طراحی شهرک ویلایی می تواند علاوه بر ایجاد زیبایی و جذابیت در محیط به حفظ نظم فضای شهری نیز کمک کند. البته فراموش نکنید که طراحی و ساخت ویلا به صورت شهرک از پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است.

اصول طراحی شهرک های ویلایی

با توجه به آپارتمان های بلند مرتبه ای که در شهرها قد علم کرده اند، امروزه تمایل به زندگی در حومه شهر بسیار افزایش یافته است. افرادی که به دلایل متعدد از شلوغی و آشفتگی زندگی ماشینی خسته شده اند، می توانند با زندگی در ویلا بخشی از این خستگی را جبران کنند. به همین دلیل است که امروزه طراحی ویلا و شهرک های ویلایی با استقبال بی نظیری مواجه می باشد. معمولا طراحی ویلا در شمال کشور طرفداران زیادی دارد و ساخت شهرک های ویلایی در این منطقه بسیار رضایت بخش است. با این وجود هنگام طراحی شهرک ویلایی به هیچ عنوان نباید از اصول و استانداردهای طراحی غافل شد. به همین منظور مجموعه آرکاورجاوند در ادامه قصد دارد شما را با تمامی اصول و ضوابط طراحی شهرک های ویلایی آشنا کند.

رعایت ضوابط طراحی ویلا در شهرک ها
استانداردها و اصول طراحی شهرک ویلایی شامل چه مواردی هستند؟

ضوابط و مقررات طراحی شهرک ویلایی

طراحی شهرک ویلایی باید مطابق با ضوابط مشخصی انجام شود. پارامترهای مختلفی وجود دارند که رعایت اصولی آن ها در طراحی شهرک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین پیش از اقدام برای طراحی و ساخت این شهرک ها بهتر است در ابتدا ضوابط طراحی را به طور کامل بشناسید.

  • زمانی که می خواهید برای طراحی شهرک ویلایی اقدام نمایید، باید در ابتدا مجوزهای مورد نیاز برای طراحی و ساخت شهرک را به طور کامل دریافت کرده باشید.
  • معمولا شهرک ویلایی را در زمین هایی می سازند که بایر و دایر هستند. به هیچ عنوان نمی توان برای ساخت شهرک های ویلایی از زمین های زراعی استفاده نمود. از طرفی در صورتی که به هر دلیل زمین جزو منابع ملی باشد، ساخت شهرک در آن امکان پذیر نیست.
  • از طرفی برای دریافت مجوز باید هنگام طراحی شهرک ویلایی نقشه مسیر تاسیسات و سایت پلان شهرک ارائه شود.
  • پس از آنکه موقعیت زمین جهت طراحی شهرک ویلایی به طور کامل مشخص شد می تواند نقشه خدمات ویلا را طراحی نمود. برای ساخت شهرک ویلایی بهتر است از سبک مدرن استفاده شود. استفاده از سبک کلاسیک جهت ساخت شهرک های ویلایی هزینه های طراحی و ساخت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • در نظر گرفتن مشاعات هنگام طراحی شهرک ویلایی از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. مشاعات شامل پارک ها، مسیر رفت و آمد، جدول کشی، محوطه فرهنگی و تفریحی و … می شود.
  • توجه به قطعه بندی زمین را در طراحی شهرک ویلایی فراموش نکنید. این کار به منظور حفظ حریم خصوصی همسایگان بسیار ضرورت دارد. طراحی شهرک باید به گونه ای باشد که پس از تکمیل ساخت کمترین میزان مشرفیت نسبت به یکدیگر وجود داشته باشد.
مطابقت طراحی و ساخت ویلا در شهرک ها با استانداردها جهانی
از استانداردهای طراحی شهرک ویلایی به هیچ عنوان غافل نشوید!

استانداردهای طراحی شهرک ویلایی

از آنجایی که شهرک های ویلایی در متراژ بسیار بالایی اجرا می شوند، طراحی شهرک ویلایی بسیار حائز اهمیت است. طراحی نمودن شهرک های ویلایی به دو بخش کلی طراحی محوطه و طراحی داخلی ویلا تقسیم بندی می شود. بنابراین عدم توجه به اصول طراحی می تواند علاوه بر کاهش کیفیت طراحی، هزینه های ساخت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. از اصول طراحی شهرک ویلایی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • طراحی شهرک ویلایی باید به گونه ای باشد که به طور کامل از سازه های شهری و همچنین شرایط آپارتمان نشینی فاصله داشته باشد. بنابراین حفظ آب و هوای مطلوب در محیط شهرک بسیار حائز اهمیت است.
  • انتخاب رنگ ها هنگام طراحی نما ویلا در شهرک ها نیز از دیگر نکات قابل توجه است. ترکیب درست رنگ ها برای طراحی نمای ویلاها از حساسیت بالایی برخوردار است. فراموش نکنید که رنگ ها و طراحی نمای ویلا در شهرک ها باید کاملا مطابق با ضوابط موجود هماهنگ باشند. از طرفی نماها باید با یکدیگر هماهنگ بوده و نظم شهرک را حفظ نمایند.
  • توجه به ضوابط تعداد طبقات نیز از دیگر نکات قابل توجه در طراحی شهرک ویلایی می باشد. ارتفاع ساختمان ها در شهرک به هیچ عنوان نباید از حد مجاز عبور کند. از طرفی اصول طراحی شهرک کاملا وابسته به ضوابط شهرسازی همان اقلیم و منطقه می باشد.
اصول طراحی شهرک ویلایی توسط شرکت معماری باید انجام گردد
رعایت استانداردهای طراحی شهرک ویلایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چگونگی طراحی شهرک ویلایی

رعایت استانداردها و اصول طراحی شهرک ویلایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بهترین حالت برای ساخت شهرک های ویلایی، تیپ بودن تمامی ویلاها می باشد. این کار می تواند علاوه بر حفظ اصول شهرک سازی به حفظ نظم شهرک نیز کمک کند. امروزه مجموعه های بسیار حرفه ای و متخصصی وجود دارند که با ارائه تصاویر سه بعدی شهرک ها می توانند رضایت سازنده را به طور کامل جذب کنند. این تصاویر علاوه بر نمایش نتیجه نهایی پروژه، می تواند نواقص آن را نیز به خوبی نمایش دهد. با توجه به این موضوع بهتر است برای ساخت شهرک های ویلایی از گروه های معماری متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. مجموعه آرکاورجاوند با تجربه و تخصص بالا در زمینه طراحی شهرک ویلایی می تواند تمامی نیازهای سازنده را در روند نظر بگیرد. بنابراین میزان رضایت کارفرما از نتیجه طراحی و ساخت شهرک به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

ابعاد و اندازه ویلاها در طراحی مطابق سلیقه کارفرما و استانداردها انجام می گردد
ارتفاع طبقات در شهرک های ویلایی باید کاملا مطابق با ضوابط انتخاب شود.

نکات قابل توجه هنگام طراحی شهرک های ویلایی

  • یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام طراحی شهرک ویلایی باید در نظر بگیرید، نورپردازی هنگام ساخت ویلا می باشد. در طراحی این شهرک ها باید نورپردازی ویلاها و محوطه کاملا یکسان و استاندارد انجام شود. به طور مثال قرارگیری ویلاها باید به گونه ای باشد که تقریبا تمامی آن ها میزان مشخص و استانداردی از نور طبیعی را دریافت نمایند. برای نورپردازی محوطه نیز باید به طور اصولی از نورافکن و چراغ های بیرونی استفاده شود.
  • در طراحی شهرک ویلایی باید به پنجره های دقت نمود. پنجره ها علاوه بر زیبایی و دریافت نور ویلاها، در میزان مشرفیت ویلاها نیز نقش بسیار موثری دارند. بنابراین نوع قرارگیری پنجره ها در نماسازی باید به گونه ای باشد که حریم همسایگان را دچار اختلال نکند. به طور مثال حداقل فاصله استاندارد پنجره ها از دیوار مشترک دو ویلا با یکدیگر 1.5 متر می باشد. بنابراین در صورت عدم رعایت این فاصله احتمال دریافت مجوز ساخت وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید