طراحی ویلا نئوکلاسیک از اوایل قرن هجدهم وارد حوزه معماری شد و امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده. این سبک تلفیقی از عظمت و سادگی را به ارمغان می آورد.

شناسه اصلی طراحی ویلا نئوکلاسیک چیست؟

طراحی نئوکلاسیک، یکی از سبک های قدیمی طراحی است که تا به امروز طرفداران بسیاری را برای خود به همراه داشته. علت انتخاب این سبک طراحی از سوی افراد، نظم، تعادل، هماهنگی، شکوه و عظمتی است که به بنا می ‌دهد. سادگی که در نمای نئوکلاسیک دیده می شود، شناسه اصلی این سبک بوده و از سویی دیگر، طراحی بی نقصی که با خود به همراه دارد، یک ویلای تمام عیار را ارائه می دهد. در این مطلب همراه ما باشید تا در کنار یک دیگر به تمامی اطلاعات در رابطه با طراحی ویلا نئوکلاسیک بپردازیم.

رعایت اصول اولیه طراحی ویلا نئوکلاسیک
در طراحی ویلا نئوکلاسیک، سادگی مهم ترین اصل است.

مختصری از طراحی نئوکلاسیک

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از طراحی نئوکلاسیک برای شما به همراه داشته باشیم، باید بگوییم که طراحی نئوکلاسیک پوششی است بر روی سبک مدرن. ساخت ویلا نئوکلاسیک به این معناست که تمامی بخش های این سازه از طراحی نئوکلاسیک بهره می برند، به طوری که طراحی مدرن نیز در آن به چشم می خورد.

در واقع نمای نئوکلاسیک، نقطه مقابل ساختار تجملاتی و نمایش جلال و جبروت سبکی به نام کلاسیک است. در این مدل سبک از طراحی ویلا، بیشتر از متریال سنتی در کنار مدرن مانند چوب، شیشه، آجر، بتن و فولاد و غیره استفاده می شود. این سبک در قرن 18 میلادی ظهور کرد و تا به امروز نیز جزو یکی از جذاب ترین معماری های حال حاضر است.

به هنگام طراحی و ساخت ویلا نئوکلاسیک باید به چه مواردی توجه داشت؟

برای این که بتوانیم طراحی ویلا نئوکلاسیک را انجام دهیم، می بایست برخی نکات را مد نظر خود قرار دهیم تا بتوانیم طراحی نما ویلا خود را به بهترین شکل ممکن در این نوع سبک ارائه دهیم. حال در این بخش به معرفی این موارد مهم در طراحی ویلا نئوکلاسیک می پردازیم.

حواستان به ریزه کاری ها باشد!

در نظر داشته باشید که نمای کلی ساختمان و ویلایی که از سبک نئوکلاسیک بهره می برد، تا حد زیادی شبیه به سبک کلاسیک است، با این تفاوت که ریزه کاری ها و شلوغی که نمای کلاسیک با خود به همراه دارد، در نئوکلاسیک دیده نمی شود. در طراحی نمای ویلا که می تواند شامل نورپردازی در ویلا یا انواع و اقسام گچبری ها باشد، از اشکال هندسی منظم و بدون هیچ جزئیاتی استفاده می شود. به طوری که بخش های مختلف ویلا کاملا مسطح به نظر می رسند و درصد کمی از برجستگی در آن دیده می شود.

از دیوارهای بزرگ و عظیم غافل نشوید!

ویژگی اصلی ویلاهایی که از طرح نئوکلاسیک بهره می برند،  ابعاد بزرگ و عظیم، دیوارهای خالی و بدون طرح، استفاده زیاد از ستون، ستون ‌های خالی تزئینی، خطوط مشخص و تمیز است. طراحان دکوراسیون داخلی زمانی که قصد دارند از ویلایی را به سبک نئوکلاسیک طراحی کنند، از ریزه کاری ها و جزئیات اضافه پرهیز می کنند. به نوعی می توان گفت که توجه به این نکته در طراحی ویلا نئوکلاسیک مهم ترین موضوع در بین سایر نکات است.

استفاده از المان هایی که در عین سادگی عظمت را نشان دهد
دیوارها در طراحی ویلا نئوکلاسیک بسیار عظیم هستند.

باغ ها و الگوهای هندسی را در نظر داشته باشید!

سبک های معماری در هر سال تغییراتی را با خود به همراه دارد. در حوزه سبک نئوکلاسیک نیز باید گفت که امروزه بیشتر برای زیبایی نما از باغ ها و اشکال هندسی استفاده می شود که طرح نئوکلاسیک را بیش از قبل به چشم بیننده جذاب می کند.

از پنجره و درب های مناسب استفاده کنید!

در سبک نئوکلاسیک، از پنجره و درب هایی استفاده می شود که در کنار یک دیگر دارای هارمونی و سازگاری باشند. این هارمونی می تواند فضایی زیبا و همچنین چشم نوازی را به نمای ویلای شما بدهد. وجود سر در‌های بزرگ و شیک، از دیگر نشانه ‌های در طراحی ویلا نئوکلاسیک است.

تفاوت معماری کلاسیک و مدرن با معماری نئوکلاسیک در ویلا

در بخش های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که در طراحی ویلا نئوکلاسیک ما شاهد شباهت بسیار این سبک به سبک های دیگر معماری مانند کلاسیک و مدرن هستیم. حال تفاوت این دو سبک با نئوکلاسیک در چیست؟ مواردی مانند:

  • عدم تجمل گرایی
  • اغراق
  • دوری کردن از اشراف گرایی

تفاوت اصلی طراحی ویلا نئوکلاسیک با سایر سبک های دیگر است. تراشکاری های ماهرانه و سطوحی که برجستگی های بسیار کمی را با خود به همراه دارد، نشانه اصلی طراحی نئوکلاسیک است که به هیچ عنوان در سبک مدرن یا کلاسیک به چشم نمی خورد.

تناسب در درب و پنجره ها در طراحی نئوکلاسیک
در طراحی ویلا نئوکلاسیک، پنجره و درب ها با یک دیگر هارمونی دارند.

نمای ویلا نئوکلاسیک به نمای کلاسیک نزدیک تر است یا مدرن؟

به هنگام طراحی ویلا نئوکلاسیک، این سوال برای سفارش دهنده پیش می آید که آیا طراحی این سبک از ویلا به نمای کلاسیک نزدیک تر است یا مدرن؟ به طور کلی، طراحی ویلا نئوکلاسیک ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن است و به شکل دقیق نمی توان گفت که دقیقا، بیشتر به کدام یک نزدیک تر است؛ اما اگر بخوایم به شکلی تخصصی به آن بپردازیم و از افراد موفق در حوزه معماری در این زمینه کمک بگیریم، باید بگوییم که طراحی ویلا نئوکلاسیک بیشتر نزدیک به طراحی کلاسیک است، با این حساب که تا حد زیادی ساده سازی در این بین دیده می شود.

عدم استفاده از طرح های شلوغ برای ویلا
از تجملات در این سبک از طراحی پرهیز می شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شما عزیزان را با طراحی ویلا نئوکلاسیک و نکات ضروری که باید در این رابطه بدانید، بیشتر آشنا کنیم. از این که با ما تا انتهای این مطلب همراه بودید، بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که اطلاعات مفیدی را در این رابطه به شما ارائه داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید