طراحی ویلا کردان یعنی با طراحی کانسپت اولیه آغاز می‌شود. در این راستا کارفرما تیم طراحی خود را انتخاب کرده و با بستن قراردادهایی پروژه خود را به آن‌ها می‌سپارد. فردی که در رشته‌ی معماری فارغ‌التحصیل شده و در زمینه‌ی کشیدن پلان و دیتیل‌های ساختمانی آموزش دیده است، کار طراحی ویلا را آغاز می‌کند. این فرد علاوه بر طراحی در نظارت سازه نیز مهارت کافی را دارد و در زمان‌های مشخصی به ساختمان سر زده و از درستی اجرای سازه اطمینان حاصل می‌نماید. اما به طور کلی طراحی سازه بر اساس قوانین شهرداری و معماری، ضوابط مهندسی و تکنیک‌های اجرا است. طراحی ویلا در کردان کار پیچیده‌ای است و به همین دلیل به معمار حرفه‌ای برای طراحی نیاز داریم. معمار باید از اصولی که در بخش بعدی آورده‌ایم برای طراحی ساختمان آگاه باشد.

طراحی ساختمان چه اصولی دارد؟

در طراحی ویلا باید اصول مهندسی و تکنیک‌های مربوط به اجرا رعایت شود.

طراحی ویلا کردان اصول و قواعد ویژه‌ای دارد که معمار به عنوان طراح باید آن‌ها را رعایت کند. البته به طور کلی در هر پروژه معماری باید اصول مهندسی و تکنیک‌های مربوط به اجرا رعایت شود. در غیر این صورت سازه استحکام و زیبایی نخواهد داشت. در این راستا قابلیت‌های زمین و نوع کاربری ساختمان نیز در نظر گرفته می‌شود. البته این نکات را برای بازسازی ساختمان‌های قدیمی نیز به کار می‌برند. به طور کلی طراحی سازه شامل سه بخش زیر است:

  1. طراحی و کشیدن نقشه‌های پلان‌ها و نما، طراحی سه بعدی دکوراسیون داخلی منزل، محوطه و طراحی نمای ساختمان با جزئیات کامل.
  2. طراحی سازه با رعایت ضوابط و بر اساس آیین‌نامه‌های شهرداری و طراحی نقشه‌های اجرایی ساختمان.
  3. طراحی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی سازه بر اساس کاربری و شرایط پروژه.

هر کدام از بخش‌های گفته شده در بالا توسط مهندس مربوطه انجام می‌شود. به ترتیب مهندس معمار، مهندس عمران و مهندس مکانیک بخش‌های یک تا سه را انجام می‌دهند.

برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت ویلا

به طور کلی از طراحی تا ساخت یک پروژه مهندسی زمان زیادی لازم است.

برای طراحی ویلا کردان باید برنامه‌ریزی داشته باشید. زیرا به طور کلی از طراحی تا ساخت یک پروژه مهندسی زمان زیادی لازم است. در این زمان باید مهندسین و کارفرمایان برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات کار را فراهم نمایند. طراحی سازه و اجرای آن باید کاملا بدون نقص باشد و برای اتفاقات خاص تمهیدات لازم فراهم شود. برای این کار بودجه پروژه باید به درستی و با مدیریت خرج شود. در حین اجرا باید جزئیات و مواردی که در پروژه ذکر شده است، انجام شود. بنابراین مهم است که مهندس معمار و عمران پروژه به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و در نهایت پروژه را به بهترین شکل به اتمام رسانند.

در طراحی ویلا کردان باید بودجه پروژه را در نظر بگیرید و بر اساس آن طراحی خود را آغاز کنید. این نکته بسیار مهم است زیرا اگر طراحی معمار با در نظر گرفتن بودجه پروژه نباشد، اتمام کار پروژه به خوبی نخواهد بود. بنابراین تمام کدها و جزئیات پروژه در درجه اول بر اساس بودجه پروژه تعیین می‌شود. البته قابل به ذکر است که خلاقیت معمار و مهندسین در پروژه حرف اول را می‌زند. دیده شده که طراحان خلاق حتی با کم‌ترین بودجه بهترین طراحی را انجام داده‌اند. پس از برنامه‌ریزی‌های لازم برای پروژه معمار باید از قانون اصلی پیروی کند. در بخش بعدی با این چهار قانون آشنا می‌شویم.

چهار قانون اساسی برای طراحی سازه

طرح معمار باید بر اساس سبک زندگی ساکنین باشد.

قانون اول برای طراحی ویلا کردان

انتخاب معمار باید با در نظر گرفتن تیم او انجام شود. یک معمار خوب تیم حرفه‌ای هم دارد. تیم مهندسین عبارت است از متخصص برنامه‌ریزی، مهندس‌های عمران و معمار ناظر، مهندس طراحی، برنامه نویس و طراح داخلی. البته علاوه بر این‌ها افرادی با عنوان کارشناس سیستم‌های ساختمانی شامل سیستم مکانیکی و الکتریکی، متخصص ساخت و اجرای پروژه، مدیر مالی پروژه و یا حتی آتش‌نشان‌ها در تیم طراحی وجود دارند. این موارد به بزرگی یا کوچکی ابعاد کار معمار و حرفه‌ای بودن او بستگی دارد.

قانون دوم

در کل پروسه طراحی تا اجرای پروژه طرح‌ها باید کاملا ایمن باشند. مهندس مجری باید به طور دقیق تمام موارد موجود در پروژه را بررسی کرده و از ایمن بودن آن‌ها اطمینان حاصل نماید. جزئیات کار باید بر اساس ضوابط شهرداری باشند. هم‌چنین هر کدام از مهندس‌ها باید کار خود را به خوبی انجام دهند تا از تخلف در کار جلوگیری شود.

قانون سوم

استفاده از متریال و مصالح مرغوب و مناسب بسیار مهم است. متریال و مصالح نقش موثری در استحکام و زیبایی سازه دارند. به همین دلیل با با دقت و سلیقه انتخاب شوند. مصالح و متریال مورد استفاده باید عملکرد مناسبی در کنار یکدیگر داشته باشند. البته اگر قصد دارید چند متریال را با یکدیگر استفاده نمایید، باید به زیبایی و بافت آن‌ها توجه کنید. البته نحوه اجرای آن‌ها نیز مهم است و باید به درستی اجرا شوند. به همین دلیل برای اجرای هر کدام از مصالح و متریال باید استانداردهای شهرداری را بررسی کنید.

قانون چهارم در طراحی ویلا کردان

طرح معمار باید بر اساس سبک زندگی ساکنین باشد. در این میان ارتباط بین طراح و مالک بسیار مهم است. این ارتباط باید سازنده و با هدف طراحی عالی باشد. طراح و ساکنین ضمن جلساتی از سبک کاری و زندگی هم با خبر شده و با کمک همین اطلاعات تیم طراحی کار خود را آغاز می‌کند. عملکرد و کاربردی بودن فضاها بسیار مهم است و نباید فقط به زیبایی سازه توجه شود.

حرف آخر برای طراحی ویلا کردان

طراح باید قابلیت‌های مهندس عمران را شناخته و بر اساس آن‌ها طراحی کند.

در طراحی ویلا کردان باید قواعد خاصی را رعایت کنید. این کار از همان آغاز تا پایان باید بر اساس این قواعد باشد. به عنوان حرف پایانی باید بگوییم که یک ویلا هر چقدر هم به خوبی طراحی شود اگر اجرای آن مناسب نباشد، کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین طراح باید قابلیت‌های مهندس عمران را شناخته و بر اساس آن‌ها طراحی کند. البته قابلیت‌های اجرایی در سال‌های اخیر و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ماشین‌آلات مهندسی گسترش پیدا کرده است. اما حتی با این وجود هم توجه معمار به مهندس اجرا سازه باید بسیار زیاد باشد. نقشه‌های طراحی شده باید کاملا اجرایی باشند. دیتیل‌هایی که در نقشه وجود دارند باید به طور دقیق اجرا شوند. در این صورت می‌توانید بگویید پروژه خود را به نحو احسنت انجام داده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید