بازسازی ویلاهای قدیمی می تواند ایده خوبی برای حفظ حال و هوای گذشته ها در عصر حاضر و راهی برای رقم زدن یک صرفه اقتصادی عالی باشد.

اهمیت بازسازی ویلا و همرنگ شدن با سبک زندگی های امروزی چیست؟

پریدن رنگ دیوارها، شل شدن و افتادن آجرها، تخریب ویلا و رنگ و رخ باختن نمای ویلا همگی نشان از کهنگی آن دارند. این علائم به زبان بی زبانی به شما می گویند که وقت تعمیرات فرا رسیده است. پس باید هر چه سریع تر برای ایجاد تغییرات اساسی آستین بالا بزنید. برخی از ویلاهای ساخته شده در تهران و سایر شهرستان های شمالی به قدری قدمت دارند که می توان آن ها را در دسته آثار باستانی و میراث فرهنگی جای داد. اما متاسفانه اغلب افراد این روزها به جای بازسازی ویلاهای قدیمی به فکر کوبیدن و از نو ساختن ویلاهای مدرن هستند.

ویلا ساحلی دوبلکس
بازسازی ویلا به تازه شدن چهره ویلا کمک می کند

شما هیچ گاه نمی توانید رنگ و بوی زندگی را آنچنان که در ویلاهای قدیمی جریان داشت در ویلاهای مدرن با گوشت و پوست خود لمس کنید. استفاده از متریال های مرغوب و طراحی های بکر و آوانگارد حتی در زمان گذشته نیز وجود داشته است. بنابراین حیف است که به جای بازسازی ویلا هزینه ای دوچندان را متحمل شد و دست به ساخت ویلایی مدرن و تازه زد که آثاری از حیات روح و جان در آن پیدا نیست. البته همیشه هم دلیل بازسازی ویلا این مورد نیست. صرفه اقتصادی، حفظ و رشد سرمایه، افزایش ایمنی و ارتقای بهداشت در ویلا می تواند از جمله دلایل این اقدام مهم باشند.

بازسازی ویلا قواعد خاص خود را دارد. برای مرمت ویلا باید به قدمت ویلا، استحکام سازه، کیفیت نما و درصد تخریب ویلا نگاه کرد و بعد تصمیم گیری نمود. اما به جرات می توان گفت که بازسازی ویلا در اغلب مواقع بهتر از تخریب صد درصدی ویلا و از نو ساختن ویلا می باشد. هدف از زندگی در ویلا چیزی جز آرامش خیال و آسودگی جان نیست. ایده بازسازی ویلا می تواند رونق تازه ای به ویلای قدیمی شما بدهد.

شما حتی می توانید با خرید ویلای قدیمی و پرداخت هزینه اقتصادی تر دست به بازسازی ویلا بزنید و سلیقه امروزی خود را با تفکر و ایده طراحان سنتی ترکیب کنید. بی شک نتیجه کار خیره کننده خواهد بود. به ویژه اگر از مرمت کاران حرفه ای کمک بگیرید. در این مطلب قصد داریم همه چیز را در مورد بازسازی ویلا با شما در میان بگذاریم. بنابراین ما را تا انتها همراهی کنید.

آشنایی با مفهوم بازسازی ویلا

بازسازی ویلا اساسا مجموعه ای از اقدامات است که اجرای زنجیره وار آن ها منجر به خلق فضایی تازه در ویلا خواهد شد. فضایی که روح در آن جریان دوباره پیدا می کند و می توان رنگ ها را با شور و حرارت تازه ای در آن پاشید. به واسطه این فرآیند، ویلا جان تازه ای می گیرد. اجرای دوباره نما، ترمیم بخش های تخریب شده و بخش هایی که طراحی آن ها با مفاهیم امروزی در تضاد است می تواند پاره از این اقدامات باشد. در بازسازی ویلا عمده هدف مرمت کاران ایجاد فضایی تازه از باب ظاهر است. خلق یک حس  حال نو هدف غایی آنهاست. در این فرآیند، زیرساخت ها چندان دستکاری نمی شوند و هدف نهایی مرمت کاران تبدیل یک ویلای قدیمی به ویلایی مدرن و امروزی در عین حفظ روح زندگی در ویلا است.

ویلا فلت با سقف شیروانی
شیک شدن چهره ویلا نتیجه مرمت تخصصی و اصولی آن است
  • بازسازی ویلا با نوسازی ویلا چه تفاوتی دارد؟

اگر شما هم دو مفهوم بازسازی و نوسازی ویلا را با هم اشتباه می گیرید به خود سخت نگیرید. چرا که گیج شدن بین این دو مفهوم برای عمده افراد رخ می دهد. همانطور که گفته شد در بازسازی ویلا، هدف خلق ظاهر تازه و پاشیدن رنگ و لعاب دلبرانه و چشم نواز به ویلا است. در این فرآیند عمده هدف طراحان و کارشناسان جذب مخاطب به واسطه جلوه های بصری است.

در نوسازی ویلا داستان اما کمی پیچیده تر است. در این فرآیند باید از تیم فنی و خبره در راستای تعمیرات اساسی و بنیادین در ویلا کمک گرفته شود. حتی ممکن است نقشه و پلان ویلا دچار تغییر شود و به جز اسکلت و فونداسیون چیزی از ویلا برای ساخت مجدد باقی نماند. اگر ویلایی دلگیر با فضایی خفقان آور دارید چاره ای جز نوسازی و تغییر نقشه نخواهید داشت. نکته مهم اینجاست که مرز بین نوسازی و بازسازی به قدری باریک است که نمی توان خط کش دقیق بین این دو گذاشت. بنابراین اگر مجبور به انجام برخی اقدامات نوسازی در پروسه بازسازی ویلا شدید نگران نباشید.

بازرسی فنی از ویلا و ارائه ایده های کارشناسی به عنوان اولین گام

اولین و مهمترین گام در بازسازی ویلا بازدید از ویلا توسط کارشناسان و خبرگان این امر می باشد. قبل از اینکه دست به خرید مصالح بزنید و برآورد هزینه کنید باید اقدامات مورد نیاز سنجیده شوند. اقدامات مورد نیاز با توجه به قدمت ویلا، درصد تخریب ویلا و نظرات و سلیقه شما تعیین می شوند. حتی ممکن است هیچ گونه آثاری از خرابی در ویلا دیده نشود اما سلیقه متفاوت شما موجب شود تا نیاز به تغییر فضا را حس کنید.

بعد از بازدید کارشناسان فنی و متخصصین از ویلا مشخص خواهد شد که ویلای مورد نظر به چه اقداماتی برای بازسازی نیاز دارد. بازسازی کف، دیوارها، محوطه، نما، تغییر سبک طراحی، تغییر معماری داخلی و تغییر رنگ دیوارها و نوع متریال های استفاده شده در دکوراسیون داخلی و خارجی همگی جزو اقدامات احتمالی می باشد.

مهمترین گام در بازسازی ویلا، بازدید مهندسین و کارشناسان خبره است
  • چه عواملی توسط کارشناسان پروژه بررسی می شود؟

در پروسه بررسی ویلا توسط کارشناسان عوامل مهمی چون اقلیم منطقه، موقعیت جغرافیایی، میزان شیب زمین، سبک طراحی ویلا، قدمت ویلا، درصد تخریب، نظرات صاحب ویلا، شرایط رشد گیاهان، بافت خاک، جهت وزش باد و عواملی چون مسیر سیم کشی ها و لوله کشی ها بررسی خواهد شد. توجه به این موارد باعث می شود تا پروسه بازسازی ویلا به شکل مهندسی شده و بر پایه اصول و قواعد خاص خود اجرا شود. در ادامه نیز طرح ها و نقشه های ویلا به شکل اصولی همراه با جزئیات آماده سازی می شوند.

بازسازی ویلا چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

ممکن است از خودتان بپرسید اصلا بازسازی ویلا چه اهمیتی دارد؟ چرا باید به جای خرید یک ویلای مدرن و یا ساخت ویلا دست به بازسازی زد؟ نکته مهم اینجاست که خرید ویلا و طراحی یک ویلای جدید هزینه ای چندین برابر هزینه بازسازی ویلا روی دست شما می گذارد. چرا می خواهید راهی که شما را در اقتصادی ترین مسیر ممکن هدایت می کند را به سمت و سوی پرداخت هزینه های هنگفت کج کنید؟ شما می توانید با خرید یک ویلای قدیمی و دست کشیدن به سر و گوش آن یک ویلای شیک و لاکچری داشته باشید.

  • تاثیر بازسازی ویلا در کیفیت زندگی

بازسازی ویلا تاثیر مستقیم بر روحیات و خلق و خوی شما خواهد داشت. اگر ویلای شما در اثر عوامل جوی، تابش آفتاب، باران، برف، یخبندان، نشست زمین و شرایط جوی و رطوبت مستعمل شده باید دست بجنبانید. تا کی می خواهید در ویلای قدیمی تان که رنگ و رخ باخته و دارای ظاهری کسالت بار شده وقت بگذرانید؟ زندگی در ویلایی قدیمی بی شک روح زندگی را در شما خواهد کشت. برای داشتن یک روح سرزنده و چالاک باید دست به کار شوید و تغییراتی اساسی در پیرامون خود ایجاد کنید. فراموش نکنید که ارزش سلامت روح و روان شما بیش از زندگی در ویلایی قدیمی با رنگ و بوی کهنه است. اغلب ویلاهای قدیمی شرایط بهداشتی مناسبی ندارند. بنابراین بازسازی ویلا به بهبود شرایط بهداشتی ویلا و سلامت شما نیز کمک خواهد کرد.

  • تاثیر بازسازی ویلا بر ارزش ویلا

این روزها چه کسی را سراغ دارید که به فکر چند برابر کردن سرمایه خود نباشد؟ تمام افراد به طریقی که در آن تخصص دارند دنبال افزون کردن سرمایه شان هستند. یکی با گذاشتن سرمایه اش در بانک و دیگری با تزریق سرمایه اش به بازار بورس به این هدف جامه عمل می پوشاند. اما چه راهی بهتر و کم ریسک تر از سرمایه گذاری در بازار مسکن؟ شما برای افزایش دادن ارزش سرمایه تان نیاز به خرید یک ویلای جدید ندارید. همین که ویلای قدیمی تان را بازسازی کنید ارزش آن چند برابر خواهد شد. شما می توانید در زمان فروش ویلا سود چند برابری داشته باشید.اگر مغز متفکر اقتصادی دارید و دنبال سودآوری در عصر پرتنش امروز هستید راهی ساده تر و آسان تر از بازسازی ویلا برای شما وجود نخواهد داشت.

  • بالا بردن ایمنی ویلا

همیشه هم هدف از بازسازی ویلا زیباسازی آن نیست. هر چند که زیباسازی در بطن کار لحاظ می شود. اما گاهی اوقات چالش های مهمتری در ویلا وجود دارد. شل شدن سنگ ها، شکستگی آجرها، ریختن گچ دیوارها، از جا درآمدن کفپوش ها و ریزش بخشی از سقف میتواند آسیب های جانی برای ساکنین ایجاد کند. به همین دلیل باید پروسه بازسازی ویلا را انجام داد.

خانه ویلایی فلت
ویلاهای مرمت شده دارای ایمنی بیشتری هستند

برای مرمت ویلا چه مقدار سرمایه لازم است؟

اگر می خواهید در مورد سرمایه لازم برای بازسازی ویلا بدانید باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. این فرآیند یقینا به سرمایه قابل توجهی نیاز دارد. اما ممکن است این سرمایه برای هر ویلا متفاوت باشد. در این بخش به عوامل موثر بر سرمایه لازم برای بازسازی خواهیم پرداخت.

  • چه مدت از زمان ساخت ویلا می گذرد؟

قدمت ویلا اولین پارامتر موثر در هزینه ای است که قرار است تراشیده شود. یقینا هر چه از زمان ساخت ویلا بگذرد ویلای مورد نظر کهنه تر خواهد شد. بنابراین این هزینه برای ویلاهایی که مدت ها از زمان ساخت آن ها می گذرد بیشتر است. بازسازی ویلاهایی که مدت زمانی زیادی از ساخت آن ها نگذشته است سرمایه چندانی نیاز ندارد. مگر اینکه ایده هایی فضایی در سر داشته باشید! در غیر اینصورت بعید است ویلاهای تازه ساز سرمایه بالایی برای اجرای این پروسه نیاز داشته باشند. هر چه بر عمر ویلا افزوده شود، ویلای شما همچون فردی ناتوان و رنجور کمر خم خواهد کرد و برای روی پا ساختن ویلا و کمر راست کردن آن باید هزینه بیشتری صرف کنید.

  • آیا تاسیسات ویلا تحت شعاع قرار خواهد گرفت؟

همانطور که گفته شد در پروسه بازسازی ویلا تاسیسات چندان تحت شعاع نیستند. در واقع هدف ایجاد ظاهری جدید در ویلا است نه تغییر زیرساخت ها. اما گاهی اوقات ممکن است زیرساخت ها و تاسیسات نیز نیاز به مرمت داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است ویلای مورد نظر بسیار قدیمی باشد و تاسیسات ویلا همچون سیم کشی ها و لوله کشی ها از درون دیوارها عبور کرده باشند. در نتیجه باید فکری به حال این شرایط نمود که مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است.

  • ویلای مورد نظر در چه نوع سبکی طراحی شده است؟

بی انصافی است که بخواهیم حال هوای سنتی را در جریان بازسازی از ویلاهای قدیمی بگیریم. پروسه بازسازی ویلا در مورد ویلاهای کلاسیک، سنتی، ایرانی و رومی متفاوت خواهد بود. یقینا اگر بخواهید با حفظ سبک معماری این فرآیند را انجام دهید باید دقت، مهارت و تخصص بیشتری به خرج دهید. در معماری ویلاهای سنتی و ایرانی بعضی المان ها به قدری زیبا و روح نواز هستند که نمی توان از آن ها به سادگی عبور کرد. به همین دلیل صاحبان ویلا ترجیح می دهد زیبایی های ویلا را به جای مدرن سازی یا حذف کردن حفظ کنند. همچنین ممکن است معماری ویلا به توجه به نوع اقلیم به گونه ای باشد که نتوان دخل و تصرف زیادی در آن اعمال نمود. این موضوع یقینا هزینه و سرمایه لازم برای انجام بازسازی ویلا را دستخوش تغییر خواهد کرد.

خانه های ویلایی فلت
سبک طراحی ویلا عاملی موثر در هزینه بازسازی است
  • متراژ ویلا و اقدامات لازم در جریان مرمت

گاهی اوقات پرونده بازسازی ویلا با چند اقدام کوچک بسته می شود. چرا که ویلای مورد نظر اساسا ویلایی کوچک است و نیاز چندانی به اقدامات ویژه ندارد. بنابراین سرمایه لازم برای اجرای این اقدامات نیز چندان زیاد نخواهد بود. اما گاهی اوقات بازسازی و مرمت ویلا باید از ریشه و به شکل اساسی انجام شود. بنابراین اقدامات زیادی باید به طور زنجیره وار انجام شوند تا پروژه بازسازی به ثمر بنشیند. حجم تغییرات، میزان پیچیدگی اقدامات و مهارت مورد نیاز برای انجام این اقدامات هزینه را تحت شعاع قرار می دهد. از طرفی باید به هزینه مصالح مورد نیاز و دستمزد نیروی کار نیز اشاره کرد.

بازسازی ویلا با توجه به اقلیم منطقه

نکته مهمی که در پروسه بازسازی ویلا مطرح است این می باشد که این فرآیند باید با توجه به اقلیم منطقه انجام پذیرد. طراح اصلی ویلا ممکن است در طراحی خود اشکالات و ایراداتی داشته باشد. ممکن است او توجه چندانی به مرطوب و بارانی بودن اقلیم و یا کویری بودن اقلیم نکرده باشد. بنابراین به عهده مرمت کار و متخصصین است که بازسازی ویلا را طبق اقلیم منطقه انجام دهند. آن ها در این پروسه باید تمامی اقدامات را طبق اصول زیبایی شناسی و مطابق با اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه انجام دهند.

مرمت ویلا با در نظر گرفتن اصول ایمنی

قبل از اینکه اقدامات مربوط به بازسازی ویلا آغاز شود باید در مورد برقرار سازی شرایط ایمن مطمئن شوید. ایمنی اولین و مهمترین اقدام در انجام هر پروسه ساختمانی می باشد. چنانچه نیاز به تقویت عناصر سازه ای وجود داشته باشد این اقدام باید تحت نظر متخصصین و مهندسین ناظر فنی انجام شود.

  • شناسایی دیوارهای باربر

اغلب ویلاهای قدیمی دارای دیوارهای باربر هستند که حذف و تخریب آن ها ممکن نیست. در صورت آسیب رسیدن به این دیوارها ممکن است بخش اعظمی از سازه به ناگهان فرو ریزد. بنابراین قبل از هر چیز باید این دیوارها را شناسایی نمود تا از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری شود.

  • حفاظ بندی ویلا

نکته مهم دیگری که در اصول ایمنی می توان آن را جای داد حفاظ بندی ویلا است. در زمان انجام پروژه باید ویلا را حفاظ بندی نمود. هر بخش از ویلا که قرار است در این پروسه مورد اقدامات خاص قرار گیرد باید حفاظ بندی شود و حریم آن حفظ گردد. افراد متفرقه حق ورود به این قسمت ها را ندارند. کارشناسان و مهندسین نیز باید با دارا بودن تجهیزاتی ایمنی و رعایت اصول و نکات امنیتی به این بخش ها وارد شوند. امکان ریزش سنگ، گچ، خاک و حتی پرتاب شدن مصالح در این بخش ها وجود دارد بنابراین باید دور تا دور بخش های تعیین شده حریم بندی شود و علائم خطر قرار گیرد.

در زمان مرمت ویلا باید ایمنی را رعایت کرد

ایجاد هماهنگی بین فضای داخلی و خارجی ویلا

بسیاری از مواقع هدف طراحان، بازسازی ویلا برای ایجاد هماهنگی بین فضای داخلی و خارجی است. چنانچه فضای داخلی ویلا و فضای خارجی آن فاقد هماهنگی و مطابقت باشند باید اقداماتی در این راستا انجام شود. در این شرایط باید سبک دلخواه تان را انتخاب کنید و یکی از این دو فضا را به آن سمت و سو سوق دهید. به عنوان مثال اگر فضای داخلی کلاسیک است اما فضای بیرونی رنگ و بویی از معماری کلاسیک ندارد می توانید با اعمال نظرات کارشناسانه فضای بیرونی را تغییر دهید. بهترین گزینه در اینگونه مواقع توجه به هزینه تغییر دادن فضای داخلی و فضای بیرونی و در نهایت انتخاب گزینه کم هزینه تر می باشد.

تاثیر مرمت ویلا در بهینه سازی مصرف انرژی

یکی از نکات مثبتی که در مورد بازسازی ویلا وجود دارد این است که به کمک این فرآیند می توان مصرف انرژی را بهینه سازی نمود. در ویلاهای قدیمی و کهنه از درب و پنجره های نامناسب و سیستم های سرمایشی گرمایشی پر مصرف استفاده می شد. وجود درز در قاب درب و پنجره، عدم استفاده از شیشه دوجداره، عدم به کارگیری سیستم های تکنولوژیک در مصرف انرژی و بی توجهی به هدر رفت سرما و گرما در فصول مختلف سال از طریق دیوارهای نازک ویلا و معماری نامناسب آن همگی در عدم بهینگی مصرف انرژی دخیل بودند.

به کمک بازسازی ویلا می توان مسیر همواری را در بهینه سازی مصرف انرژی رقم زد. استفاده از عایق های حرارتی، رطوبتی و گرمایی در تراس، پشت بام، دیوارها و سقف و همچنین اجرای دوباره سیستم های گرمایشی سرمایشی و سیستم های لوله کشی در کنار بهره گیری از سیستم های تکنولوژیک نوین مانند سیستم های هوشمند می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.

بنابراین می توان پروژه بازسازی ویلا را به نوعی یک اقدام برای کاهش مصرف انرژی و کمک به حفظ منابع طبیعی دانست. معماری ویلا در بازسازی طبق اصول بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هدر رفت انرژی صورت می پذیرد. این موضوع بی شک برای شما صرفه اقتصادی خواهد داشت.

طراحی داخلی ویلا
مصرف انرژی در ویلاهای مرمت شده بهینه می باشد

بازسازی محوطه شامل چه مواردی می شوند؟

فضای داخلی و فضای بیرونی ویلا باید از لحاظ بصری دارای یکپارچگی باشند. از طراحی پاسیو و آلاچیق و تراس گرفته تا فضای باغچه ها و آبگیر و سایه بان باید در ارتباط با معماری داخلی ویلا باشد. حتی در انتخاب کفپوش های محوطه نیز باید این تناسب رعایت گردد. نوع چینش درخت ها، گلکاری فضا، طراحی تاب و میز و صندلی های فضای باز، مرمت آبشار مصنوعی، استخر، آلاچیق، گودال آتش و باغچه های سرسبز و انتخاب گیاهان متناسب با اقلیم همگی از اقدامات بازسازی محوطه هستند.

اگر می خواهید جریانی پویا از زندگی را در محوطه ویلا جاری سازی باید به جاری شدن آب زلال از جویبار، آبشار مصنوعی و صخره های سنگی فکر کنید. تلالو نور خورشید بر کاشی های براق و زیبای استخر و جکوزی در میانه ویلا برق خیره کننده ای در چشم مخاطبان ایجاد خواهد کرد. بنابراین بازسازی این بخش های محوطه را باید در دستور کار قرار دهید.

در بازسازی محوطه ویلا می توانید دست به تغییر کفپوش ویلا بزنید. کفپوش محوطه اگر دچار ترک خوردگی، کهنگی، شکستگی و یا تیرگی و آلودگی شده است باید آن را تغییر دهید و با یک کفپوش سالم، شیک و زیبا جایگزین نمایید. گاهی اوقات حتی سامان دادن به گیاهان و درختان محوطه و کاشت درختان جدید در محوطه نیز می تواند صفر تا صد فرآیند بازسازی محوطه را در بر بگیرد.

محوطه بیرونی ساختمان ویلایی
محوطه ویلا باید به شکلی اصولی و مطابق با فضای داخلی طراحی شود

نمای ویلا را به سلیقه شخصی تان تغییر دهید

این در واقع سوال بسیاری از افراد است که آیا می توان نمای ویلا را نیز طی بازسازی تغییر داد؟ پاسخ این سوال مثبت است. اصلا یکی از مهمترین ارکان بازسازی و مرمت ویلا ، تغییر نمای ویلا است. نماهای قدیمی با ظاهری بی رنگ و رو می توانند جلوه شهر را نازیبا کنند. به ویژه اگر ویلای مورد نظر در منطقه خوش آب و هوا و لوکس از شهر بنا شده باشد. نمای ویلا اعتبار و آبروی ویلا است. بنابراین هر چقدر هم که به معماری داخلی ویلا بپردازید هیچ چیز جای نمای ویلا را نخواهد گرفت.

شل شدن سنگ ها، ترک برداشتن آجرهای نما، کدر شدن سنگ ها و غبار گرفتن شیشه های دوجداره همگی به شما می گویند که وقت بازسازی نما فرا رسیده است. نمای ویلا شناسنامه ویلای شما است و اصالت و هویت ویلای شما را در مشت خود دارد. اگر نمای ویلای شما دچار کهنگی شده باشد و یا متریال های مصرفی در ساخت آن مستعمل شده باشند باید آن را بازسازی کنید. بسیاری از افراد با هدف تغییر سبک طراحی نما دست به این اقدام می زنند. هزینه های تعمیر نما در هر بار مرمت های غیر پایه ای به قدری زیاد است که بهتر است به جای این کار دست به تغییر و تحولی عظیم در نما بزنید و آن را به یکباره بازسازی کنید. اینگونه های هزینه تعمیرات جزئی نیز حذف خواهد شد.

رندر نهایی ویلایی
نمای ویلا را می توان مطابق با اصول روز طراحی و مرمت کرد

دکوراسیون داخلی تازه ای در ویلا خلق کنید

زندگی در یک فضای تکراری می تواند خلق آدمی را بعد از مدتی تنگ کند. به ویژه اگر فضایی که از آن حرف می زنیم فضایی خفقان آور و دلگیر باشد. زندگی در ویلا قرار است موجب باز شدن روحیه تان و سرزندگی و نشاط شما شود نه اینکه فضای دلگیری برای شما ایجاد کند. بنابراین می توانید در طی اقدامی هوشمندانه برای بازسازی معماری داخلی ویلا اقدام کنید. برخی مجموعه های طراحی و بازسازی ویلا به قدری در این زمینه حرفه ای عمل می کنند که بعد از اعمال تغییرات، شناسایی ویلا کار دشواری خواهد بود. آن ها بدون برداشتن هیچ دیواری و یا تخریب هیچ بخشی از دکوراسیون داخلی ویلا موفق به اعمال این تغییرات اساسی می شوند. در ادامه به تعدادی از جذاب ترین ایده های بازسازی دکوراسیون داخلی ویلا اشاره خواهیم کرد.

  • تغییر کفپوش داخلی ویلا

اولین نگاهی که از سمت چشمان تیزبین مخاطبان روانه فضای داخلی ویلا می شود به سمت کفپوش های ویلا هدایت خواهد شد. کیفیت و نوع کفپوش استفاده شده در طراحی معماری داخلی ویلا بی شک چشم انداز متفاوتی به ویلا خواهد داد. کافیست ویلایی با کفپوشی از سرامیک های قدیمی و رنگ و رو رفته را در قیاس با ویلایی بگذارید که کفپوش فضای داخلی آن از جنس پارکت یا ترمووود است. یقینا ابهت و شکوه ویلایی که کفپوش شیک تری دارد به مراتب بیشتر خواهد بود.

  • تعویض درب و پنجره ها

شاید باورتان نشود اما همین اقدام به ظاهر ساده چهره ویلای شما را به کل عوض خواهد کرد. درب های فرسوده و از رده خارج شده باید در پروسه بازسازی ویلا تعویض شوند. با این حرکت شما برای همیشه از شر درب و پنجره های قدیمی و کهنه ویلا رهایی پیدا خواهید کرد. در انتخاب درب و پنجره باید به سبک طراحی ویلا و هماهنگی درب و پنجره ها با سایر عناصر توجه داشت. درب و پنجره های قدیمی معمولا ایمنی کمی دارند. بنابراین در تعویض این عناصر باید سراغ درب و پنجره هایی بروید که ایمن، مطمئن و شیک هستند. به کمک درب و پنجره های مدرن می توان حس و حالی از تجدد و نوگرایی را مهمان ویلا کنید.

  • طراحی راه پله با معماری خاص و هنری

از دیگر ایده های ناب در بازسازی معماری داخلی ویلا خلق راه پله با ایده های ناب هنری است. هزاران هزار ایده می توان برای طراحی راه پله داد. طراحان تا کی می خواهند راه پله های ساده و عاری از نگاه هنری را در ویلاها اجرا کنند و به آن ها ببالند؟ آیا وقت آن نرسیده که از ژورنال های معتبر معماری جهان ایده بگیریم و با الهام گرفتن از تفکرات تاب و هنری طراحان برتر جهان دست به تحولی هنری در طراحی راه پله ها بزنیم؟ بازسازی راه پله ها می تواند ایده هوشمندانه ای در دکوراسیون داخلی باشد.

طراحی داخلی ویلا
اجرای راه پله های ویلا به سبکی نوین
  • اجرای دوباره نورپردازی ها

هر سبک از نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا دنیایی تازه خلق می کند. کافیست جهت تابش یک منبع نور و یا رنگ نور عوض شود تا فضایی جدید به ارمغان آید. زوایای نورپردازی، شدت نورپردازی و نقاط نورپردازی در پروسه بازسازی دکوراسیون داخلی ویلا لحاظ خواهند شد. معماران و طراحان خوش ذوق به خوبی می دانند که چگونه بیشترین بهره را از عنصر نور ببرند. اقدامات مربوط به نورپردازی شامل تعبیه پنجره های جدید و باز کردن پای نور طبیعی به قلب ویلا نیز می شود. اغلب ویلاهای قدمی به دلیل کم بودن تعداد پنجره ها دارای فضایی دلگیر هستند. بنابراین می توان در پروژه بازسازی اقدام به طراحی و خلق پنجره های جدید در ویلا نمود.

  • اجرای سقف کاذب در ویلا

ویلاهای قدیمی اغلب دارای سقف های بلندی هستند. بلند بودن سقف ویلاها در کنار تاریک بودن فضای داخلی حس و حالی از رمزآلود بودن فضا در کنار ابهام و خفقان را به شما القا خواه کرد. به همین دلیل طراحان و مرمت کاران اجرای سقف کاذب را در دستور کار خود قرار می دهند. به کمک سقف کاذب می توان چهره ای نو و جذاب به معماری داخلی ویلا بخشید. سقف کاذب های امروزی دارای طراحی های هندسی و مفهومی جذابی هستند که به زیبایی هر چه بیشتر ویلا کمک می کند. به علاوه امکان اجرای نورپردازی در سقف کاذب نیز وجود دارد. بنابراین می توان با یک تیر دو نشان زد.

  • تعویض و مرمت دیوارپوش ها

دیوارپوش ها عنصری کلیدی در زیبایی نمای داخلی ویلا هستند. قدیمی شدن دیوارپوش ها می تواند جلوه ای بی روح و کسل کننده به دکوراسیون داخلی بدهد. بنابراین از جمله ایده های مناسب برای بازسازی ویلا تعمیر، مرمت و یا تعویض دیوارپوش ها می باشد. دیوارپوش های سرامیکی، آینه ای، سنگی، چوبی، کاغذ دیواری، پی وی سی و فومی انتخاب های ایده آلی برای این موضوع هستند. تلفیق دیوارپوش های مختلف در کنار هم می تواند نمادی از ذوق و سلیقه بالای طراحان باشد.

دکوراسیون داخلی جوبی ویلایی
استفاده از دیوارپوش های شیک و امروزی در بازسازی ویلا

سرویس های بهداشتی مهمترین بخش در پروژه مرمت ویلا هستند

در اغلب ویلاهای قدیمی شاهد عدم وجود بهداشت هستیم. به ویژه اگر برای مدت طولانی کسی در ویلا زندگی نکرده باشد. بوی کهنگی، رشد قارچ، کپک، انواع میکروب ها و آلودگی ها در گوشه گوشه ویلا ممکن است به چشم بخورد و احساس شود. تازه اگر شانس بیاورید و خبری از حیوانات موذی در ویلای شما نباشد. بنابراین در پروژه بازسازی ویلا باید به فکر اقدامات اساسی جهت برقراری بهداشت در ویلا بود. یکی از این اقدامات مهم بازسازی سرویس های بهداشتی است. کاشی ها و سرامیک های سرویس بهداشتی، شیرآلات دستشویی و حمام، وان، دوش حمام، دیوارپوش ها، کفپوش ها، کمدها، آویزهای لباس، قفسه های حمام و دستشویی، سنگ دستشویی، آینه ها، روشویی هایی و درب و پنجره های حمام و سرویس بهداشتی باید تعویض گردند.

بازسازی سرویس های بهداشتی جزو مهمترین اقداماتی است که راحتی و آسایش بیشتری برای شما در آینده رقم می زند. این اقدام منجر به حفظ بهداشت در سطح بهینه خواهد شد. از طرفی خیالتان آسوده است که تمام متریال های مورد استفاده در سرویس های بهداشتی نو، سالم و تمیز و دست اول می باشد. مطمئنا استفاده از سرویس بهداشتی های شیک و مجلل هم برای شما و هم برای مهمانان تان جذاب خواهد بود.

طراحی سرویس بهداشتی
سرویس های بهداشتی ویلا باید مرمت و نوسازی شوند

از بازسازی آشپزخانه، چشم و چراغ ویلا غافل نشوید!

آشپزخانه را در اغلب تعاریف و تعابیر سنتی ایرانی چشم و چراغ خانه می دانند. ما نیز با احترام به این تعبیر اذعان داریم که آشپزخانه ویلای شما قلب تپنده ویلا است. دلگیر بودن آشپزخانه بی شک به کل ویلا سرایت خواهد کرد. در نتیجه ویلایی بی روح، دلگیر و کسالت بار خواهید داشت که رمقی برای تحرک و سرزندگی اهالی ویلا باقی نمی گذارد. بی شک از روی زیبایی و شیک بودن طراحی آشپزخانه می توان پی به سلیقه طراح و صد البته سلیقه کدبانوی خانه برد.

بنابراین در پروسه بازسازی ویلا نباید از مرمت و نوسازی آشپزخانه غافل شد. در بازسازی آشپزخانه می توان اقدام به تعویض شیر آلات، تعویض سینک، تعویض کابینت ها، تعویض کفپوش، تعویض دیوارپوش ها و تعویض کانتر و سیستم نورپردازی آشپزخانه نمود. این تغییرات به قدری چهره آشپزخانه تان را دچار تغییر و تحول می کند که بی شک از سپری کردن وقت و آشپزی در این فضای دلپذیر، خرسند و شادمان خواهید شد.

طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی مجدد آشپزخانه حال و هوای تازه ای به ویلا می بخشد

آیا می توان ویلاهای کلنگی را مرمت نمود؟

یکی از مهمترین سوالاتی که افراد می پرسند این است که آیا بازسازی ویلاهای کلنگی میسر است؟ ویلاهای کلنگی را اغلب به قیمت خوبی می فروشند. بنابراین با خرید آن ها می توانید صرفه اقتصادی برای خود ایجاد کنید. اما اغلب خریداران ویلای کلنگی این اقدام را با هدف کوبیدن و از نو ساختن ویلا انجام می دهند. بازسازی ویلای کلنگی اما ایده ای بکر است که در نوع خود طرفداران زیادی دارد.

در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازسازی ویلای کلنگی وجود دارد باید پاسخ مثبت ارائه دهیم. اما یک پاسخ مثبت مشروط. زمانی می توان ویلای کلنگی را بازسازی نمود که زیرساخت های ویلای و تاسیسات آن سالم باشند. مستحکم بودن پی سازه، مقاوم بودن ویلا، سلامت اسکلت اصلی سازه و عدم تخریب بیش از حد ویلا در گذر زمان و یا در اثر عوامل جوی این مجوز را به شما می دهد تا ویلای کلنگی را بازسازی کنید.

از طرفی هزینه های بازسازی باید توجیه اقتصادی داشته باشند و از هزینه ساخت مجدد ویلا بیشتر نشوند. این پروسه باید تحت نظر متخصصین خبره و مهندسین ناظر فنی انجام شود. ایزوگام کردن سقف ویلا، مرمت دیوارها، مرمت راه پله ها، مرمت گچ کاری ها و بتونه کاری و نقاشی دیوارها و سقف از جمله اقدامات لازم در این فرآیند می باشد.

پروژه مرمت ویلا چه مدت زمان به طول می انجامد؟

اگر ویلای شما قدمت بالایی دارد و درصد خرابی ها و کهنگی آن بالاست توصیه می کنیم که عجول نباشید. چرا که حالا حالا ها تعمیرات ویلای شما کار خواهد داشت. هر چه ویلای مورد نظر دارای قدمت بیشتر و فرسودگی های بالاتری باشد مطمئنا پروسه تعمیرات آن زمان بر تر خواهد بود. عواملی چون هدفتان از بازسازی ویلا، قدمت ویلا، متراژ ویلا، حجم و پیچیدگی اقدامات لازم، درصد تخریب، سبک طراحی ویلا، موقعیت جغرافیایی، اقلیم منطقه، نوع تاسیسات ویلا و وسعت محوطه همگی در مدت زمان بازسازی ویلا موثر هستند. بنابراین اگر می خواهید ویلای کهنه تان به ویلایی تازه ساز، شیک و با کیفیت تبدیل شوید اجازه دهید نیروهای متخصص سر صبر و حوصله اقدامات لازم را انجام دهند.

کدام فصل برای مرمت ویلا مناسب است؟

برای بازسازی و مرمت ویلا باید فصل مناسبی را انتخاب کنید. انتخاب فصل های بهار و تابستان می تواند بسیار ایده آل باشد. در این فصول سرعت تعمیرات به دلیل خوب بودن آب و هوا بالا خواهد رفت. فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان با بارش های شدید و مداوم همراه هستند بنابراین بازسازی و تعمیرات محوطه و نمای ویلا با مشکل مواجه خواهد شد. حتی ممکن است پروژه برای چند روز بخوابد و با تاخیر مواجه شود. بنابراین اگر می خواهید سرعت اجرای اقدامات را بالا ببرید و کیفیت کار را ارتقا دهید بهتر است فصولی مانند بهار و تابستان را برگزینید. هر چند که نوع اقلیم نیز در انتخاب زمان پروژه تاثیرگذار است. در اقلیم های گرم و خشک به دلیل کم بارش بودن و گرمی بیش از حد هوا در بهار و تابستان بهتر است در نیمه دوم سال اقدامات لازم را انجام دهید.

ویلا ساده در جنگل
بهترین زمان برای مرمت ویلا فصول کم بارش سال است

کلام پایانی

بازسازی ویلا تاثیرات مثبت زیادی در تغییر حال و هوای شما و سرزندگی روحیه تان خواهد داشت. زندگی در یک ویلای دلگیر بعد از مدتی شما را به فردی کسل، بی رمق و بی انگیزه تبدیل خواهد کرد. در حالی که هدف اصلی از ساخت ویلا و سپری کردن اوقات در این فضا کسب روحیه ای تازه برای زندگی است. از طرفی به کمک بازسازی ویلا می توانید ارزش ویلای خود را افزون کنید و آن را با نرخ 20 تا 50 درصد گران تر بفروشید که سودآوری قابل توجهی است. بالا بردن ایمنی ویلا نیز یکی از اهداف اصلی این پروژه است.

اما دستیابی به این اهداف تنها زمانی ممکن است که از یک مجموعه خبره، خوش سابقه و حرفه ای در امر بازسازی ویلا کمک بگیرید. به نحوی که بهترین کیفیت، بالاترین ایمنی و کمترین هزینه رقم بخورد. تمام این فرآیند باید با مجوز های قانونی انجام شود. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از قوی ترین تیم های خبره در حوزه ساخت و بازسازی ویلا شما عزیزان را در این مسیر دشوار و ناهموار یاری خواهد کرد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و طرح هر گونه سوال می توانید با کارشناسان ما در این مجموعه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید