طراحی ویلا ایرانی از گذشته تا به امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد معمولا برای ساخت ویلاهای خود به سراغ طراحی‌های جذاب ایرانی می روند. طراحی ایرانی با ویژگی‌های منحصر به فرد توانسته همچنان محبوب باشد.

ویژگی‌های طراحی ویلا به سبک ایرانی چیست؟

امروزه پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه‌های مختلف موجب شده تا معماری‌ها و طراحی‌های ایرانی با تغییراتی همراه شوند. به همین دلیل شما امروزه شاهد ویلاهای ایرانی با طراحی‌های جدیدتر نیز هستند. هر نوع طراحی دارای ویژگی‌ها و قواعد خاص خود است و طراحی ویلا ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در معماری ویلا ایرانی تلاش شده تا طراحی نما ویلا دارای ظاهری سنتی و کلاسیک باشد. به همین علت از آجرهای قفقازی و نسوز برای نمای آن استفاده می‌کنند. سبک ایرانی دارای طراحی بر اساس تقارن و خطوط ساده است.

در مدل‌های مختلف خانه متناسب با فرهنگ ایران بر اساس هر منطقه از حیاط مرکزی استفاده شده و برای طراحی تراس یا ایوان ویلا ستون‌های سازه‌ای و معماری به کار رفته است. در طراحی ویلا ایرانی یک ویژگی مهم وجود دارد و آن هم این است که به جهت افزایش ایستایی فضاهای بزرگ و منتقل کردن حس خوب به مخاطب از المان‌های گنبدی شکل استفاده کرده‌اند. همچنین در ساخت ویلا به سبک ایرانی معمولا از عناصری که با طبیعت هماهنگ هستند استفاده می‌شود. در این ویلاها شما شاهد استفاده از آب راه‌های سازه‌ای نیز هستید.

مفاهیم اصلی طراحی ویلا ایرانی

هر بخش از طراحی ویلا ایرانی نظیر حیاط، دکوراسیون داخلی و غیره مفاهیم خاصی دارند. در واقع می‌توان گفت این طراحی به فرهنگ و ریشه ایرانی اشاره دارد و برای استواری این سبک از معماری‌های اصیل ایرانی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مفاهیم ساخت ویلا ایرانی زیبایی شناسی است. دلیل این امر این است که این سبک با هنرهای اصیل ایرانی آمیخته شده و در نتیجه بنایی باشکوه و زیبا را به نمایش می‌گذارد.

در طراحی ویلا ایرانی و به خصوص در طراحی نما ویلا مفاهیم ساده در هندسه و عناصر سنتی به کار برده می‌شود. نقشه‌های ویلاهایی که به سبک ایرانی هستند معمولا بر اساس مفاهیم برونگرایی بوده، به همین علت به راحتی می‌توان بین فضای درون و بیرون ارتباط بصری و فیزیکی ایجاد کرد. طراحی ویلا ایرانی خود می‌تواند به دسته‌های مختلفی تقسیم شود که تمرکز تمام آن‌ها بر روی ایجاد فضایی اصیل و ایرانی است.

استفاده از طراحی‌های خاص و گنبدی شکل

تفاوت سبک ویلا ایرانی و ویلا مدرن

ساخت ویلا و دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی با سبک مدرن از جنبه‌های مختلفی تفاوت دارند. از جمله تفاوت‌های این دو سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت ویلا ایرانی و مدرن از نظر معماری و متریال‌ها

طراحی‌های ویلا به سبک مدرن معمولا بر اساس جدیدترین عناصر، متریال ها و سازه ها صورت می‌گیرد و برعکس سبک ایرانی معماری ساده و بدون پیچیدگی دارد. همچنین متریال‌هایی که در ساخت ویلا به سبک مدرن استفاده شده شامل سرامیک، سنگ و فلز است. این در حالی است که در ساخت ویلا به سبک ایرانی باید از متریال‌های آجر و شیشه‌های رنگی استفاده شود تا بتواند زیبایی و ایرانی بودن بنا را حفظ کند.

از نظر معماری این دو سبک باید بگوییم که در ویلاهای مدرن طراحی بر اساس خطوط صاف و یکدست افقی و عمودی یا زاویه‌دار انجام شده و به ندرت دیده می‌شود که در این سبک از خطوط منحنی استفاده شود. در مقابل در طراحی ویلا ایرانی از پلان‌هایی با فرم‌های منحنی و نرم استفاده می‌کنند.

تفاوت ویلا ایرانی و مدرن از نظر رنگ‌ها

برای طراحی ویلا به سبک مدرن و طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ‌های سرد و خنثی استفاده می‌شود و این ویژگی خاص می‌تواند این سازه‌ها را به ویلاهای یخی تبدیل کند. در مقابل در طراحی بنای سنتی ایرانی رنگ حرف اول را زده و استفاده از رنگ‌های خاص از اهمیت بالایی برخوردار است. در این طراحی ترکیب رنگ‌ها با نور می‌تواند فضای بسیار دلنشین و جذابی را ایجاد کند.

طراحی ویلای ایرانی دارای پیچیدگی های خاص و تمرکز بر زیباشناسی

تفاوت ویلای ایرانی و مدرن از نظر چارچوب

بناهای ایرانی علاوه بر این که جنبه زیبا شناسی دارند، استفاده از هر عنصر برای طراحی آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا سبک ایرانی بر اساس عملکرد بوده و از هر گونه بیهودگی دوری می‌کند. این ویلاها باید بر اساس چارچوب‌های موجود در فرهنگ و تاریخ ایجاد شود. این در حالی است که طراحی‌های ویلا مدرن بر اساس تفکر جهانی و هویت زدایی ایجاد می‌شود.

پرکاربردترین المان‌ها برای طراحی ویلا ایرانی

 همان طور که می‌دانید ساخت ویلا به هر سبکی باید بر اساس اصول آن سبک صورت بگیرد. این یعنی طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی فضای بیرونی و غیره از قواعد آن سبک پیروی کنند. هر سبک برای طراحی‌های خود از المان‌های خاصی استفاده می‌کند. از پرکاربرد‌ترین المان‌های به کار رفته برای طراحی ویلا ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی حوضچه
  • استفاده از آجر، شیشه‌های رنگی و کاشی
  • طراحی حیاط مرکزی
  • طراحی طاق
  • طراحی بادگیر
  • استفاده از طرح‌‌های هندسی و اسلیمی
تلفیق هنر و معماری برای طراحی ویلا ایرانی

جمع بندی

با توجه به ویژگی‌ها و مفاهیم گفته شده در مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که وجود این ویژگی‌ها و زیبایی‌ها موجب شده تا طراحی خانه‌ای متناسب با فرهنگ ایران هنوز هم جذاب باشد. در واقع در طراحی خانه ایرانی تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود. بنابراین افرادی که قصد دارند از این سبک برای طراحی ویلاهای خود استفاده کنند باید در مورد جزئیات آن آگاهی داشته باشند. دلیل جذابیت طراحی ویلا ایرانی را می‌توان تلفیق هنر و معماری، پیچیدگی‌های خاص و هارمونی جذاب آن بیان کرد.

المان‌های به کار رفته برای این طراحی علاوه بر زیبایی شناسی، بسیاری کاربردی هستند و برای استفاده از آن‌ها از هر گونه بیهودگی پرهیز شده است. به طور کلی می‌توان گفت با گذشت سال‌ها طراحی‌های ایرانی هنوز هم محبوب بوده و طرفداران زیادی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید