در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک هدف اصلی طراح، طراحی ویلا به سبک کلاسیک اما به دور از حاشیه پردازی های تجمل گرایانه است. در نمای نئوکلاسیک خبری از المان های اشرافی نیست اما می توان اصالت را در نمای ویلا دید.

آیا شما هم عاشق اصالت نمای کلاسیک و بی آلایش بودن مای مدرن هستید؟

راضی کردن سلیقه های مختلف آن هم در دنیای معماری و طراحی کار ساده ای نیست. افراد علایق گوناگونی دارند و ممکن است علایق آن ها نسبت به همدیگر صد و هشتاد درجه فرق داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی عاشق اصالت و شکوه نمای کلاسیک باشد و فردی دیگر زیبایی را در بی آلایش بودن نمای مدرن ببیند. اما تکلیف افراد که هم به نمای مدرن و هم نمای کلاسیک علاقه دارند اما صفر تا صد آن ها را نمی پسندند چیست؟ معماران فکر اینجای کار را هم کرده اند.

در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک از اصول طراحی نمای مدرن و طراحی نمای کلاسیک به صورت تلفیقی استفاده می شود. بنابراین در طراحی نئوکلاسیک شاهد المان های ظریف و هنری کلاسیک اما با چاشنی مدرنیته هستیم. در این مطلب قصد داریم پیرامون اصول طراحی نما ویلا نئوکلاسیک به گفتگو بپردازیم بنابراین همراه ما باشید.

نمای ویلایی به سبک نئوکلاسیک
نما ویلا نئوکلاسیک یک تلفیق هوشمندانه از مدرنیته و سنت است.

همنشینی دو سبک معماری کلاسیک و مدرن در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک

آنچه که در نما ویلا نئوکلاسیک عیان است تلفیق هوشمندانه ای از دو نمای مدرن و کلاسیک می باشد. در نمای نئوکلاسیک نقوش برجسته تراشکاری شده و ستون های سنگی را می بینیم که به طرز ماهرانه طراحی شده اند اما در آن ها خبری از تجمل گرایی و اغراق نیست.

عدم اغراق در طراحی و دوری کردن از اشرافی گرایی در نما ویلا نئوکلاسیک حاصل نزدیک شدن طراح به اصول و استانداردهای نمای مدرن است. در نمای نئوکلاسیک سطوح نما فاقد برجستگی های بیش از حد و نقوش تراشکاری شده هستند به همین دلیل اغلب با سطوح صاف طرف هستیم.

نما ویلا نئوکلاسیک به نمای کلاسیک نزدیک تر است یا نمای مدرن؟

راستش را بخواهید نما ویلا نئوکلاسیک نزدیکی بیشتری به نمای کلاسیک دارد. در واقع اگر بخواهیم اصول این سبک از طراحی نما را سبک سنگین کنیم خواهیم دید که عمده قواعد و استانداردهای طراحی نما ویلا نئوکلاسیک از طراحی کلاسیک سرچشمه گرفته است. با این تفاوت که این اصول تا حد امکان ساده سازی شده اند.

دوری از حاشیه پردازی و توجه به سادگی و خلق یک حس و حال صمیمانه جزو اصول طراحی نمای مدرن است که در نمای نئوکلاسیک نیز تجلی پیدا کرده. به همین دلیل است که طراحان در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک، اصالت نمای کلاسیک را حفظ می کنند.

طراحی نمای ویلا دوبلکس نئوکلاسیک
نمای نئوکلاسیک شباهت بیشتری به نمای کلاسیک دارد.

ترکیب خطوط صاف و منحنی در نمای نئوکلاسیک

در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک از ترکیب خطوط صاف و منحنی استفاده می شود. خطوط منحنی تنها در نمای کلاسیک کاربرد دارند و در نمای مدرن این خطوط جایگاهی ندارند. اما خطوط صاف و مستقیم هم در نمای مدرن و هم در نمای کلاسیک به کار برده می شوند. از این رو خطوط استفاده شده در طراحی نمای نئوکلاسیک شباهت بیشتری به نمای کلاسیک خواهند داشت.

ظرافت در عین سادگی در نمای نئوکلاسیک

در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک شاهد نقوش برجسته درون قاب ها و حاشیه های زینتی هستیم. این نقوش برجسته تاثیر ویژه ای روی زیبای نمای ویلا دارند اما به هیچ وجه منجر به شلوغ شدن نما نخواهند شد. در نما ویلا نئوکلاسیک از حجم های هندسی استفاده می شود. این حجم ها سادگی خاصی را به نمای ویلا می دهند و در عین حال چشم های مخاطب را با زوایای هنری تلاقی می بخشند. در کنار این حجم های هندسی شاهد ستون های سنگی تراش خورده و مرتفع اما ساده و شکیل هستیم. به همین دلیل است که ظرافت و سادگی را می توان یکجا در نمای نئوکلاسیک دید.

ویلای طراحی شده با نمای نئوکلاسیک
استفاده از حجم های هندسی در نمای نئوکلاسیک با ظرافت خاصی صورت می پذیرد.

طراحی سقف در نما ویلا نئوکلاسیک

در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک باید سقف را به شکل مسطح طراحی نمود. سقف ها نباید در ویلای نئوکلاسیک به شکل گنبدی یا همراه با زوایای گوتیک طراحی شوند. سقف گنبدی شگل و گوتیک مختص طراحی رومی و یونانی است که ریشه در نمای کلاسیک دارد. در طراحی نمای نئوکلاسیک باید لزوما سقف ویلا مسطح باشد. نکته جالب در مورد نمای نئوکلاسیک این است که طراحی نمای نئوکلاسیک شباهت زیادی به طراحی معابد دارد.

طراحی باغ در حوالی ویلای نئوکلاسیک

اگر می خواهید بدانید چه چیزی طراحی نما ویلا نئوکلاسیک را تکمیل می کند در جواب باید بگوییم طراحی فضای سبز. طراحان در اغلب مواقع برای تکمیل نمای نئوکلاسیک اقدام به طراحی باغ و فضای سبز آن هم در قالب الگوهای هندسی در حوالی ویلا می کنند. با این کار جلوه نمای نئوکلاسیک دوچندان خواهد شد.

نورپردازی در نمای نئوکلاسیک

در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک باید به شکل درست و اصولی از نورپردازی استفاده شود. استفاده از نورپردازی کمک می کند تا جزئیات و ریزه کاری های نما به شکلی جذاب زیر تابش نور، رخ نمایان کنند. بسیار مهم است که در نورپردازی نما ویلا نئوکلاسیک جهت و زاویه نورپردازی درست و استاندارد باشد. بخش های زیادی از نمای ویلای نئوکلاسیک صاف و مسطح است. نورپردازی نمای ویلا باید به گونه ای باشد که المان های برجسته سازی شده زیر نور جلوه بیشتری داشته باشند.

تاثیر نورپردازی در نمای ساختمان
نورپردازی نمای نئوکلاسیک باید هنری و ظریف باشد.

طراحی طاق ورودی بزرگ در نمای نئوکلاسیک

در طراحی ویلا به سبک نئوکلاسیک طاق ورودی بسیار شیک و با شکوه طراحی می شود. طاق ورودی معمولا در ابعاد بزرگ طراحی می شود با این حال کتیبه های سنگی و پیچیدگی های معماری در طاق ورودی حذف می شوند. بنابراین ورودی ویلا همچنان یک ورودی شیک و مجلل است اما در عین سادگی و به دور از حاشیه پردازی های اضافه.

کلام پایانی

مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از درخشان ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران، صفر تا صد طراحی نما ویلا نئوکلاسیک را برای شما به عهده می گیرد. اگر به این سبک از نما علاقه مند هستید و می خواهید این سبک از نما را به شکلی اصیل، استاندارد و با کیفیت در طراحی ویلای خود اجرا کنید کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. ما با بهره مندی از یک تیم خبره و حرفه ای بی نقص ترین نمای نئوکلاسیک را در ویلای شما اجرا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید