دکوراسیون داخلی اصولی محل زندگی و کار می تواند نقش بسیار زیادی در جذابیت فضا و افزایش انرژی ساکنین آن داشته باشد. از طرفی در صورت طراحی اصولی فضاهای داخلی می توان از آن ها به بهترین نحو استفاده نمود.

دقت به نکات دکوراسیون داخلی

امروزه طراحی داخلی منزل و مکان های تجاری به صورت حرفه ای و توسط افراد متخصص با استقبال بی نظیری روبرو شده است. اما نکته قابل توجه این است که در طراحی دکوراسیون داخلی نکات کلیدی بسیار زیادی وجود دارد که عدم توجه به آن ها می تواند کیفیت طراحی را کاهش دهد. بنابراین شناخت این نکات می تواند به شما کمک کند تا فضای داخلی منزل و یا محل کار خود را به بهترین نحو طراحی نمایید. مجموعه آرکاورجاوند با سال ها تجربه و تخصص در زمینه طراحی ویلا و دکوراسیون داخلی شما را با کلیدی ترین نکات طراحی داخلی آشنا خواهد کرد.

طراحی داخلی و بازی با رنگ ها در دکوراسیون
از رنگ های تیره در دکوراسیون داخلی به صورت اصولی استفاده کنید.

بهینه سازی فضاها در طراحی و دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین نکات طلایی که هنگام طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه شود، استفاده بهینه و اصولی از فضا می باشد. بسیاری از افراد فکر می کنند که طراحی فضاهای بزرگ بسیار راحت است و افراد می توانند هر وسیله ای را در هر قسمتی که می خواهند جای دهند. به همین دلیل اکثرا این اشتباه را انجام می دهند و از چند دست مبلمان در قسمت های مختلف فضا استفاده می نمایند. بنابراین زمانی که وارد خانه و یا محل کار آن ها می شوید، احساس می کنید که فضا بیش از اندازه بهم ریخته است. این موضوع موجب می شود تا پس از مدت کوتاهی از حضور در این مکان احساس کلافگی داشته باشید.

پرتی ایجاد نکنید

در دکوراسیون داخلی استفاده بی هدف از مبلمان می تواند پرتی ایجاد کند. هنگامی که تنها برای پر کردن فضاهای خالی از مبلمان استفاده می کنید، کاربری مشخصی برای فضاها تعریف نمی کنید. به همین دلیل باعث ایجاد یک فضای نامطلوب شده و در فضای مورد نظر خود پرتی ایجاد می نمایید. اگر قرار است از مبلمان در طراحی داخلی استفاده کنید، ابتدا برای بخش مورد نظرتان کاربری تعریف کنید. سپس با توجه به کاربری مشخص شده مبلمان مناسب تهیه نمایید.

استفاده از رنگ های خنثی برای دکوراسیون خانه های کوچک
هنگام طراحی داخلی از جذابیت رنگ های خنثی غافل نشوید.

رعایت اصول چیدمان در طراحی داخلی

هنگام بازسازی منازل چیدمان اصولی مبلمان در دکوراسیون داخلی می تواند نقش بسیار زیادی در افزایش جذابیت محیط داشته باشد. بنابراین هنگام طراحی داخلی باید اصول چیدمان به طور کامل مورد توجه قرار گیرد. فراموش نکنید که این اصول تنها شامل مبلمان نیست و تزئینات (تابلو، ساعت دیواری، لوستر، گلدان و …) را نیز پوشش می دهد. برخی از این اصول به شرح زیر می باشند.

  • تنوع در انتخاب ها

یکی از مهم ترین اصول چیدمان دکوراسیون داخلی انتخاب سبکی مشخص برای فضای مورد نظر است. فراموش نکنید که پیروی از یک سبک به معنای انتخاب وسایل و تزئینات یک شکل و یک رنگ نیست. بلکه به معنای هماهنگی و تناسب تمامی المان ها و مبلمان با یکدیگر است. به طور مثال در صورتی که رنگ خنثی را برای مبلمان در نظر گرفته اید، بهتر است از کوسن هایی با رنگ متضاد و یا مکمل استفاده نمایید.

  • فاصله مبلمان از دیوار

از دیگر نکاتی که هنگام چیدمان دکوراسیون داخلی باید به آن توجه داشته باشید، رعایت فاصله اصولی مبلمان از دیوار است. یکی از اشتباهات رایج در دکوراسیون های داخلی چسباندن پشتی مبلمان به دیوار می باشد. فراموش نکنید که این کار می تواند صمیمیت و احساس آرامش فضا را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است مبلمان را به گونه ای بچینید که افراد بتوانند با هم بودن را احساس نمایند. البته در فضاهای کوچک این کار می تواند تردد را میان مبل ها سخت نماید. بنابراین بهتر است در فضاهای کوچک تر از تعداد مبل های کمتری استفاده شود.

نورپردازی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی
هنگام دکوراسیون داخلی به طراحی سقف و اهمیت نورپردازی توجه داشته باشید.

در دکوراسیون داخلی از اهمیت کانون مرکزی غافل نشوید!

یکی از مهم ترین نکات کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد کانون مرکزی در فضای مورد نظر است. فراموش نکنید که این کار ارزش طراحی را افزایش داده و فضای مورد نظر را منحصر به فرد می نماید. کانون مرکزی یا نقطه کانونی قسمتی از محیط می باشد که تمامی مبلمان با توجه به آن چیده شده اند. ایجاد نکته کانونی موجب می شود تا مسیر حرکتی درستی در فضا تعریف شود.

به طور مثال در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خود می توانید یک دیوار را به عنوان کانون مرکزی در نظر بگیرید. بسیاری از طراحان دیواری که تلویزیون روی آن قرار گرفته است را به عنوان نقطه مرکزی خانه در نظر می گیرند. اما شما می توانید کتابخانه، ورودی خانه و … را به عنوان کانون مرکزی تعیین نمایید. به طور کلی انتخاب کانون مرکزی کاملا وابسته به سبک طراحی و سلیقه شخصی شما می باشد.

سادگی در چیدمان دکوراسیون
هنگام طراحی داخلی از استفاده بیش از حد مبلمان و تزئینات پرهیز نمایید.

کلیدی ترین نکات در طراحی دکوراسیون داخلی

نکات کلیدی دیگر نیز وجود دارند که هنگام طراحی دکوراسیون داخلی بهتر است آن را مورد توجه قرار دهید. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • ایجاد مرکز توجه

در طراحی دکوراسیون داخلی یک مرکز توجه ایجاد نمایید. به این معنا که افراد پس از ورود به فضا در ابتدا متوجه یک المان خاص شوند. این مرکز توجه می تواند یک وسیله و یا یک دیوار باشد. توجه داشته باشید که شاخص و المان مورد نظر شما باید در کنار تفاوتی که با سایر وسایل دارد، متناسب با آن ها انتخاب شود. به طور مثال در صورتی که رنگ غالب در دکوراسیون سبز است، شاخص شما می تواند قرمز رنگ باشد.

  • ایجاد تصویر ذهنی

پیش از آنکه برای طراحی دکوراسیون داخلی اقدام کنید، سعی کنید یک تصویر ذهنی از طراحی مورد پسند خود داشته باشید. این تصویر ذهنی را می توانید از طریق مجلات، سایت ها و … ایجاد نمایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید وسایل و مبلمان مورد نظر خود را راحت تر و متناسب با یکدیگر انتخاب کنید. از طرفی هنگام مشاوره با طراحان می توانید راحت تر آن ها را از خواسته خود آگاه نمایید.

  • استفاده از سبک تناسب با شخصیت

طراحی دکوراسیون داخلی محل زندگی می تواند نشان دهنده شخصیت شما باشد. معمولا افراد با توجه به طراحی خانه و محل زندگی به تحلیل شخصیت شما می پردازند. بنابراین هنگام انتخاب سبک طراحی حتما توجه داشته باشید که با شخصیت و روحیات شما سازگاری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید