طراحی ویلا از جذاب ترین و در عین حال حساس ترین بخش های طراحی و معماری می باشد. زیرا اکثر افرادی که برای ساخت ویلا اقدام می کنند، به دنبال محیطی آرامش بخش و در عین حال جذاب هستند.

اهمیت طراحی اصولی ویلا

ویلاها از جمله مکان هایی هستند که به منظور دستیابی به رفاه و آرامش بیشتر ساخته می شوند. به همین دلیل است که طراحی تمامی ویلاها با یکدیگر متفاوت است. برخلاف آپارتمان ها که می توان آن ها را به صورت تیپ و مشابه یکدیگر طراحی کرد، ویلاها را باید منحصر به فرد طراحی نمود. به همین دلیل است که برای طراحی شهرک ویلایی و ساخت ویلاها باید از تخصص و تجربه بیشتری برخوردار بود. فراموش نکنید که عدم وجود تخصص در زمینه طراحی ویلا علاوه بر افزایش هزینه ها، کیفیت طراحی را نیز کاهش می دهد. به همین منظور مجموعه آرکاورجاوند در ادامه قصد دارد شما را با تمامی نکات کلیدی در طراحی و ساخت ویلا به طور کامل آشنا کند.

طراحی ویلا به سبک مدرن
سبک مدرن یکی از جذاب ترین سبک های طراحی ویلا می باشد.

نکات اصولی هنگام طراحی ویلا در شمال

هنگام طراحی ویلا باید به عوامل مختلفی توجه داشت که شاید در ظاهر خیلی حائز اهمیت نباشند. اما زمانی که طراحی و بازسازی ویلا به اتمام می رسد، اهمیت این نکات به وضوح خود را به نمایش می گذارند. به طور مثال جهت قرارگیری زمین مورد نظر و اجرای ورودی ویلا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تصور کنید بدون توجه به موقعیت قرارگیری زمین ورودی ویلا را در سمت غرب قرار داده اید. در این صورت پس از سکونت در ویلا متوجه بوی بدی که داخل ویلا می پیچد خواهید بود. به همین دلیل است که معمولا طراحان حرفه ای و موفق سرویس های بهداشتی را در جهت غرب طراحی می نمایند. بنابراین توجه به موقعیت قرارگیری ویلا در زمین از نکات کلیدی و ابتدایی جهت طراحی و ساخت ویلا می باشد.

از دیگر نکاتی که هنگام طراحی ویلا در کردان باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن بافت و متریال مورد تایید و کاربردی است. به طور مثال در شمال یکی از پرکاربردترین متریال در ساختمان سازی چوب ها هستند. به چندین دلیل استفاده از چوب در ساخت ویلاها را به وفور مشاهده می کنیم. اولین دلیل این است که چوب جزو در دسترس ترین متریال شمال کشور است. از طرفی چوب ها از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردارند و عایق حرارتی و برودتی می باشند. بنابراین توجه به بافت و مصالح مورد استفاده در ساخت ویلاها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نورپردازی در نمای ویلا مدرن
عدم توجه به نورپردازی می تواند تمامی طراحی را زیر سوال ببرد.

از اهمیت نورپردازی در طراحی ویلا غافل نشوید!

نکته دیگری که هنگام طراحی ویلا باید آن را مدنظر قرار دهید، تامین نور طبیعی ویلا می باشد. بسیاری از افراد فکر می کنند که با استفاده از نورپردازی مصنوعی می توانند نور مطلوب فضای داخلی ویلا را تامین نمایند. بنابراین نیازی نیست که برای تامین نور طبیعی ویلا طراحی خاصی را در نظر بگیرند. در صورتی که تمامی طراحان موفق به خوبی می دانند که نور طبیعی از مهم ترین عناصر در طراحی و معماری است. توجه داشته باشید که نورپردازی طبیعی نیز باید کاملا اصولی انجام شود. در صورتی که هنگام طراحی نما ویلا در تمامی جهت ها از پنجره های بزرگ استفاده شود، می تواند طراحی ویلا را دچار ضعف کند. زیرا پنجره های بزرگ در غرب ویلا موجب می شود تا باد مزاحم بیشتری به داخل ویلا راه پیدا کند و تهویه آن را دچار اختلال نماید.

از طرفی علاوه بر نورپردازی طبیعی باید نورهای مصنوعی نیز به درستی در طراحی نما ویلا و فضای داخلی آن مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از نورهای مصنوعی در نمای ویلا می تواند به جذابیت بیشتر نما و ظاهر ویلا کمک کند. از طرفی نورهای مصنوعی جذابیت و زیبایی دکوراسیون داخلی را نیز چند برابر می نمایند. بنابراین استفاده از نورپردازی مصنوعی و طبیعی در کنار یکدیگر منجر به افزایش کیفیت طراحی می شوند.

تناسب رنگی در طراحی ویلا مدرن تاثیر بسازیی دارد
رنگ ها به شما کمک می کنند طراحی جذاب تر و منحصر به فردتری داشته باشید.

تناسب رنگ ها یک تکنیک حرفه ای در طراحی ویلا می باشد

تمامی طراحان موفق به خوبی می دانند که نواقص دکوراسیون داخلی را می توان با استفاده از رنگ ها پوشاند و یا کمرنگ نمود. همین موضوع می تواند قدرت رنگ ها را در طراحی ویلا را به خوبی نشان دهد. از طرفی هر کدام از سبک های معماری رنگ های شاخصی دارند که معمولا در تمامی طراحی ها مورد استفاده قرار می گیرند. همین موضوع می تواند به شما کمک کند تا رنگ های مناسبی را در طراحی مورد استفاده قرار دهید. به طور مثال در سبک سنتی ایرانی استفاده از رنگ قرمز بسیار شاخص است. بنابراین در تمامی فضاهایی که با این سبک طراحی می شوند، می توانید رنگ قرمز را مشاهده نمایید.

علاوه بر این استفاده از رنگ ها مانند یک راهکار ایده آل می تواند ضعف های طراحی ویلا را بپوشاند. به طور مثال رنگ سفید می تواند تورفتگی های پرت ویلا را کمرنگ تر نشان دهد و توجهات را از آن قسمت بردارد. همچنین استفاده از رنگ سبز می تواند احساس حضور در طبیعت را القا نماید. به طور کلی رنگ ها قابلیت فوق العاده ای دارند و می توانند در طراحی به شما کمک کنند. فراموش نکنید استفاده از رنگ ها در جای نادرست و با ترکیب غیرطبیعی می تواند زیبایی طراحی ویلا را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

طراحی و ساخت ویلا مدرن باتوجه به ایده های کارفرما
شناخت خواسته های ساکنین می توانند مانند یک سرخط طراحی شما را شکل دهند.

توجه به نیازها و خواسته های ساکنین را هنگام طراحی ویلا از یاد نبرید!

نکته دیگری که هنگام طراحی ویلا باید به آن توجه نمایید، خواسته ها و نیازهای کارفرما یا ساکنین ویلا می باشد. از آنجایی که در بسیاری از مواقع کارفرما و ساکن ویلا یک شخص است، توجه به نیازهای او از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور مثال در صورتی که یکی از اعضای خانواده به کارهای هنری مانند نقاشی، معرق، سفالگری و … مشغول است، بهتر است یک کارگاه کوچک برای او طراحی نمایید. همچنین به تعداد نفرات خانواده توجه داشته باشید تا بتوانید تعداد اتاق خواب های مورد نیاز ویلا را تخمین بزنید. همچنین در صورتی که تعداد جوان ها و یا کودکان در خانواده بیشتر هستند، می توانید در محوطه سازی زمین بازی و یا ورزش طراحی نمایید. به طور کلی توجه به نیازهای کارفرما می تواند به طراحان کمک کند تا راحت تر فضاهای مورد نیاز ویلا را تخمین بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید