در بین انواع ویلاهایی که در شمال و شهرهای دیگر ایران طراحی می شود، طراحی ویلا استخر دار طرفداران خاص خود را دارد. وجود استخر در ویلای شخصی، شما را از رفتن به ساحل بی نیاز خواهد کرد.

برای طراحی ویلا استخر دار چه نقشه ای می توان کشید؟

ویلای بدون استخر مانند غذایی است که یکی از چاشنی های آن کم است. اغلب افرادی که اقدام به خرید یا ساخت ویلا میکنند، استخر را در لیست امکانات مورد علاقه شان قرار می دهند. طراحی استخر در ویلا می تواند هم جنبه زیبایی در محوطه سازی ویلا داشته باشد و هم جنبه تفریحی برای ساکنین ویلا. روزهای گرم تابستان را می توان در استخر ویلا آب تنی کرد و از خنکای آب استخر بهره برد.

ویلاها می توانند دارای استخر سرپوشیده یا رو باز باشند. بنا به موقعیت ویلا، شرایط جغرافیایی و اقلیمی، چشم اندازهای ویلا و میزان بودجه در دسترس می توان برای طراحی ویلا استخر دار نقشه های خوبی کشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات طراحی ویلا استخر دار را با هم بررسی کنیم.

استخر و درخت و ویلا
طراحی ویلا استخر دار با چشم انداز زیبا

طراحی ویلا استخر دار با توجه به موقعیت جغرافیایی ویلا

معمولا وقتی صحبت از طراحی ویلا استخر دار به میان می آید تصویری که در وهله نخست در ذهن همه ما نقش می بندد تصویر یک محوطه است که استخری فیروزه ای رنگ در میانه آن نقش بسته. اما همیشه هم استخر را در محوطه ویلا طراحی نمی کنند. چنانچه ویلای شما در موقعیتی خاص قرار داشته باشد ممکن است به جای طراحی استخر در محوطه ویلا، کارفرما تصمیم به طراحی استخر در سقف ویلا بگیرد.

طراحی استخر در روف گاردن و تراس ویلا

از جمله ایده های جذابی که در طراحی ویلا استخر دار محال است مورد پسند مخاطب واقع نشود، طراحی استخر در سقف ویلا است. چنانه ویلای شما در قلب کوهستان های سرسبز شمالی و یا در کوهستان های خوش آب و هوای حوالی تهران واقع شده باشد، طراحی استخر روی سقف ویلا می تواند ایده ای فوق العاده باشد.

تصور کنید در حالی که مشغول آب تنی در استخر ویلا هستید، چشم اندازی رویایی و سحرآمیز رو به کوهستان های مه گرفته و زمرد نشان پیش رو داشته باشید. این ایده می تواند ویلای شما را به یک ویلای لاکچری بدل کند. انتخاب تراس طبقات فوقانی، پشت بام ویلا، روف گاردن و سقف ویلا همگی انتخاب هایی هوشمندانه برای خلق یک منظره به یادماندنی است.

استخر سرپوشیده شیشه ای
طراحی استخر در روف گاردن ویلا

طراحی ویلا استخر دار با توجه به معماری ویلا

در طراحی ویلا استخر دار باید به سبک معماری ویلا توجه داشت. منظور ما در واقع سبک کلی معماری ویلا است. چنانچه ویلای شما یک ویلای مدرن باشد بنابراین طراحی استخر شیشه ای می تواند انتخابی مناسب باشد. این موضوع زمانی که قصد طراحی ویلا استخر دار به سبک کلاسیک را دارید نیز صادق است. در این شرایط طراحی استخر باید به شیوه سنتی همراه با استفاده از سنگ های مخصوص و ظرافت های هنری کلاسیک باشد. استخر با ساختار و طراحی دایره ای در ویلاهای کلاسیک بسیار مرسوم است.

طراحی استخر مناسب کودکان در ویلا

در طراحی ویلا استخر دار باید به بازه سنی افرادی که قصد استفاده از استخر را دارند توجه کرد. عمق، طول و عرض استخر باید متناسب با شرایط فیزیولوژیک افراد باشد. به عنوان مثال اگر هدف طراحی استخر برای کودکان است باید استخر جداگانه برای آن ها طراحی شود و یا بخش کم عمق برای کودکان در استخر اصلی ویلا در نظر گرفته شود.

رعایت نکات ایمنی در طراحی ویلا استخر دار

در طراحی ویلا استخر دار باید به نکات ایمنی توجه بسیار داشت. به عنوان مثال در طراحی حاشیه های استخر به هیچ عنوان نباید از سنگ های لغزنده استفاده شود. استفاده از این سنگ ها منجر به بروز حوادث آسیب زننده برای افراد و سر خوردن آن ها در حاشیه استخر خواهد شد. از طرفی سنگ و کاشی های مورد استفاده در طراحی استخر باید دارای مقاومت کافی در برابر شکستگی و پوسیدگی باشند و در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم باشند.

نورپردازی در حاشیه استخر

از دیگر نکات مهمی که در طراحی ویلا استخر دار باید لحاظ شود توجه به نورپردازی در حاشیه استخر است. حاشیه استخر باید نور کافی در زمان شب داشته باشد. استفاده از چراغ های پایه دار تزئینی می تواند ایده خوبی برای نورپردازی استخر باشد. از چراغ های ال ای دی توکار نیز می توان در کف استخر استفاده کرد. این ایده می تواند جلوه بسیار شفاف و درخشانی در شب به استخر ویلا ببخشد.

ویلا استخردار
نورپردازی در استخر ویلا

طراحی استخر سرپوشیده در ویلا

بسیاری از طراحان در طراحی ویلا استخر دار با در نظر گرفتن پوشش برای استخر هم به حفظ حریم خصوصی ساکنین ویلا کمک می کنند و هم شرایط را برای آب تنی در روزهای داغ تابستان فراهم خواهند کرد. چنانچه می خواهید در حین شنا و گذراندن اوقات خوش با خانواده از چشم مزاحمان در امان باشید باید برای استخر ویلا یک سقف مناسب طراحی شود. انتخاب متریالی مانند شیشه آنتی یووی برای طراحی سقف استخر می تواند در عین جلوگیری از سوختن پوست شما در برابر تابش نور خورشید، نور کافی را نیز تامین کند.

طراحی سایبان و آلاچیق کنار استخر

از دیگر نکاتی که می تواند به جذابیت های طراحی ویلا استخر دار کمک کند، طراحی یک سایبان یا آلاچیق در کنار استخر است. افراد به این طریق می توانند بعد از تن زدن به آب، زیر سایه خنک آلاچیق یا سایبان استراحت کنند، روی تخت های مخصوص دراز بکشند و نوشیدنی خنک میل کنند. طراحی یک فضای سبز کوچک در حوالی استخر نیز می تواند نشاط و طراوت بیشتری به فضا بدهد.

ویلا فلت همراه با استخر
طراحی فضای سبز کنار استخر ویلا

طراحی استخر در فضای داخلی ویلا

می توان در طراحی ویلا استخر دار به جای طراحی استخر در فضای بیرونی، استخر را در فضای سرپوشیده داخل طراحی کرد. اینگونه در فصل های سرد سال نیز می توان از آب گرم استخر استفاده کرد و به ورزش مفرح شنا پرداخت. با این حال بسیار مهم است که در طراحی استخر سرپوشیده در فضای داخلی ویلا به نورپردازی و نکات ایمنی توجه بسیار شود.

استفاده از کاشی های همرنگ با معماری فضای استخر، نورپردازی بهینه در سقف و کف استخر، طراحی فضایی برای استراحت و استفاده از متریال های مقاوم در برابر پوسیدگی از مهمترین نکات طراحی استخر سرپوشیده در فضای داخلی است. معمار می تواند با طراحی سقف متحرک و تعبیه فضایی برای استراحت، مکانی دلپذیر را برای تمامی فصول سال در ویلا ایجاد کند.

کلام پایانی

مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از خوش سابقه ترین مجموعه های معماری در ایران با دارا بودن تیم قوی و فعال در حوزه طراحی ویلا، خدمات طراحی ویلا استخر دار را در لیست خدمات خود جای داده. اگر می خواهید ویلایی متفاوت و منحصر به فرد داشته باشید با کارشناسان ما تماس حاصل کنید تا شما را در زمینه طراحی ویلا استخر دار یاری کنند. نیروهای خلاق و خوش فکر مجموعه ما بی شک فضایی جادویی را برای شما در ویلای شخصی تان خلق خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید