شرح برخی از نکات پر اهمیتی که باید در طراحی ویلا به آن توجه گردد .

چرا طراحی ویلا با اهمیت گردید؟

از محله‌های خوش آب و هوا در شمال شهر تهران که عبور کنید ویلاهای خوش ساختی را خواهید دید که تا چند دهه پیش خبری از آن‌ها نبود. در واقع می توان گفت که طراحی ویلا تا چند دهه اخیر دغدغه مهمی برای معماران به حساب نمی‌آمد. اما با گسترش و توسعه شهرنشینی و افزایش ساخت و ساز ویلا، این امر اهمیت پیدا کرد. تا جایی که امروزه دغدغه اول طراحان خوش ذوق طراحی ویلا به سبکی نوین و خلاقانه است.

افرادی که قصد خرید ویلا دارند در وهله اول به طراحی ویلا توجه می‌کنند. طراحی ویلا در واقع ویترین اصلی کار معماران است. به همین جهت تمرکز خاصی روی آن اعمال می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا پیرامون طراحی ویلا کمی به گپ و گفت بپردازیم.

 

طراحی ویلا یکی از دغدغه های اصلی معماران خوش فکر و خلاق است

طراحی ویلا به سبک لاکچری

وقتی صحبت از طراحی ویلا به سبک لاکچری می‌شود عمده افراد ذهنشان به سمت و سوی پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌رود. اما لاکچری بودن لزوما به معنای هزینه بر بودن نیست. طراحی داخلی ویلا، دکوراسیون ویلا و نما سازی بیش از هزینه به ایده‌های بکر و خلاقانه نیاز دارد. تا زمانی که ایده‌های ناب و تازه در کار نباشد، صرف هزینه‌های هنگفت بی‌معنی خواهد بود.

از جمله طراحی‌های لاکچری و شیک که می‌توان برای طراحی ویلا پیاده سازی کرد می‌توان به طراحی رومی به سبک باستانی، طراحی مدرن و مینیمال، طراحی سنتی ایرانی و طراحی به سبک هندی و اروپایی و مدیترانه‌ای اشاره کرد.

ویلاهای لاکچری لزوما ویلاهای پر هزینه ای نیستند

اهمیت نورپردازی در طراحی ویلا

یکی از مهمترین عناصر زیبایی بخش در طراحی ویلا ، نورپردازی است. نورپردازی می‌تواند جان تازه‌ای به ویلا بدهد. تماشای بافت‌ها، طرح‌ها، نقش‌ها، تراشکاری‌ها و نقوش برجسته‌ای که بر سطوح ویلا حک شده در نور، تصویری چشم نواز به ارمغان می‌آورد. زیبایی­‌های ویلا را به واسطه نورپردازی در شب می­‌توان رویت کرد. بنابراین نباید از عنصر نورپردازی غافل شد.

چه منابع نوری­‌ای را برای ویلا درنظر بگیریم؟

این روزها منابع نوری مختلفی توسط طراحان و معماران انتخاب می‌­شوند. از چراغ­‌های پروژکتوری و گلدان­‌های نورانی گرفته تا ال ای دی های توکار و چراغ­‌های پایه دار که در فضای سبز ویلا نصب می­‌شوند. در این راستا می‌­توان ایده­‌های ناب را هم چاشنی کار کرد. نورپردازی در بخش­‌هایی چون مسیر ورودی ویلا، فضای سبز، دیوارهای ویلا و نمای ویلا از ملزومات طراحی ویلا به سبک اصولی است.

نورپردازی در ویلا از مهمترین اصول معماری است

میانه­‌تان با ایده‌­های انتزاعی چطور است؟

این روزها افراد زیادی علاقه‌­مند به ایده‌­های ناب و انتزاعی هستند. ایده‌هایی که منجر به تمایز می­‌شوند. به عقیده معماران بزرگ جهان ایده پردازی هیچ حد و مرزی ندارد. می توان تا جایی که ذهن خلاق یک طراح کار می­‌کند ایده پردازی کرد.

اجرای ایده‌­های انتزاعی در طراحی ویلا

شما می­‌توانید برای طراحی ویلای شخصی­تان از ایده­‌های ناب، متریال­‌های نوین و تکنولوژی­‌های پیشرفته کمک بگیرید. با این حال نباید دست طراحان را در پوست گردو بگذارید. بدان معنا که ایده­‌های شما باید قابلیت اجرایی داشته باشند. اگر از طراحان خوش فکر و ماهر کمک می­‌گیرید توصیه می­کنیم که به آنها اعتماد کنید. چرا که مهندسین خوش فکر با تکیه بر ایمنی و استانداردها ایده­‌های تازه را وارد طراحی می­‌کنند.

ایده های انتزاعی در معماری ویلا این روزها طرفداران زیادی دارد

طراحی مدرن یا کلاسیک؟

این چالش همیشگی پایان ندارد؛ ماندن بر سر دوراهی انتخاب طراحی ویلای مدرن یا طراحی ویلای کلاسیک. برای اینکه بتوانید تصمیم عاقلانه­‌ای در این باره بگیرید باید به پارامترهای مختلفی توجه کنید.

قبل از هر چیز محله‌­ای که قرار است ویلا در آن واقع شود را رصد کنید. ویلاهای منطقه در چه سبک و سیاقی طراحی شده اند؟ مطمئنا شما نمی­‌توانید در محله‌­ای که تماما ویلاهای مدرن را در خود جای داده اقدام به طراحی ویلای سنتی نمایید. هر چند که این یک قانون نیست اما بی‌­توجهی به آن می‌­تواند به معماری منطقه آسیب بزند. هماهنگی با معماری منطقه از اصول طراحی ویلا است. از طرفی سلیقه شخصی شما در این راستا می­‌تواند دخیل باشد. ویلاهای کلاسیک حس و حالی از اصالت و شکوه را القا می­‌کنند در حالی که ویلاهای مدرن حسی از رهایی را در خود دارند. رهایی از قید و بندها و اجرای بی‌پروای ایده­‌های تازه را می‌توان تنها در طراحی ویلای مدرن دید.

استفاده از الگوهای هندسی و بافت­‌ها در طراحی ویلا

یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی ویلا رعایت می‌­شود، توجه به الگوهاست. برای اینکه بتوان یک سبک فکری، یک ایده خاص و یک فضای منحصر به فرد را در ویلا پیاده سازی کرد می­توان از الگوها ایده گرفت.

استفاده از خطوط منحنی، خطوط شکسته، اشکال هندسی، بافت­‌های چوبی، فلزی و سنگ­‌های تراش خورده و خام همگی شامل این موضوع می­‌شوند. استفاده از حجم­‌های هندسی چه در نمای ویلا و چه در دکوراسیون داخلی ویلا می­‌تواند ایده‌­ای جذاب باشد.

الگوهای هندسی عاملی کمک کننده در ایده پردازی جهت معماری ویلا هستند

هماهنگی بین نمای ویلا و دکوراسیون داخلی

مطمئنا زمانی که یک ویلا با طراحی کلاسیک در سبک رومی مشاهده می­‌کنید توقع دارید به محض وارد شدن به محوطه داخلی با نقش و نگارهای اصیل و سلطنتی روبرو شوید. تصور کنید به جای دیدن چنین مناظری با یک طراحی مینیمال و مدرن روبرو شوید. آیا در همان وهله اول احساس بلاتکلیفی به شما دست نخواهد داد؟ چنین حرکتی خلاف قوانین طراحی ویلا می‌باشد. بسیار مهم است که فضای درونی و دکوراسیون داخلی ویلا با نمای ویلا دارای هماهنگی باشد.

کلام پایانی

کشور ایران دارای تاریخچه­‌ای غنی در حوزه معماری می­‌باشد. اصالت، کیفیت، نبوغ و جلوه­‌های هنری در طراحی­‌های ایرانی موج می­زند. مجموعه آرکاورجاوند در این راستا از ذوق و قریحه معماران خوش ذوق بهره برده و خدماتی حرفه­‌ای در حوزه طراحی و معماری ویلا ارائه می‌­دهد. ما در این مجموعه صفر تا صد طراحی ویلا از جمله دکوراسیون ویلا، معماری ویلا، محوطه سازی در ویلا و طراحی داخلی ویلا را به عهده می­گیریم.

برای اطمینان از کیفیت کار این مجموعه می‌­توانید نمونه کارهای موجود در سایت را بررسی کنید و با کارشناسان و متخصصین ما ارتباط برقرار نمایید. هدف ما چیزی جز بالا بردن پرچم ایران در عرصه طراحی و معماری و زنده نگه داشتن نام این مرز و بوم در عرصه­‌های جهانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید