طراحی نما ویلا کلاسیک یکی از زیباترین طراحی ها برای ساخت ویلا به شمار می رود. این نوع طراحی خارجی مزایای بسیار زیادی برای ساختمان به همراه دارد؛ از همین رو معماران و طراحان خارجی سعی می کنند از این نما برای ساخت سازه های خود استفاده نمایند. خوشبختانه در حال حاضر بر خلافه گذشته هنگام ساخت و ساز به نمای ساختمان توجه بسیار زیادی می شود.

طراحی نمای ویلا کلاسیک

قبل از هر چیز بهتر است بدانید طراحی نقشه از مهم ترین گام ها در طراحی ویلا در شمال به شمار می رود. معمولا مهندسین از قبل تمام پلن های ساخت و ساز را مو به مو بررسی کرده و آماده می سازند. در این زمینه مراحل پایانی پروژه مانند طراحی نما ویلا هم مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر برای طراحی نما سبک های مختلفی وجود دارد، طراحی آن با توجه به نقشه ساختمان، محله و نمای ساختمان کناری صورت می گیرد. با این حال می بینیم که در ساختمان ها از طراحی کلاسیک برای نما استفاده می شود! اما به نظر شما دلیل آن چیست؟ چه ویژگی باعث محبوبیت این نما شده است؟

پاسخ این سوالات بسیار ساده هستند؛ چرا که برخلاف اغلب سبک های نما، سبک کلاسیک برای انواع مختلف ساختمان ها و ویلا ها می تواند استفاده شود. در عصر حاضر این نما به شدت پر طرفدار و محبوب است.

طراحی ویلا با نمای کلاسیک نشانی از شکوه و عظمت است
معماری کلاسیک تلفیقی از معماری ایران و رم باستان

اصول طراحی نما ویلا کلاسیک

طراحی نما ویلا به صورت کلاسیک نیازمند دقت روی جزئیات است. در واقع طراح بدون دقت روی جزئیات نما قادر به ساخت و طراحی نمایی کلاسیک و بی نقص نخواهد بود. همانطور که از نام این نما پیدا است، از سبک کلاسیک و قدیمی در ساخت آن کمک گرفته می شود. در واقع می توان گفت فرهنگ و تمدن معماری کهن با تکنولوژی روز دنیا در آمیخته شده و نمایی فوق العاده به وجود می آورد.

سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی هم مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر طراحان و معماران سعی دارند برای ایجاد سبک کلاسیک زیبا، معماری رم و ایران باستان را با یکدیگر تلفیق کنند. در این بین پیشرفت صنعت ساخت و ساز هم به خوبی می تواند، خلاء و شکاف موجود در این بین را بر طرف نماید.

طراحی نمای ویلا کلاسیک و تاثیر نورپردازی در آن
افزایش زیبای معماری کلاسیک با نورپردازی

شیوه های طراحی نما ویلا کلاسیک

به طور کلی شیوه های معماری کلاسیک را بر اساس اجزای بدن انسان ها می توان به موارد زیر دسته بندی کرد. قبل از آنکه به معرفی شیوه های معماری کلاسیک بپردازیم بهتر است بدانید، شیوه های زیر در طی زمان تغییرات زیادی داشته اند و با فرهنگ مدرن هماهنگ شده اند. ضمن اینکه می توان هر شیوه معماری کلاسیک را با استفاده از مصالح مختلف پیاده سازی کرد.

معماری دوریک

از ویژگی های این سبک معماری می توان به جلوه ستون های بلند که از قسمت های بالایی باریک تر از قسمت هایی پایینی هستند اشاره کرد. این شیوه معماری مربوط به سبک و دوره دوریک است و از آن الهام می گیرد. در این شیوه ما شاهد سرستون هایی بی نقش و نگار و بسیار ساده هستیم که در قسمت میانی به صورت محدب ساخته شده اند. نسبت ارتفاع در سبک دوریک معمولا 6 به 1 است.

معماری کرنتین

این نوع معماری برای اولین بار در ساخت معابد استفاده شد. در این نمای کلاسیک سرستون ها به حالت زنگ گونه طراحی می شدند. به دلیل آنکه این شیوه معماری در ابتدا تنها برای ساخت معابد مورد استفاده قرار می گرفت، آن را به نام معماری معبد هم می شناسند.

معماری یونیک

در این نوع معماری معمولا از ستون های بلند و باریک که سرستون های آن شباهت زیادی به حلزون داشته و پیچ خورده هستند، استفاده می شود. شاید برای شما هم جالب باشد در این سبک اگر از زاویه های مختلفی به بنا نگاه کنید، طرح واحدی می بینید.

این سبک با معماری دوریک در نحوه قرار گیری سرستون ها تفاوت دارد. در این شیوه معماری معمولا یک ستون دایره مانند که آن را از سنگ های یکنواخت و تراشیده ساخته اند برای قرار دادن سرستون ها استفاده می کنند. در این سبک فرورفتگی هایی طبیعی مشاهده می شود، اما در سبک دوریک چنین چیزی به چشم نمی خورد. معمولا در دوریک سرستون ها روی سکویی پله دار نصب می گردند.

طراحی و ساخت ویلا به سبک کلاسیک
زیبایی و شکوه معماری کلاسیک

ویژگی های طراحی نما ویلا کلاسیک

مطمئنا در طراحی نما ویلا به سبک کلاسیک همانند دکوراسیون داخلی شاخص ها و ویژگی ها خاصی وجود دارد، که می توان نما را با آن شاخص ها و ویژگی ها شناخت. ویژگی های معماری کلاسیک به گونه ای است حتی افرادی که با این سبک آشنایی چندانی ندارند، به راحتی آن را تشخیص می دهند. اما شاخص های طراحی کلاسیک شامل موارد زیر می شود.

رعایت تناسب و هماهنگی

از جمله شاخص های بارز طراحی ویلا به سبک کلاسیک می توان به هماهنگی فوق العاده در طراحی اشاره کرد. این میزان هماهنگی در نماهای دیگر به چشم نمی خورد و واقعا می توان گفت بی نظیر است.

تقارن در اجزا

همانطور که می دانید در نمای مدرن، وجود تقارن اهمیت چندانی ندارد. با این حال در طراحی کلاسیک تقارن در جز به جز طراحی دیده می شود.

ستون های تزئین شده و بلند

ویژگی بارزی که نمای کلاسیک را با آن می توان شناخت، ستون هایی بلند و نقش دار در قسمت ورودی است.

سقف های بلند

سقف های بلند جایگاه خاص و ویژه ای در طراحی نما ویلا به سبک کلاسیک دارند. در این سبک هر چقدر سقف بلند تر باشد، شکوه و جلال آن افزایش می یابد. البته نباید فراموش کرد که نورپردازی در ویلا آن هم در سبک مدرن به خصوص در هنگام شب می تواند جلوه نما را صد چندان کند.

شاخص های دیگر

استفاده از مجسمه های سنگی، سرستون ها، کتیبه ها و پنجره های بلند از دیگر شاخص های نمای کلاسیک به شمار می روند. شما می توانید به راحتی با دیدن این شاخص ها نمای کلاسیک را نمای نئوکلاسیک و مدرن تشخیص دهید.

استفاده از المان های خاص در طراحی نمای کلاسیک
وجود ستون های بلند در معماری کلاسیک

سخن آخر

در پایان بهتر است بدانید که طراحی نما ویلا کلاسیک از فرهنگ معماری ایران باستان الهام گرفته شده، اما در طی زمان تغییراتی در آن انجام گرفته است. برای ساخت این نوع نما می توان از سنگ های گرانیتی، مرمری و … استفاده کرد. ضمن اینکه نورپردازی در ویلا روی سبک کلاسیک تاثیر زیادی داشته و آن را زیباتر می کند؛ پس نباید از آن غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید