به محض ورود به یک ویلا با محوطه آن روبرو خواهیم شد. طراحی محوطه ویلا می تواند به عنوان ویترین کار یک معمار، مهارت او را به رخ بکشد.

طراحی محوطه ویلا چه میزان در جاذبه یک ویلا موثر است؟

همه ما تمایل داریم عصرهای دل انگیز پاییز و شب های مطبوع بهاری را به بهانه ای در فضای باز سپری کنیم. اگر ویلایی هر چند نقلی در منطقه ای خوش آب و هوا داشته باشید مطمئنا این فرصت به شما دست خواهد داد. محوطه ویلا می تواند فضایی برای استراحت و صرف چای در یک عصر دلپذیر بهاری و یا شب نشینی دور آتش در یک شب خنک پاییزی باشد. طراحی محوطه ویلا می تواند تاثیر زیادی در کیفیت زندگی شما داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا پیرامون طراحی محوطه ویلا به گفتگو بپردازیم.

آلاچیق مبله روبروی استخر
طراحی محوطه ویلا تاثیر مستقیم روی روحیات شما خواهد داشت

آشتی دادن دوباره آدمی با طبیعت در محوطه ویلا

این روزها سپری کردن اوقات در فضای باز و طبیعت در حال کمرنگ شدن در زندگی های مدرن است. دیگر مانند سابق در خانه ها خبری از حیاط های گلکاری شده نیست. طراحی محوطه ویلا و خلق یک فضای نوستالژیک می تواند آدمی را با طبیعت آشتی دهد و پیوند دوباره ای بین انسان ها و محیط سرسبز بیرونی ایجاد کند.

فضای سبز در طراحی محوطه ویلا

اولین چیزی که یک معمار باید در طراحی محوطه ویلا مدنظر قرار دهد، طراحی فضای سبز است. پیوند دوباره آدمی با طبیعت رسالت یک طراح است. محوطه ویلا باید به گونه ای طراحی شود که نشاط و طراوت حاصل از فضای سبز در آن موج بزند. بدین منظور می توان بخشی از محوطه ویلا را چمن کاری کرد و بخش های دیگر را به گل کاری و درختکاری اختصاص داد. بسیار مهم است که درختان و گل هایی که در فضای سبز ویلا کاشته می شوند متناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه باشند و به شکل مهندسی شده طراحی شوند.

محوطه ویلا به سبک چینی
طراحی فضای سبز در محوطه ویلا نشاط و طراوت به آدمی می بخشد

یکپارچه بودن طراحی محوطه ویلا

یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی محوطه ویلا باید رعایت شود یکپارچگی فضا است. فضایی که هر بخش در آن به شیوه ای متفاوت طراحی شده باشد و به عبارتی هر بخش از طراحی ساز خود را بزند نمی تواند تاثیر مثبتی بر ذهن و روح مخاطب داشته باشد. چنین فضایی از لحاظ روانشناسی مورد تایید نیست. بنابراین در انتخاب سبک، انتخاب رنگ و انتخاب جزییات باید یکپارچگی دیده شود. وجود ارتباط بصری بین عناصر مختلف در محوطه ویلا باید به عینه رویت شود.

آیا عاشق شب نشینی در شب های پاییز و زمستان هستید؟

اگر عاشق شب نشینی در شبهای دلپذیر پاییزی هستید و یا می خواهید یکی از شبهای برفی زمستانی را در محوطه ویلا کنار آتش داغ بنشینید و به صرف چای و گپ و گفت با دوستان و خانواده مشغول شوید به یک گودال آتش نیاز دارید.

گودال آتش یا فایر پیت بخش جذابی از طراحی محوطه ویلا را شامل می شود. این ایده می تواند محفل شما را در شب های سرد پاییز حسابی گرم کند. گودال آتش در محوطه ویلا معمولا فضایی در ارتفاع کمتر از سطح زمین قرار دارد. در این بخش یک شومینه در میانه گودال طراحی می شود و دور تا دور آن را صندلی های چوبی یا سنگی فرا خواهد گرفت. این ایده به دورهمی های شما در محوطه ویلا شور و گرما می بخشد.

آتشکده در فضای باز
گودال آتش ایده ای ناب برای سپری کردن شب های سرد پاییز در محوطه ویلا است

خنک کردن محوطه ویلا با یک طراحی اصولی

مطمئنا روزهای گرم تابستان برای شما روزهای چندان دلچسبی نخواهد بود. به ویژه اگر بخواهید در میانه های روز به محوطه ویلا بیایید. اما حیف نیست چنین فضای زیبایی را رها کنید و در ویلا بمانید؟ با چند ایده ناب می توان کمی از گرمای محوطه کم کرد.

طراحی آلاچیق و سایبان در محوطه ویلا

طراحی آلاچیق در محوطه ویلا می تواند فضایی دوستانه و خانوادگی برای صرف عصرانه در روزهای آفتابی بهار و تابستان فراهم کند. اگر تاب و توان ماندن زیر تابش سوزان آفتاب را ندارید می توانید در روزهای آفتابی و گرم به زیر سایه آلاچیق و سایبان پناه ببرید و اوقات دلپذیری را در خنکای سایه تجربه کنید. صرف یک نوشیدنی به همراه مطالعه یک کتاب می تواند ایده خوبی باشد.

طراحی استخر و آبنما

وجود آب در هر مکانی می تواند خنکی را به آن مکان هدیه دهد. طراحی فواره، آبنما و استخر در محوطه ویلا ایده بسیار خوبی برای خنک سازی محوطه است. طراحی استخر در محوطه ویلا می تواند هم شرایط را برای تفریح شما فراهم کند و هم از گرم شدن بیش از حد محوطه جلوگیری کند. این همان کاری است که آبنما و فواره انجام می دهند.

استخر روبروی ویلا یک طبقه
طراحی استخر در محوطه ویلا می تواند منجر به خنک شدن محوطه شود

تاکید روی عناصر در طراحی محوطه ویلا

یکی از مهمترین نکات در طراحی محوطه ویلا، تاکید روی عناصر است. اگر می خواهید به شیوه ای هنری بخشی از محوطه را چشمگیرتر از سایر بخش ها طراحی کنید باید تاکید ویژه ای روی طراحی آن داشته باشید. به عنوان مثال طراحی یک آلاچیق با یک تک درخت بید مجنون در کنار آن می تواند جلوه ای بسیار هنری و مفهومی داشته باشد.

حفظ تقارن در محوطه ویلا

از دیگر نکات مهمی که در طراحی محوطه ویلا باید لحاظ شود حفظ تعادل و تقارن است. چشم های آدمی بیش از هر وسیله سنجش دیگری دقیق است. عدم توازن و تقارن را در یک نگاه کشف می کند. در طراحی محوطه ویلا باید به تمامی بخش ها به یک اندازه بها بدهید. خالی گذاشتن بخشی از فضا در حالی که تمام وزن طراحی را روی دوش بخش دیگر انداخته اید اصلا اصولی نیست.

استفاده از تناسبات طلایی در طراحی محوطه

اگر می خواهید چشمان تیز بین مخاطبان در نگاه اول طراحی شما را درجه یک و استاندارد تشخیص دهد باید از تناسبات طلایی استفاده کنید. این موضوع را مهندسین معمار به خوبی می دانند. بنابراین بهتر است فاصله ها، ابعاد و اندازه ها را به درستی رعایت کنید تا جلوه ای هنری و چشم نواز در محوطه ویلا ایجاد شود.

شلوغ کاری بیش از حد در طراحی محوطه ویلا ممنوع

اگر می خواهید طراحی محوطه ویلا یک طراحی زیبا و جذاب از آب در بیاید باید از شلوغ کاری بیش از حد دوری کنید. لازم نیست در طراحی محوطه هر آنچه که به ذهنتان می رسد را اجرا کنید. به عنوان مثال طراحی استخر، آلاچیق، پاسیو، آبنما، فواره، فضای سبز، گودال آتش و زمین بازی کودکان در یک محوطه کوچک فکری منطقی نیست. سعی کنید به اندازه وسعت محوطه ایده های طراحی تان را پیاده سازی کنید.

فضای سبز ویلا همراه آلاچیق و استخر
طراحی محوطه باید متناسب با وسعت محوطه ویلا باشد

کلام پایانی

در طراحی محوطه ویلا باید نکات مهمی رعایت شود. ایجاد تعادل، تقارن و رعایت تناسبات در عین پرداختن به جلوه پردازی های زیبا می تواند یک محوطه شیک را رقم بزند. بسیار مهم است که برای محوطه سازی در ویلا از کارشناسان و طراحان حرفه ای کمک بگیرید. مجموعه آرکاورجاوند با سابقه ای درخشان در حوزه طراحی ویلا، ساخت ویلا و طراحی معماری ویلا شما را در این مسیر یاری خواهد کرد. برای ارتباط با کارشناسان ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید