طراحی ویلا بدون فضای سبز می تواند فضای کسل کننده ای را برای زندگی ایجاد کند. فضای سبز ویلا می تواند نشاط بخش و شادی آور باشد. اگر ویلای کوچکی دارید و یا توان اجرای باغچه در محوطه ویلا را ندارید، طراحی روف گاردن در ویلا ایده مناسبی برای شما خواهد بود.

چگونه در ویلاهای کوچک می توان یک طبیعت سرسبز و بدیع ایجاد کرد؟

زندگی انسان ها از نخستین روز خلقت با طبیعت پیوند عمیقی خورده بود. این پیوند تا به امروز یک پیوند ناگسستنی بوده است. افراد در ساخت ویلا و خانه های امروزی شان مایل به اجرای فضای سبز هستند تا این پیوند را همچنان حفظ کنند. با این حال به دلیل کوچک بودن خانه ها و محدود بودن متراژ ویلاها امکان اجرای فضای سبز در قالب باغ و باغچه در محوطه ویلا چندان میسر نیست. بنابراین ارتباط آدمی چند سالی می شود که با طبیعت کمرنگ شده است.

  • روف گاردن چیست؟

در چند وقت اخیر شاهد جان گفتن دوباره ارتباط بین انسان ها و طبیعت با طراحی روف گاردن در ویلا هستیم. روف گاردن یک فضای سبز با پوشش گیاهی متنوع در سقف ویلا است که می تواند فضایی برای تفریح، دورهمی، باغبانی، استراحت و ورزش را برای افراد فراهم کند. روف گاردن چشم انداز بی نظیری رو به افق های سرسبز جنگلی و کوهستانی دارد و در مناطق شهری نیز می توانید چشم اندازی به پهنای شهر داشته باشید. تماشای چهره نورانی شهر در آرامش و سکوت شب، صرف صبحانه با خانواده، ورزش  صبحگاهی در طبیعت و سپری کردن یک عصر دل انگیز بهاری در روف گاردن ویلا آرامشی بی نظیر به شما هدیه می دهد. در طراحی روف گاردن در ویلا باید به نکات مهمی توجه داشت تا نتیجه کار بی نقص و ایده آل از آب در بیاید. در ادامه با ما همراه باشید تا این نکات را بررسی کنیم.

طراحی بام سبز برای ویلا
با طراحی روف گاردن در ویلا می توان یک فضای بدیع و بکر در سقف ویلا خلق کرد.

رعایت الزامات شهرداری در طراحی روف گاردن در ویلا

قبل از اینکه سراغ نکات طراحی روف گاردن در ویلا از دید زیبایی شناسی و معماری برویم باید به یک موضوع مهم اشاره کنیم. این موضوع مهم دریافت مجوز قانونی از شهرداری برای اجرای روف گاردن در ویلا می باشد. چنانچه قصد دارید بعد از ساخت ویلا اقدام به اجرای روف گاردن نمایید باید برای دریافت مجوز اقدام کنید. شهرداری با بررسی مدارک و پرونده های مربوط به ویلا مجوز ساخت روف گاردن را به شما خواهد داد. این مجوز هم منجر به قانونی شدن فعالیت شما خواهد شد و هم جلوی خسارات احتمالی را بعد از ساخت روف گاردن خواهد گرفت.

  • چه مواردی در طراحی روف گاردن ویلا توسط شهرداری بررسی می شود؟

توان حمل بار در سقف ویلا، درصد رطوبت، قابلیت اجرای سیستم های آبیاری، نوع پوشش گیاهی، طراحی حوض و آبگیر، درختکاری، طراحی آتشدان، طراحی میز و صندلی فضای باز، طراحی آلاچیق و طراحی باغچه و چمن کاری در روف گاردن همگی از جمله مواردی هستند که باید مجوز اجرای آن ها با توجه به استانداردهای ساخت ویلا رعایت شود.

قوانین شهرداری در طراحی روف گاردن در ویلا  بیشتر از جنبه ایمنی و جلوگیری از آسیب های وارده به سازه است که اهمیت دارد. شهرداری ها مشوق سازندگان ویلا برای اجرای روف گاردن هستند و مطمئنا با درخواست شما در صورت رعایت اصول ایمنی موافقت خواهند کرد. شما به ازای اجرای هر متر مربع از روف گاردن این امکان را دارید تا به وسعت مجاز ساختمان اضافه کنید. این به خودی خود یک انگیزه خوب برای طراحی روف گاردن در ویلا می باشد.

طراحی روفگاردن ویلا مطابق با اصول مهندسی و شهرسازی
روف گاردن باید طبق اصول شهرداری اجرا شود.

رعایت ایمنی در طراحی روف گاردن در ویلا

روف گاردن در ویلا فضایی در پشت بام است که شما و خانواده تان برای تفریح و استراحت و ورزش و یا حتی صرف وعده های غذایی و بازی کودکان در طبیعت به آن پناه می برید. روف گاردن می تواند امکانات کاملی در حد محوطه باغ ویلا داشته باشد و یا صرفا محدود به فضایی چمن کاری شده با تعدادی گلدان و یک تاب تفریحی و چند میز و صندلی شود. در هر صورت شما باید در مورد حریم روف گاردن نکات ایمنی را اجرا کنید. بنابراین طراحی دیوارهای شیشه ای، نرده های چوبی، فنس های فلزی، پرچین های گیاهی و دیوارهای کوتاه آجری و سیمانی در اطراف روف گاردن الزامی است.

طراحی مبلمان مناسب برای فضای باز در روف گاردن

یکی از مهمترین عناصری که در طراحی روف گاردن در ویلا لحاظ می شود میز و صندلی های فضای باز است. این میز و صندلی ها ممکن است فیکس باشند و قابلیت جابجایی آن ها وجود نداشته باشد. بنابراین باید در انتخاب نوع این میز و صندلی ها دقت به خرج داد. مقاومت در برابر تابش آفتاب، وزش باد، بارش باران، یخبندان و طوفان از مهمترین نکات در طراحی میز و صندلی های روف گاردن است.

طراحی فضای باز روفگاردن برای ویلا لاکچری
طراحی مبلمان فضای باز در روف گاردن.

انتخاب گیاهان مناسب برای کاشتن در روف گاردن

در طراحی روف گاردن در ویلا باید به نوع پوشش گیاهی توجه ویژه داشته باشید. این گیاهان باید جنبه زیبایی داشته باشند و علاوه بر این متناسب با نوع اقلیم جغرافیایی باشند. استفاده از گیاهان نامتناسب با نوع اقلیم منجر به خشک شدن گیاهان و نازیبا شدن چهره روف گاردن می شود.

نورپردازی اصولی در طراحی روف گاردن در ویلا

فضای روف گاردن در ویلا باید یک فضای شاعرانه باشد که طبع آدمی را لطیف کند. این فضا به ویژه در زمان شب باید یک فضای کاملا آرامش بخش باشد. هیچ چیز به اندازه یک نورپردازی زیبا در روف گاردن نمی تواند شب شما را بسازد. نورپردازی در روف گاردن باید به گونه ای باشد که نور کافی برای حفظ ایمنی، زیبایی و لطافت فضا مهیا شود و در عین حال گیاهانی که به استراحت در تاریکی نیاز دارند آسیب نبینند. استفاده از فانوس، ریسه های نورانی و چراغ های تزئینی پایه دار انتخاب مناسبی به نظر می رسد.

تاثیر نورپردازی در روفگاردن ویلا
نورپردازی در روف گاردن ویلا.

استفاده از رنگ های طبیعی در طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن در ویلا نباید از رنگ های جیغ، تند و شلوغ استفاده کرد. روف گاردن فضایی است قرار است الهام بخش طبیعت بکر باشد. بنابراین باید در آن از عناصری مانند سنگ، چوب، گیاهان، حصیر، آجر و سفال استفاده شود. به همین دلیل رنگ هایی مانند کرمی، آبی، قهوه ای، طوسی، سبز و خاکستری می توانند انتخاب های ایده آلی باشند. به جای استفاده از رنگ های مصنوعی و غیر طبیعی اجازه دهید گل های شاداب و رنگارنگ با رنگ طبیعی خود به فضا جان دهند.

استفاده از گیاهان طبیعی در فضای روفگاردن ویلا
استفاده از رنگ های طبیعی در روف گاردن ویلا.

کلام پایانی

در طراحی روف گاردن در ویلا باید نکات مهمی را رعایت کرد تا نتیجه کار هم از لحاظ زیبایی شناسی و هم از لحاظ ایمنی امتیاز بالایی داشته باشد. تیم آرکاورجاوند به عنوان یکی از قوی ترین تیم های طراحی معماری ویلا در ایران آماده اجرای انواع روف گاردن در ویلای شما عزیزان می باشد. برای ارتباط با ما کافیست با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید تا مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید