با طراحی باغ ویلا می توان در کنار داشتن یک ویلای همه چیز تمام برای زندگی یک باغ سرسبز و دل انگیز در کنار سازه اصلی ویلا اجرا کرد. در طراحی باغ ویلا صرفا از درختان و گل ها برای تزئین باغ استفاده نمی شود. المان های مختلفی در طراحی این فضا نقش دارند.

عاشقان فضای سبز و طبیعت به چه نوع ویلاهایی علاقه دارند؟

حتما شما هم در فیلم ها و سریال ها ویلاهایی را دیده اید که به دلیل وسعت بیش از حد فضای سبزشان، می توان آن ها را به یک پارک کوچک تشبیه کرد. این ویلاها را با نام باغ ویلا می شناسند. در طراحی باغ ویلا شاهد اجرای فضای سبز گسترده به همراه امکانات خاصی در محوطه ویلا هستیم. این امکانات و فضای سبز صرفا در باغ ویلا اجرا می شوند.

برخی ویلاها دارای محوطه کوچکی هستند. این محوطه به قدر کوچک است که تنها امکان اجرای یک استخر نقلی و باغچه کوچک در محوطه آن ها برای طراح وجود دارد. در طراحی باغ ویلا اما فضای سبز بسیار وسیعی اجرا می شود. این فضای سبز می تواند نشاط و شادابی فوق العاده ای به محیط ببخشد. عاشقان طبیعت بی شک مسحور باغ ویلا و علاقه مند به زندگی در این سبک از ویلاها خواهند شد. در ادامه با ما همراه باشید تا اصول طراحی باغ ویلا را با هم بررسی کنیم.

اجرای فضای سبز در محوطه باغ ویلا

شاید بسیار بدیهی به نظر برسد اما باید گفت که مهمترین عنصر در طراحی باغ ویلا، عنصر فضای سبز است. کاشت درختان منطبق با اقلیم منطقه، گل های رنگارنگ، تعبیه فلاورباکس، کاشت گیاهان رونده و پیچک هایی که بر دیواره های ویلا و لابلای فنس ها می خزند، چمن کاری و کاشت بوته های کوچک در بخش های مختلف باغ ویلا همگی از جمله عناصری هستند که در دسته بندی فضای سبز قرار دارند. بسیار مهم است که طراحی فضای سبز باغ ویلا را به یک تیم متبحر و با تجربه بسپارید. اینگونه می توانید از بابت سازگاری پوشش گیاهی با اقلیم منطقه خیالی آسوده داشته باشید.

  • طراحی کفپوش باغ ویلا

در برخی از باغ ویلاها معماران اقدام به طراحی کفپوشی از فضای سبز و چمن کاری شده در محوطه باغ ویلا می کنند. اما ممکن است برخی طراحان نیز برای طراحی کفپوش ویلا ایده های دیگری در سر داشته باشند. به طور کلی بهتر است کفپوش باغ ویلا از جنس سنگ های طبیعی، چمن، چوب یا سنگ ریزه باشد. اینگونه حال و هوای زنده تری در فضای باغ ویلا جریان پیدا می کند.

محوطه و فضا سازی ویلا باغ
اجرای فضای سبز در طراحی باغ ویلا باید با توجه به اقلیم منطقه صورت پذیرد.

اجرای آبنما در طراحی باغ ویلا

در طراحی باغ ویلا از عنصر آب استفاده زیادی می شود. صدای دلنشین جاری شدن آب در یک آبنمای سنگی که به سبک صخره های طبیعی طراحی شده می تواند گوش آدمی را نوازش دهد و آرامش را مهمان جان او کند. اصلا تماشای جریان آب که در یک آبنما در حال جوش و خروش است می تواند حس و حالی از پویایی و زندگی را در وجود انسان بیدار کند. به همین دلیل در طراحی باغ ویلا اقدام به اجرای آبنما می کنند.

آبنماها می توانند شیشه ای، سنگی و چوبی باشند. سبک طراحی آبنما به سبک طراحی باغ ویلا بستگی دارد. در طراحی ویلای روستیک می توان یک آبنمای سنگی با سنگ های تراش نخورده و طبیعی طراحی کرد که نمادی از آبشارهای صخره ای در دل کوهستان است. در طراحی ویلای مدرن اما طراحی یک آبنمای شیشه ای می تواند فضای بیرونی باغ ویلا را بسیار شیک و باکلاس جلوه دهد.

نورپردازی در فضای بیرونی باغ ویلا

از مهمترین اصولی که در طراحی باغ ویلا باید لحاظ شود توجه به نورپردازی باغ ویلا است. محوطه باغ ویلا محوطه ای سراسر شادابی، طراوت و نشاط است. این محوطه باید همواره منتقل کننده حس و حالی از زندگی و پویایی باشد. در واقع با نگاه کردن به محوطه باغ ویلا باید این مفهوم را دریافت که زندگی در جریان است. به همین دلیل بسیار مهم است. که محوطه بیرونی باغ ویلا به درستی نورپردازی شود تا در شب جلوه ای رویایی و چشم نواز داشته باشد.

طراحی و ساخت ویلا باغ در شمال
نورپردازی در طراحی باغ ویلا از مهمترین اصول ساخت باغ ویلا است.

اجرای استخر در طراحی باغ ویلا

مگر می شود در طراحی باغ ویلا اجرای استخر را از قلم انداخت؟ استخر در باغ ویلا یکی از مهمترین عناصر تفریحی می باشد که به زیبایی محوطه نیز کمک می کند. آب تنی در آب خنک استخر در گرمای تابستان می تواند شعله های حرارت را در وجودتان خاموش نماید و روح تان را تازه کند. در طراحی استخر باغ ویلا می توان یک بخش کم عمق را برای کودکان در نظر گرفت. اینگونه کودکان نیز می توانند با ایمنی کامل در استخر باغ ویلا آب تنی کنند.

آلاچیق و استخر در محوطه ویلا باغ در کردان
استخر در باغ ویلا می تواند فرصتی برای تفریح و وقت گذرانی با خانواده باشد.

اجرای آبگیر در طراحی باغ ویلا

در طراحی باغ ویلا عمدتا یک آبگیر طراحی می شود. چنانچه قدم به جنگل های انبوه و سرسبز شمالی بگذارید مطمئنا در مسیر خود چند آبگیر خواهید دید. آبگیر نمادی از بکر بودن طبیعت سحرآمیز شمال است. این آبگیر ها پر از قورباغه و ماهی های رودخانه ای هستند که به سمت آبگیر روانه شده اند. در طراحی باغ ویلا نیز معماران اقدام به طراحی آبگیر همراه با چیدمانی از سنگ های طبیعی و فضای سبز در کنار آبگیر می کنند تا شما بتوانید لحظاتی از روز را در آرامش کنار آبگیر سپری کنید.

طراحی سایبان و آلاچیق در فضای سبز باغ ویلا

در طراحی باغ ویلا باید به فکر طراحی آلاچیق و سایبان بود. آلاچیق و سایبان می تواند سرپناه شما در روزهای گرم تابستان و روزهای بارانی و سرد زمستان و پاییز باشد. فضای داخل آلاچیق و سایبان را می توانید به سلیقه خودتان چیدمان کنید. تعبیه میز و صندلی های فضای باز، کاناپه، تشکچه و تختی برای استراحت و آفتاب گرفتن می تواند فضای آلاچیق را صمیمانه تر کند. بهتر است آلاچیق یا سایبان در کنار استخر طراحی شود تا بتوان از خنکای آب استخر نیز لذت برد. طراحی فضای سبز در حوالی آلاچیق نیز می تواند حس و حالی ناب را به افراد حاضر در آلاچیق انتقال دهد. به ویژه اگر در فصل بهار باشد و به صرف یک فنجان قهوه در عصری بهاری مهمان آلاچیق شده باشید.

طراحی و محوطه سازی ویلا باغ
طراحی آلاچیق در باغ ویلا می تواند فرصتی برای استراحت در فضای باز به شما بدهد.

کلام پایانی

اگر قصد ساخت ویلا را دارید و می خواهید در کنار طراحی ویلا، فضایی برای گشت و گذار داشته باشید توصیه ما به شما طراحی باغ ویلا است. برای ساخت باغ ویلا به بهترین شکل ممکن باید از تیم های خبره و حرفه ای کمک بگیرید. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از قوی ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران شما را در این مسیر یاری خواهد کرد. برای ارتباط با ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید