وقتی وارد یک ویلا می شوید، چه چیزی اول از همه نظر شما را به خود جلب می کند؟ گل و گیاه؟ دیوارکوب ها؟ باغچه ها؟ قطعا هیچ کدام از این موارد نمی تواند مانند طراحی محوطه ویلا، نظر افراد را به خود جلب کند.

محوطه سازی ویلا به چه معناست؟

طراحی ویلا می تواند شامل نقشه داخلی و فضای بیرونی باشد. در بخش طراحی محوطه ویلا، با اضافه کردن المان هایی نظیر آبنماها، آلاچیق ها، پاسیو ها و غیره، فضایی ارائه می شود که مطابق با سلیقه کارفرما است. هدف از محوطه سازی ویلا، استفاده بهینه و کاربردی از فضای بیرونی ویلا است. این موضوع را در نظر داشته باشید که این عملیات با توجه به این که ویلا در چه اقلیمی ساخته شده است، متفاوت خواهد بود.

تیم تخصصی در این زمینه چگونه طراحی را آغاز می کند؟

بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا طراحی محوطه ویلا را به تیمی تخصصی بسپارند تا بتوانند یک دکوراسیون لاکچری و بی نظیر را برای محیط بیرونی ویلای خود داشته باشند. زمانی که شما تیمی تخصصی را برای طراحی محوطه ویلای خود استخدام می کنید، در واقع شما باید اولین قدم را برداشته و پاسخ سوالات زیر را به آن ها بدهید:

  1. از نظر شما، طراحی محوطه ویلا شامل چه چیزهایی است؟
  2. ایده آل شما در این بین چیست؟
  3. بودجه شما تا چه اندازه است؟
  4. نحوه مدیریت بودجه شما در رابطه با طراحی محوطه ویلا چگونه است؟
  5. علاقه شما برای استفاده از المان‌های تزئینی مانند آتشدان، آبنما، حصارها، مبلمان باغی و … به چه شکل است؟

زمانی که پاسخی دقیق به سوالات ارائه شده دادید، ساخت ویلا آغاز و طراحی محوطه آن نیز انجام خواهد شد.

طراحی محوطه ویلا در بخش فضای سبز به چند دسته تقسیم می شود؟

به طور کلی زمانی که در حال طراحی محوطه ویلا به شکل لاکچری هستید، برای قسمت فضای سبز می توانید از طراحی منظر سخت و منظر نرم استفاده کنید. حال این دو طراحی به چه معنا هستند؟ در این بخش به بررسی آنها می پردازیم.

طراحی منظر نرم

طراحی منظر نرم به طور کلی به فضای سبز گفته می شود که از پوشش گیاهی و همچنین خاکی برخوردار است. فرقی نمی کند که طراحی ویلا در شمال باشد یا جنوب، این بخش به طور کامل برای هر مدل ویلایی پیاده سازی خواهد شد.

طراحی منظر سخت

طراحی منظر سخت، همانطور که از نامش پیداست در واقع اسکلت این بخش را تشکیل می دهد. مانند آبنماها یا مسیر باغچه ها، حصارها و سایز موارد.

افراد تخصصی در حوزه طراحی محوطه ویلا در وهله اول به بررسی شرایط خاکی و آب و هوایی محوطه ویلای شما می پردازند تا بتوانند به این نتیجه دست پیدا کنند که چه مدل گیاهی در این محوطه می تواند به خوبی رشد کند (طراحی منظر نرم).

پس از این که بررسی ها به خوبی انجام شد، محل فضای سبز محوطه مشخص می شود و سپس اسکلت بندی آن آغاز می شود که به ترتیب می تواند نوع حصارکشی یا ساخت آبنماها و  نورپردازی در ویلا باشد (طراحی منظر سخت).

معرفی عوامل تاثیر گذار در طراحی محوطه ویلا

اگر سلیقه شما طراحی ویلا کلاسیک باشد، طراحان می بایست ویلا را دقیقا به این شکل در بیاوردن. از سویی دیگر، اگر سلیقه شما مدرن باشد، طراحان می بایست هر گونه نکته ای که در طراحی ویلا مدرن وجود دارد، روی محوطه ویلای شما پیاده سازی کنند. اما گاهی اوقات طراحان به درستی خواسته ی شما را برآورده نکرده و از سویی که شما نیز در حوزه طراحی اطلاعات زیادی ندارید، ممکن است اشتباهات آنها را متوجه نشوید. لذا در این بخش به معرفی عوامل تاثیر گذار در طراحی محوطه ویلای شما می پردازیم تا با بررسی آن بتوانید این موارد را متوجه شوید.

چیدمان

انواع مختلفی از چیدمان محوطه بیرونی باغ وجود دارد. برخی علاقه دارند تا میز و صندلی ها در کنار استخر باشد و یا برخی علاقه دارند از گیاهان بیشتری استفاده شود. اگر بخش سلیقه را کنار بگذاریم، چیدمان سبک های مختلف خصوصیات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، چیدمان کلاسیک سبکی ساده را با خود به همراه داشته و مدرن بیشتر از انواع گلدان های مختلف یا طراحی های زاویه دار استفاده می کند.

مواد به کار رفته در آن

وقتی ما سبکی خاص را برای طراحی محیط ویلای خود می پسندیم، طراحان وظیفه دارند تا از مواد اولیه ای استفاده کنند که این سبک آنها را می پذیرد. به عنوان مثال، در سبک مدرن یا نئوکلاسیک، بیشتر از چوب ها استفاده شده و در سبک های کلاسیک ما برخی از طراحی ها را به همراه انواع مواد اولیه فلزی نیز مشاهده می کنیم.

المان ها

هر سبک از طراحی محوطه ویلا دارای المان های مخصوص به خودش است. برای شناخت بیشتر آنها می توانید تصاویرشان را مشاهده کنید و یا از آنها در طراحی ویلای خود نیز استفاده کنید. نکته حائز اهمیت این است که شما با دانستن اطلاعات در رابطه با المان ها، می توانید به راحتی این موضوع را متوجه شوید که آیا طراحان به درستی طراحی شما را انجام داده اند یا صرفا از یک طراحی پیش فرض برای ویلای شما استفاده کرده اند.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا اطلاعاتی مناسب در رابطه با طراحی محوطه ویلا به شما عزیزان ارائه دهیم. در صورت بروز هر گونه سوال یا استفاده از تیمی تخصصی برای طراحی محیط خارجی ویلای خود، می توانید از کارشناسان باتجربه آرکاورجاوند کمک بگیرید و ویلایی که کاملا مطابق با سلیقه خودتان است را، از ما دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید