طراحی روفگاردن می تواند به انسان ها کمک کند تا حضور در طبیعت را بیشتر احساس کنند. متاسفانه امروزه زندگی های شهری و مشغله های زیاد انسان ها موجب شده تا کمتر بتوانند وقت خود را در طبیعت سپری کنند.

طراحی روف گاردن

امروزه هنگام ساخت ویلا به طراحی روف گاردن نیز توجه می شود. حضور در طبیعت می تواند در حفظ انرژی و شادابی افراد نقش بسیار موثری داشته باشد. از آنجایی که امروزه زندگی شهری موجب شده تا افراد زمان آزاد کمتری داشته باشند، انسان ها زمان کمتری را در طبیعت می گذرانند. به همین دلیل است که میزان افسردگی و خستگی های روحی در انسان ها افزایش پیدا کرده است. طراحی روفگاردن می تواند این مشکل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به حفظ روحیه انسان ها کمک نماید. به همین منظور مجموعه آرکاورجاوند در ادامه قصد دارد شما را با جذابیت های روف گاردن در طراحی ویلا به طور کامل آشنا کند.

استفاده بهینه از فضای روف گاردن در ویلا
جذابیت های روفگاردن را در طراحی دست کم نگیرید!

انواع روف گاردن در طراحی و بازسازی ویلا

روفگاردن ها را می توان به سبک های مختلفی اجرا نمود. به همین دلیل با توجه به کاربری فضا و متراژ بام می توان مناسب ترین آن ها را طراحی و اجرا کرد. انواع بام سبز از نظر طراحی و ساخت به شرح زیر می باشند.

  • روف گاردن متمرکز

این روفگاردن معمولا برای هتل ها و رستوران ها انتخاب مناسبی می باشد. زیرا پوشش گیاهی مورد استفاده در این طراحی بسیار متنوع است. از طرفی سازه این روف گاردن ها بسیار سنگین بوده و منجر به افزایش بار سازه اصلی می شود.

  • روف گاردن گسترده

در این نوع روفگاردن از یک پوشش گیاهی منحصر به فرد استفاده می شود. با توجه به زیرسازی ساده این بام سبز، وزن زیادی را متوجه سازه بنا نمی کند. بنابراین می تواند برای ساختمان های مسکونی و ویلاها انتخاب مناسبی باشد.

  • روفگاردن مدولار

یکی از جذاب ترین انواع بام سبز که در طراحی ویلا از آن استفاده می شود، روف گاردن مدولار می باشد. این بام سبز را به صورت باکس های گیاهی در بالاترین قسمت ساختمان مورد استفاده قرار می دهند. به همین دلیل می توان از این روف گاردن به عنوان بخشی از طراحی نما ویلا نیز استفاده نمود.

  • بام سبز ترکیبی

در روفگاردن ترکیبی از سازه متمرکز و گسترده به طور همزمان استفاده می شود. این بام سبز پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد ولی سازه آن نیز از وزن کمی برخوردار است. بنابراین می توان این روف گاردن را از زیباترین آن ها معرفی نمود.

درنظر گرفتن روف گاردن در طراحی ویلا
انواع روف گاردن در طراحی و بازسازی ویلا

مزایای طراحی روفگاردن را از یاد نبرید!

کمبود فضای سبز و آلودگی هوا اصلی ترین دلایل نیاز به روفگاردن هنگام طراحی و ساخت می باشند. امروزه با گسترش فضاهای شهری و افزایش ساخت و ساز فضاهای سبز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده اند. از طرفی با کاهش درختان و محیط سبز میزان آلودگی هوا نیز افزایش یافته است. بنابراین طراحی و ساخت بام سبز می تواند مزایای فوق العاده ای را به همراه داشته باشد. از مهم ترین مزایای روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • افزایش تولید اکسیژن
  • کاهش قابل توجه میزان گرمای ساختمان و کنترل انرژی مصرفی در بنا
  • کم شدن میزان دمای ساختمان
  • بهبود کیفیت آب و هوای ساختمان
  • بالا بردن ارزش کیفی و مالی ملک
  • ایجاد فضایی دلنشین برای استراحت ساکنین ساختمان
  • عایق بندی بنا در برابر تغییرات آب و هوایی
  • کاهش آلودگی صوتی و عایق بندی ساختمان در برابر صداهای خارج از ساختمان
تاثیر بهینه روف گاردن ویلا در فضاسازی و ایجاد حس آرامش
مزایای طراحی روفگاردن را از یاد نبرید!

نحوه اجرای اصولی روفگاردن در طراحی و ساخت ویلا

برای طراحی روفگاردن ابتدا باید اجازه صاحب ملک به طور قانونی گرفته شود. پس از آن می توانید برای اجرای بام سبز اقدام نمایید. البته با توجه به حساسیت های طراحی و اجرای روف گاردن بهتر است از یک مجموعه متخصص و مجرب در زمینه اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی بام سبز کمک بگیرید. برای اجرای روف گاردن باید از مقاومت و استحکام کافی بنا اطمینان داشته باشید. افراد متخصص در این زمینه می توانند ارزیابی های لازم را انجام داده و شرایط بنای مورد نظر برای اجرای بام سبز را شرح دهند.

در صورتی که ساختمان تحمل وزن تجهیزات روفگاردن را داشته باشد، می توانید برای اجرای بام سبز اقدام نمایید. با توجه به میزان تحمل ساختمان می توانید متریال و گیاهان مورد استفاده در روف گاردن را انتخاب نمایید. به طور مثال برای کاهش وزن ساختمان می توانید به جای خاک باغ از خاک گلدانی سبک استفاده کنید. توجه داشته باشید که گیاهان مورد استفاده در روف گاردن طبیعی هستند و نیاز به آبیاری دارند. بنابراین باید یک سیستم اتوماتیک و کاربردی برای آبیاری گیاهان طراحی نمایید. در غیر اینصورت آبیاری هر روزه گیاهان در فصل گرما بسیار دشوار خواهد شد.

نحوه اجرای اصولی روفگاردن در طراحی و ساخت ویلا

نکات کلیدی و قابل توجه در رابطه با روف گاردن

همانطور که گفته شد اجرای روفگاردن در ساختمان ها از مزایای فوق العاده ای برخوردار است. علاوه بر آن افرادی که در محل زندگی خود از بام سبز بهره مند هستند، افراد پرانرژی تر و شاداب تری می باشند. زیرا این افراد می توانند زمان استراحت خود را در فضای باز و در میان گیاهان طبیعی سپری کنند. همچنین با تخریب جنگل ها، پارک ها و قطع درختان، دمای زمین به میزان قابل توجهی در حال افزایش است. اجرای بام سبز می تواند در کنترل این افزایش دما نقش موثری داشته باشد.

هنگام اجرای روفگاردن نکات قابل توجهی وجود دارند که باید آن ها را به طور دقیق و کامل مورد ارزیابی قرار داد. اولین نکته بررسی توانایی سازه برای اجرای بام سبز است. در صورتی که طراحی روف گاردن با تحمل وزن سازه تناسب نداشته باشد، پس از مدتی آسیب های جدی متوجه ساختمان خواهد شد. از طرفی ایمنی بام سبز و دسترسی راحت به آن از دیگر نکات کلیدی هنگام طراحی روف گاردن محسوب می شوند.

به طور کلی برای اجرای روفگاردن بهتر است از افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. زیرا برخلاف تصور بسیاری از افراد اجرای بام سبز از جزئیات بسیار بالایی برخوردار است و هر شخصی نمی تواند برای طراحی بام سبز اقدام کند. فراموش نکنید که هرگونه اشتباه در طراحی و اجرای بام سبز منجر به بروز مشکلات جدی برای ساختمان می شود. بنابراین نمی توان بدون هیچگونه تخصص و تجربه ای برای طراحی و اجرای روفگاردن اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید