضاهای تفریحی در ویلاها بهتر است با در نظر گرفتن سبک زندگی ساکنین انتخاب شوند.

ساخت ویلا کار دشواری نیست البته به شرطی که طراح عاشق کار خود باشد. در ساخت و طراحی ویلاها یکی از مهم‌ترین موارد توجه به فضای باز و امکانات تفریحی و خدماتی سازه است. زیرا افراد ویلاها را برای گذراندن لحظات خوش و تفریح انتخاب می‌کنند. به همین دلیل اینکه طراح و مهندسین فضاهای تفریحی خوبی را ساخته باشند بسیار مهم است. فضاهای تفریحی مهم‌ترین قسمت در ویلاها می‌باشند. یک ویلای خوب دارای فضاهای تفریحی زیر است. البته این فضاها بهتر است با در نظر گرفتن سبک زندگی ساکنین انتخاب شوند. در این صورت از به وجود آمدن فضاهای بدون استفاده جلوگیری می‌شود.

  • استخر رو باز
  • استخر سرپوشیده
  • جکوزی
  • سونا
  • سونای خشک
  • آلاچیق
  • باربیکیو
  • اتاق ورزش
  • اتاق سولاریوم
  • حمام وان‌دار
  • اتاق‌های بازی
  • اتاق سینمای خانگی
  • روف گاردن

دیدگاهتان را بنویسید