نما ویلا ظاهر اولیه سازه است که می‌تواند برای بیننده جذاب باشد یا برعکس. مهم‌ترین نکته برای داشتن ویلایی که در نگاه اول افراد را جذب یا دفع کند، نمای آن است. نمای ساختمان مانند نوع لباس پوشیدن افراد بسیاری از موارد را مشخص می‌کند. روانشناسان بر اساس نوع پوشش فرد تا حدودی شخصیت آن فرد را حدس می‌زنند. مسلما بیش‌تر افراد دوست ندارند ویلایی با نمای بسیار شلوغ و بدون سبک داشته باشند. برای داشتن نمای خوب باید اصول و نکاتی را رعایت کنید. در ادامه با این نکات آشنا می‌شویم.

طراحی نما ویلا به صورت اصولی چگونه است؟

در برخی از شهرها اجازه تغییر سبک در ساختمان‌های مجاور وجود ندارد.

طراحی نما ویلا بر اساس اصول و قواعد خاصی است. به عنوان مثال طراحی نما باید با در نظر گرفتن نظر طراح و کارفرما باشد. این کار جز نخستین کارهای اولیه طراحی پروژه است. زیرا مهندسین اجرا باید در حین کار تمهیدات لازم برای اجرای نما را در نظر داشته باشند. البته شرایط آب و هوایی و قوانین شهرداری نیز در طراحی نما تاثیرگذار هستند. در برخی از شهرها اجازه تغییر سبک در ساختمان‌های مجاور وجود ندارد. یا این کار باید با رعایت المان‌های ساختمان اطراف انجام شود. البته این قانون به زیبایی بصری شهری کمک کرده و در کل شهر را زیباتر خواهد کرد. پس با توجه به این نکات باید طراحی نمای ساختمان را آغاز کنید.

نکاتی برای داشتن نمایی جذاب و لاکچری

طراحی نما ویلا باید با سلیقه و سبک کار طراح هماهنگی داشته باشد. زیرا در این صورت طراح عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. برای این کار در ابتدا باید گفت که به کارگیری افرادی که تنها با در نظر گرفتن ترندهای بازار کار می‌کنند، کار مناسبی نیست. زیرا برخی از ترندهای نما اصولی نبوده و هیچ ارتباطی با فرهنگ معماری ما ندارند. پیشنهاد می‌شود طراحی نمای ساختمان خود را به افراد حرفه‌ای بسپارید که نکات زیر را در کار خود رعایت می‌کند.

  • در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و محیطی
  • مصالح و متریال استفاده شده در نما
  • قواعد و اصول طراحی نما
  • در نظر گرفتن سلیقه و سبک زندگی کارفرما
  • سبک طراحی کل سازه
  • اقتصادی بودن اجرای نما
  • قابلیت اجرایی بودن
  • استفاده از نورپردازی

6 نکته اختصاصی برای نمایی بهتر

نما باید در جز و کل پیوسته دیده شود.

طراحی نما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساخت سازه است. هر سازه‌ای شرایط خاص خود را داشته و بدون شک چالش‌های طراحی و اجرای مخصوص به خود را خواهد داشت. نکات گفته شده در بالا نکات کلی اصول طراحی نما است. اما نکاتی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم باید برای هر سازه‌ای به طور اختصاصی رعایت شود.

توازن:

توازن برای هر نمایی لازم و اجباری است. به این معنی که یعنی المان‌های مختلفی مانند نورپردازی، مجسمه و غیره به صورت یکسان در نما اجرا شوند. به اصطلاح طراحی در کل نما پخش شود. یکی از راه‌های آسان برای داشتن نمای خوب که دارای توازن است، متقارن بودن نما می‌باشد.

انتخاب رنگ و بافت:

توجه به بافت و رنگ نما با در نظر گرفتن سبک سازه است. شما نمی‌توانید هر رنگ و متریالی را در نمای خود استفاده نمایید. این کار باید بر اساس سبک نما باشد. مثلا در نماهای مدرن استفاده از مجسمه‌های سنگی اصلا درست نیست. توجه به بافت و رنگ باید با در نظر گرفتن نوع نماهای ساختمان‌های اطراف باشد.

انسجام و پیوستگی:

نما باید در جز و کل پیوسته دیده شود. این پیوستگی و انسجام باید بین طبقات با یکدیگر و یک طبقه به طور مجزا وجود داشته باشد. فرم، بافت و شکل نما عوامل تعیین‌کننده در ایجاد یا عدم ایجاد پیوستگی می‌باشند. به همین دلیل در طراحی نمای خوب باید این نکات را در نظر داشته باشید.

ریتم:

ریتم نه تنها در طراحی کل سازه بلکه در طراحی نما نیز باید وجود داشته باشد. به طور کلی ریتم یکی از اصول معماری و دکوراسیون داخلی است. برای داشتن نمایی با ریتم مناسب باید اجزا و المان‌ها با ریتم خاصی در کنار هم قرار بگیرند.

ایجاد یک عنصر شاخص:

برخی از افراد فکر می‌کنند که وجود یک مشخصه در نما تنها مخصوص نمای کلاسیک است. اما در نماهای مدرن و نئوکلاسیک نیز می‌توانیم عنصر خاصی را شاخصه اصلی نما کنیم. این کار با استفاده از متریال خاص، رنگ متفاوت یا نورپردازی انجام می‌شود.

ساده بودن نما:

سادگی همیشه جذاب است. به خصوص اگر بحث معماری و طراحی نما در میان باشد. شما می‌بایست تمام اصول طراحی نما را با در نظر گرفتن ساده بودن آن رعایت کنید. هرگز نماهای شلوغ و بی نظم جذاب و لاکچری نیستند. بلکه نماهای خلوت که نظم و سادگی در آن‌ها وجود دارند، جذاب هستند.

برای طراحی نما ویلا چه سبک‌هایی وجود دارد؟

سبک‌های مختلف نما ویلا

برای طراحی نما ویلا سبک‌های مختلفی وجود دارد. هر سبکی با اصول خاص خود اجرا می‌شود.

  • اصول طراحی نمای کلاسیک: یکی از سبک‌هایی که طرفداران بسیار زیادی دارد، سبک کلاسیک است. در ایران این سبک را با نام نما رومی هم می‌شناسند. اصول مهم در این سبک در نظر گرفتن جزییات است. البته نکاتی مانند انتخاب درست متریال، استفاده از ستون و مجسمه‌های مناسب و ایجاد شاخص در طراحی نمای کلاسیک رعایت می‌شود.
  • اصول طراحی نمای مدرن: نمای مدرن یکی از جذاب‌ترین سبک‌ها است. مهم‌‌ترین نکته در طراحی ویلا مدرن انتخاب متریال درست می‌باشد. البته نکاتی مانند سادگی و عدم پیچیدگی نما و استفاده از شکل‌های هندسی درست و مناسب با سبک مدرن رعایت می‌شود. بهتر است در این سبک از شکل‌های هندسی مربع یا مستطیل استفاده نمایید.
  • اصول طراحی نمای نئوکلاسیک: سبک نئوکلاسیک ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک است. نئوکلاسیک را به سبک تمام اعصار می‌شناسند. این سبک نسبت به سبک کلاسیک جزییات کم‌تری دارد. اما به سادگی سبک مدرن نیز نمی‌باشد.
  • اصول طراحی نمای مینیمال: سبک مینیمال ساده‌ترین سبک معماری است. در این سبک هیچ جزییاتی حتی رنگ وجود ندارد. برای داشتن نمایی با سبک مینیمالیست باید از رنگ سفید استفاده نمایید. متریال مورد استفاده در این سبک معمولا بتن است. البته می‌توانید از نورپردازی در قسمت محوطه و زیر نما استفاده نمایید. اما در کل نباید هیچ‌گونه پیچیدگی و جزییاتی اجرا شود.

شما با رعایت نکات موجود در هر سبکی و در نظر گرفتن ضوابط و قوانین می‌توانید بهترین نما را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید