طراحی ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر به درستی انجام شود بهترین کیفیت فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. دیزاین معمارانه ویلاها کیفیت آن‌ها را بالا می‌برد. همه افراد دوست دارند در چنین فضاهایی لحظات خوش خود را ثبت کنند. به همین دلیل امروزه افراد به دنبال ویلاهایی با طراحی‌های خاص هستند. برای داشتن یک ویلای خاص که نیازهای ما را برطرف می‌کند، نیاز به طراحی معمارانه داریم. یعنی کسی که در زمینه معماری و دکوراسیون داخلی اطلاعات کافی دارد، باید کار طراحی و دکوراسیون ویلای ما را بر عهده بگیرد. در این صورت بدون شک ویلایی مناسب خود خواهیم داشت.

چرا برای داشتن طراحی ویلا مناسب به معمار نیاز داریم؟

طراحی ویلا یک نیاز اساسی در دنیای امروز است. زیرا امروزه هر فردی سبک زندگی خاص خود را دارد و بر اساس نیازهای خود زندگی می‌کند. بیش‌تر افراد برای دستیابی به ارزش‌های خود زمان و انرژی بالایی صرف می‌کنند. یکی از ارزش‌های این افراد داشتن مکانی آرام است که دقیقا بر اساس سبک زندگی فرد طراحی شده است. طراحی فضاهای معماری اوین و بزرگ‌ترین گام برای رسیدن به این ارزش است. معمار با دانش و تبحر، شما را به ویلای ایده‌آل خود می‌رساند. بدون شک اگر این کار را به متخصصان بسپارید فضاهایی با کیفیت بسیار بالاتر خواهید داشت. حتی شاید این فضاها از ایده‌آلتان هم بهتر شود. معماران در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف دانش کافی داشته و می‌توانند به شما کمک کنند.

طراحی ویلا چگونه انجام می‌شود؟

دیزاین معمارانه فضاها از به وجود آمدن فضاهای پرت جلوگیری می‌کند.

همان‌طور که گفته شد طراحی ویلا بهتر است توسط معماران متخصص انجام شود. معماران شناخت کاملی از استانداردهای فضاهای مختلف از جمله ویلاها دارند. دیزاین معمارانه فضاها از به وجود آمدن فضاهای پرت که کیفیت بالایی ندارند، جلوگیری می‌کند. معمار با طراحی معمارانه خود بهترین استفاده را از فضا، ابعاد کار، شرایط زمین، دسترسی‌ها و غیره خواهد کرد. اصولا طراحی و دکوراسیون فضاهای ویلایی شامل مراحل مختلفی است.

شناخت کامل کارفرما:

برای طراحی ویلا باید کارفرما را به خوبی بشناسیم. یعنی از نیازها، سبک زندگی و حتی علایق او اطلاع داشته باشیم. فقط در این صورت است که می‌توانیم ویلایی طراحی کنیم که کارفرما را راضی کند.

اطلاع از وضعیت و دسترسی‌های زمین:

باید زمین مورد نظر را به خوبی بررسی و تحلیل کنیم. در این صورت نقاط قوت و ضعف زمین را می‌شناسیم. این کار در طراحی به ما کمک بزرگی می‌کند.

بررسی فضاهای مورد نیاز کارفرما:

برای داشتن یک ویلای مناسب به فضاهای خاصی نیاز داریم. برخی از کارفرماها فضاهای خاصی را در ذهن خود در نظر دارند. به عنوان معمار باید این دسته از فضاها را نیز علاوه بر فضاهای اصلی طراحی کنیم.

برای طراحی ویلا به چه فضاهایی نیاز داریم؟

کارفرما بر اساس نیاز و سلیقه خود می‌تواند در چگونگی طراحی ویلا نظر دهد.

اصولا طراحی ویلا به طراحی فضاهایی با کاربری‌های مخصوص به خود گفته می‌شود. یعنی برای طراحی مناسب باید فضاهای معمارانه‌ای را طراحی کنیم که کاربرد خاصی دارد. این فضاها همان فضاهای استانداردی هستند که در هر ویلایی به آن‌ها نیاز داریم. البته کارفرما بر اساس نیاز و سلیقه خود می‌تواند در چگونگی این فضاها نظر دهد. اما به طور کلی در ویلاها سه نوع فضا طراحی می‌شود.

  • فضای اصلی
  • فضای تفریحی
  • فضای خدماتی

فضای اصلی نیازهای اصلی ما را برطرف می‌کند. در واقع فضاهایی مانند نشیمن، آشپزخانه، اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و حمام جز فضاهای اصلی ویلا به شمار می‌آیند.

فضای تفریحی برای تفریح و ثبت لحظات خوش طراحی می‌شوند. این دسته از فضاها معمولا در آپارتمان‌های مسکونی وجود ندارند. برای مثال استخر، سونا، جکوزی، اتاق بازی، فضای سبز، اتاق تلویزیون یا سالن‌های سینمایی خصوصی جز این دسته از فضاها می‌باشند.

فضای خدماتی نیز فضاهایی هستند که خدمات خاصی را به ساکنین عرضه می‌کنند. برای مثال لاندری روم یا آشپزخانه کثیف جز این دسته از فضاها می‌باشند. در ابتدا ممکن است تصور کنید که وجود این فضاها در ویلا لازم نیست. اما در دراز مدت متوجه می‌شوید که فضاهای خدماتی از نیازهای اساسی هر ویلایی است.

نکته اساسی برای داشتن ویلای خوب:

تنها داشتن فضاهای مختلف طراحی آن فضا را منحصر به فرد نمی‌کند.

وجود فضاهای گفته شده طراحی ویلا را تضمین نمی‌کند. یعنی برای طراحی مناسب و عالی باید اصول و قواعد طراحی فضا رعایت شود. تنها داشتن فضاهای مختلف طراحی آن فضا را منحصر به فرد نمی‌کند. بلکه باید در طراحی فضاها نکات و اصول معماری رعایت شود تا آن فضا را به کیفیت مناسب خود برساند. البته یک معمار متخصص و کاربلد می‌داند که در نظر گرفتن سلیقه و سبک زندگی ساکنین در بهتر شدن طراحی تاثیر بسزایی دارد. لذا در طراحی خود از آن بهره‌مند می‌شود.

طراحی محوطه در ویلاها:

در طراحی ویلا محوطه‌ی آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. افراد زیادی ویلای خود را تنها به دلیل داشتن محوطه نامناسب یا دسترسی بد ویلا فروخته یا رها کرده‌اند. بدون شک برای داشتن طراحی معمارانه باید محوطه‌ی خوبی را طراحی کنیم. طبق آمار بیش‌‎ترین وقت افراد در ویلاها درون محوطه طی می‌شود. به همین دلیل ما برای طراحی محوطه ارزش خاصی قائل هستیم. یک ویلای با کیفیت محوطه‌ی بسیار عالی و خاصی دارد. طراحی محوطه‌ی ویلاها شامل موارد زیر است.

  • طراحی مسیرها با دسترسی درست برای پیاده و سواره
  • نورپردازی مناسب و زیبا در شب
  • طراحی فضاهایی به عنوان فضای سبز و فضای عبور و مرور
  • طراحی استخر رو باز در مکانی درست و مناسب
  • طراحی آلاچیق
  • طراحی باربیکیو

در محوطه‌ی ویلاها می‌توانید این فضاها را طراحی کنید. البته ویژگی اصلی این فضاها دسترسی درست و مناسب آن‌ها است. یعنی اگر شما زیباترین استخر را طراحی کنید ولی افراد به آن دسترسی خوبی نداشته باشند، کیفیت ویلا پایین می‌آید. حتی گاهی مکانی که آلاچیق یا باربیکیو در آن طراحی شده اصلا دسترسی خوبی نداشته و قاعدتا استفاده از این فضاها را سخت کرده است.

نکته‌ی آخر:

معمار در طراحی ویلا برای راحتی ساکنین باید تمام تلاش خود را کند.

به عنوان نکته آخر در طراحی ویلا باید گفت معمار باید تمام تلاش خود را کند تا ساکنین در ویلای خود راحتی و آسودگی را تجربه نمایند. طراحی فضاها و ساخت سازه‌هایی که در ابتدا تنها در ذهن معمار است، برای او بسیار لذت‌بخش می‌باشد. البته به شرطی که ساکنین نیز از کار راضی باشد. بدون شک اگر معمار کار خود را به درستی و بر اساس اصول و قواعد معماری و با شناخت کامل از سلیقه کارفرما انجام دهد، به این مهم دست پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید