بازی با نور چه تاثیری در خلق فضایی شکوهمندانه در ویلا دارد؟

نور این عنصر دلپذیر و جادویی پا به هر مکانی که می گذارد درخشش، شکوه و زیبایی را با خود به ارمغان می آورد. به همین دلیل در طراحی داخلی ویلا به عنصر نور توجه ویژه ای می شود. عنصر نور به خودی خود نمی تواند تاثیری در جلوه گری داشته باشد. در واقع با افزایش شدت و میزان نور، آب از آب تکان نمی خورد. حتی در برخی مواقع نور بیش از حد می تواند آزاردهنده باشد و چهره ای نه چندان خوشایند به ویلا بدهد. آنجاست که تمام زحمات طراح داخلی دکوراسیون به باد خواهد رفت.

زمانی نور می تواند تاثیر مثبت در طراحی داخلی ویلا ایفا کند که طراح دل به دریا بزند و بازی با این عنصر مهم را آغاز نماید. زاویه تابش نور، رنگ نور، درجه خلوص نور و میزان نوری که بر سطوح تابیده می شود همگی باید در محاسبات طراح لحاظ شوند.

تاثیر نور در طراحی داخلی ویلا شگفت انگیز است

انواع نورپردازی ها در طراحی داخلی ویلا

بدون نورپردازی، طراحی داخلی ویلا فاقد هویت خواهد بود. نورپردازی یک عنصر کلیدی در معماری است. اجرای بی نقص دکوراسیون ویلا منوط به کمک گرفتن از این عنصر درخشان می باشد. بسیار مهم است که پنجره ها در کدام بخش واقع شوند و جهت تابش نور از کدام سمت باشد. ویلایی که دارای فضای داخلی تاریک و خفقان آور باشد به هیچ عنوان مورد پسند مخاطب نخواهد بود. نورپردازی در ویلا شامل دو منبع نوری می شود؛ منبع نور طبیعی و منبع نور مصنوعی. این دو هر کدام به نوبه خود تاثیری در طراحی داخلی ویلا می گذارند.

نورپردازی طبیعی در طراحی داخلی ویلا

منظور از نورپردازی طبیعی در واقع همان نور خورشید است. جهت تابش نور خورشید در ویلا و انعکاس آن بر سطوح می تواند ظرافت های معمارانه را در طراحی داخلی ویلا زیباتر جلوه دهد. از طرفی اگر اصول نورپردازی طبیعی به خوبی رعایت شود می توان در هزینه انرژی نیز صرفه جویی کرد. هیچ عنصری توان رقابت با نور طبیعی در جلوه بخشی به ویلا را ندارد.

تاثیر نور خورشید در طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا باید به گونه ای باشد که بیشترین استفاده از نور طبیعی صورت پذیرد. تابش بی دریغ آفتاب از پس شیشه های ویلا و روشنایی دلچسبی که حاصل نور خورشید است بی شک محیط زندگی شما را درخشان و نورانی خواهد کرد. نور خورشید علاوه بر جنبه های زیبایی شناسی مصرف برق را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. بنابراین بسیار مهم است که طراح داخلی از هوش، خلاقیت، ذکاوت و تفکر مهندسی بهره مند باشد.

نورپردازی مصنوعی در طراحی داخلی ویلا

برخی از معماران و طراحان داخلی در نورپردازی داخلی بسیار ریسک پذیر هستند. استفاده از منابع نور مصنوعی برای آن ها حکم بازی با دم شیر را دارد! اما کافیست فقط یک بار بازی با نور را امتحان کنند تا متوجه تاثیر شگرف آن در طراحی داخلی ویلا شوند. طراحی سقف کاذب، کناف، چراغ های توکار، تایل های شیشه ای مختص نورپردازی و ریسه های نورانی همگی منابعی برای نورپردازی داخلی ویلا هستند.

با استفاده از منابع نور مصنوعی می تواند جزئیات طراحی را به زیبایی هرچه تمام تر به رخ کشید. نقوش برجسته، تابلوهای هنری، مجسمه های سنگی، آبنما و ظرافت های هنری همگی در سایه نور مصنوعی خودنمایی می کنند.

نور مصنوعی ظرافت های معمارانه را جلوه می بخشد

مدیریت نور و تاثیر آن در طراحی داخلی ویلا

ویلاهایی که طراحی داخلی آن ها با هوشمندی صورت پذیر بی شک در نورپردازی موفق خواهند بود. مدیریت نور یکی از مهمترین وظایف اصلی طراحان داخلی است. مدیریت نور در طراحی داخلی ویلا کمک می کند تا یک فضای کوچک، بزرگ و دلباز به نظر برسد. برای مدیریت نور در فضای داخلی ویلا می توان از عناصر انعکاس دهنده نور همچون آینه ها استفاده کرد.

تاثیر هوش و نبوغ طراح در کمک گرفتن از نور

مدیریت نور به نوعی مهر پایان بر نگرانی های صاحب ویلا پیرامون کوچک بودن فضای داخلی ویلا است. عنصر نور همواره به شکلی جسورانه پا به میدان می گذارد و تمام محدودیت ها را از میان بر می دارد. البته این به شرطی ست که طراح داخلی از هوش و نبوغ خود در راستای مدیریت این عنصر بی پروا بهره گیرد. مطمئنا هر چه هوشمندی بیشتری در طراحی داخلی ویلا به خرج داده شود نتیجه کار درخشان تر خواهد بود.

در کدام بخش های ویلا باید اقدام به نورپردازی کرد؟

این سوالی است که به دغدغه اصلی طراحان داخلی تبدیل شده است. بد نیست به جای مراجعه به ژورنال های معماری و طراحی داخلی ویلا و الهام گرفتن از آن ها کمی از نبوغ و هوش خود استفاده کنید. شما به عنوان یک طراح داخلی باید قبل از هر چیز به عملکرد نور توجه کنید. آیا قرار است یک لابی بزرگ را نورپردازی کنید یا یک آشپزخانه نقلی؟

نورپردازی در بخش های مختلف ویلا

مطمئنا نورپردازی در فضای بزرگی مانند سالن یا لابی به لوسترهای پر نور نیاز دارد در حالی که یک آشپزخانه نقلی یا اتاق نشیمن کوچک به نورهای فانتزی احتیاج بیشتری دارد. در راهروها باید تعداد چراغ های ال ای دی بیشتری با زوایای بهینه نصب شوند. اتاق خواب به نور مخفی نیاز دارد که به شب خواب معروف است. نورپردازی در اتاق پذیرایی و اتاق غذاخوری نیز باید به شکلی بهینه صورت پذیرد. ایجاد سایه روشن توسط نور در طراحی داخلی ویلا از مهمترین وظایف یک طراح خوش فکر است.

بخش های مختلف ویلا به نوبه خود به نورپردازی نیاز دارند

تاثیر نورپردازی فضای داخلی ویلا در روحیات افراد

مطمئنا یک فضای بی روح، بی رمق و بی نور شما را بعد از مدتی به فردی افسرده تبدیل خواهد کرد. نور است که نشاط و شور زندگی به افراد می بخشد و انگیزه ای برای شروع یک روز تازه به آن ها می دهد. همانطور که جسم آدمی برای ادامه زندگی به غذا نیاز دارد، برای داشتن روحیه ای شاداب نیز روح آدمی به نور نیاز دارد. بنابراین نورپردازی در طراحی داخلی ویلا تاثیر مستقیم و ویژه ای روی خلقیات افراد خواهد داشت.

کلام پایانی

عنصر نور یک عنصر زیبایی بخش، روح نواز و نشاط آور در طراحی داخلی ویلا است که تاثیر مستقیم آن را بر روح آدمی می توان رویت کرد. بسیار مهم است که طراحان داخلی با این عنصر آشنایی دیرینه ای داشته باشند و رفاقتی محکم بین عنصر نور و معماری ویلا ایجاد کنند. مجموعه آرکاورجاوند با سالها تجربه در حوزه معماری و طراحی داخلی ویلا در این حیطه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. تیم قوی این مجموعه با نیروهای جوان و خلاق، طراحی بی نقصی را در ویلای شما خلق خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید