سبک کلاسیک از سبک هایی بوده که می تواند شکوه و عظمت بنا را نشان دهد. به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد به دنبال ساخت ویلا کلاسیک هستند. طراحی ویلا کلاسیک ویژگی های خاص خود را دارد که در این مطالب به آن ها می پردازیم.

ویژگی های ویلای کلاسیک

سه ویژگی مهمی که در ساخت ویلا به سبک کلاسیک باید مورد توجه قرار بگیرد، لوکس بودن، زیبایی شناسی و انحصاری بودن ذاتی است. برا ساخت ویلا به این سبک طراحان روش های سنتی را به کار می برند و از راه حل های منحصر به فردی استفاده می کنند. طراحی نما ویلا کلاسیک و دکوراسیون آن کاملا اشرافی به نظر می رسد. از ویژگی های مهم ویلای کلاسیک می توان به شیشه های بزرگ رنگ آمیزی شده اشاره کرد. محوطه سازی اطراف ویلا نیز از ویژگی های بارز این سبک است.

معماری ساخت و سازهای سبک کلاسیک از معماری های یونان باستان و روم الهام گرفته و در آن شاهد ستون ها و قالب های تزئینی هستید. در طراحی ویلا کلاسیک از عناصر کلاسیک استفاده شده تا فضایی کاملا کلاسیک و شیک ایجاد شود. ساخت ویلای کلاسیک به گونه ای صورت گرفته که رد پاهای بزرگ، جزئیات باشکوه و فضای زیادی در اختیار کاربر قرار می گیرد. ویلای کلاسیک از تمامی ویژگی های سبک کلاسیک الهام گرفته و در نهایت یک پروژه بی نظیر را ارائه می دهد.

شکوه و عظمت در طراحی ویلا کلاسیک
طراحی ویلا کلاسیک کاملا اشرافی و بر اساس معماری یونانی و روم

معیار های طراحی ویلای کلاسیک

اگر بخواهیم طراحی ویلا در کردان را به سبک کلاسیک انجام دهید باید بدانید که در ساخت ویلا کلاسیک ابزارها، تزئینات و متریال های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. جزئیات این سبک در مقایسه با سبک های مدرن و یا مدیترانه ای بیشتر بوده و همین موضوع باعث می شود تا طراحی ویلا کلاسیک هزینه های زیادی به دنبال داشته باشد. البته یک روش برای کاهش هزینه در ساخت این ویلاها وجود داشته و آن هم تغییر متریال نمای ویلا است. برای مثال شما می توانید از سیمان سفید برای طراحی نما ویلا استفاده کنید که هزینه کمتری صرف شود.

با توجه به این که هدف از طراحی ویلا به سبک کلاسیک نشان دادن عظمت و قدرت است؛ بنابراین نما در دکوراسیون داخلی و طراحی آن باید کاملا جلب توجه کند. در چنین طراحی ممکن است برخی از فضاها بدون استفاده طراحی شوند که در چنین فضایی باید تجهیزاتی چون ساعت های ایستاده، مجسمه های بزرگ و غیره را قرار دهید تا قدرت بیشتری به نمایش گذاشته شود. همچنین باید بدانید که ساخت ویلای کلاسیک کاملا هماهنگ با خانه های اصیل ایرانی است و در آن از عناصر سنتی استفاده می شود. بنابراین اگر به تجملات علاقه دارید این سبک می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

قوانین اصلی طراحی ویلای کلاسیک

برای طراحی ویلا کلاسیک قوانین خاصی وجود دارد که طراحان دکوراسیون داخلی ملزم به پیروی از آن ها هستند. برای مثال برای نورپردازی ویلا، رنگ آمیزی و غیره اصول مشخصی وجود دارد. این قوانین در سبک کلاسیک به صورت زیر است.

تاثیر پنجره ها در طراحی و ساخت ویلا کلاسیک
استفاده از پنجره های بزرگ و وجود نور طبیعی در سبک کلاسیک

طرح و الگو

طرح ها و الگوهایی که در ساخت ویلا کلاسیک استفاده شده، معمولا به شکل شطرنجی، گل دار و راه راه است. این طرح ها هم فضای بیرونی و هم در فضای درونی ویلا قابل استفاده است.

طراحی دکوراسیون داخلی

برای طراحی دکوراسیون های داخلی در ویلای کلاسیک باید خطوط منحنی برای القای احساس به کار برده شود. شما می توانید این خطوط منحنی را در تجهیزاتی همچون روتختی، بالش و کوسن ها به کار ببرید.

طراحی دیوارها

طراحی های دیوار و گچ بری سقف و ستون باید به گونه ای انجام شود که نشان دهنده قدرت و ظرافت باشد. معمولا برای این بخش ها از رنگ سفید استفاده می شود.

تقارن و نظم

در طراحی ویلا کلاسیک و به کار بردن عناصر برای طراحی آن باید تناسب، نظم و تقارن به خوبی دیده شود.

طراحی نما ویلا کلاسیک و استفاده از نور در شب
نورپردازی ویلا به صورت گستره و استفاده از وسایل تزئینی فراوان

اصول طراحی ویلای کلاسیک

ویلاهایی که از سبک کلاسیک پیروی کرده و بدین شکل ساخته می شوند، باید اصول تعیین شده برای این سبک را رعایت کنند. برای معماری سبک کلاسیک سه اصل مهم بیان شده است که این سه اصل عبارت اند از:

  • ایستایی
  • زیبایی
  • کارایی

در طراحی و ساخت ویلاها امروزه از این 3 اصل مهم استفاده می شود و در کنار معماری می تواند یک پروژه نهایی بی نظیر را به مشتری تحویل دهد. توجه داشته باشید که پایه و اساس معماری سبک کلاسیک برای ساخت ویلا ریاضی و هندسه بوده، پس می توان نتیجه گرفت که تناسب در این نوع سبک اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید بدانید که در ساخت ویلا کلاسیک باید در کنار رعایت تناسب این سه اصل را نیز به کار ببرید.

طراحی نما کلاسیک رومی در ویلاهای کلاسیک

یکی از اولین مشخصه ها در طراحی ویلای کلاسیک، نمای کلاسیک آن است. طراحی نما ویلا در این سبک بسیار پرکار و پرهزینه بوده و نمای رومی آن از سنگ و سیمان بری تشکیل شده است. اصلی ترین مشخصه نمای کلاسیک یا همان نمای رومی برای ویلاها، ستون ها و سر ستون ها بوده که دارای پایه های متفاوت، برش های چند گانه و ظریف، سر ستون های ساده، ستون های مربعی یا گرد و غیره است.

قاب بندی ها با یک ترکیب بندی مناسب توانسته اند یک نمای رومی جذاب را به وجود آورند. با توجه به این که در امکان تاریخی مانند تخت جمشید، ساختمان های معروف اروپایی و مکان های تاریخی دیگر نماهای رومی وجود داشته و در فرهنگ گذشته جایگاه ویژه ای داشته، به کار بردن آن در ویلای کلاسیک می تواند تجمل و اصالت را به تصویر بکشد. به همین علت این سبک طرفداران زیادی داشته و برای ساخت ویلای آن را به کار می برند.

ویلای کلاسیک الهام گرفته از سبک رومی می باشد
نمای رومی و استفاده از ترکیب بندی اصولی و قالب بندی های خاص

جمع بندی

امروزه اکثر افراد برای گذراندن اوقات خود و برگزاری جشن های خانوادگی اقدام به خرید یا ساخت ویلا می کنند. طراحی ویلا یک موضوع مهم است که باید قبل از ساخت به آن توجه کنید. سبک های مختلفی برای طراحی ویلا وجود دارد، یکی از سبک های جذاب و پرطرفدار سبک کلاسیک است. برای ساخت ویلا کلاسیک قوانین و نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرده و آن ها را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید