طراحی فضای سبز ویلا در ویلاهای حوزه دریای مدیترانه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این سبک از طراحی ویلا، رفاقت عجیبی با طبیعت وجود دارد.

رفاقت با طبیعت در چه سبکی از طراحی ویلا بیشتر به چشم می خورد؟

ویلاهای مدیترانه ای نمادی از دوستی با طبیعت هستند. کشورهای اطراف دریای مدیترانه آب و هوای شگفت انگیزی دارند. این کشورهای ساحلی به عنوان سرسبزترین کشورهای قاره اروپا شناخته می شوند و خاستگاه ویلاهای مدیترانه ای هستند. ویلاهایی که در آن ها طراحی فضای سبز و رفاقت با طبیعت بیش از هر چیز دیگری به چشم می خورد.

اگر ژورنال های معماری را باز کنید و نگاهی به ویلاهای ساخته شده در کشورهایی مانند یونان، مراکش اسپانیا و پرتغال داشته باشید متوجه خواهید شد که تا چه حد طراحی فضای سبز ویلا در ویلاهای مدیترانه ای حائز اهمیت است. این سبک از طراحی ویلا، پیوند عمیقی بین آدمی و طبیعت ایجاد می کند. تکیه عمده طراحی ویلا به سبک مدیترانه ای، خلق فضای سبز است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به طراحی فضای سبز ویلا در قالب این سبک خاص بپردازیم. بنابراین همراه ما باشید.

فضای سبز در محوطه ویلا
در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای آدمی با طبیعت عجین می شود.

طراحی پرچین و حصار در فضای سبز ویلای مدیترانه ای

یکی از عناصری که در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای به چشم می خورد، پرچین های زیبایی است که با ظرافت هنری خاص در اطراف ویلا کشیده شده اند. این پرچین ها می توانند دور تا دور فنس ها کشیده شوند و برای ایجاد آن ها از پیچک های رونده استفاده شود. پرچین ها دیوارهای کوتاه سبزی هستند که می توانند جلوه بیرونی ویلا را کمی مایل به سبک روستیک نمایش دهند.

  • استفاده از پیچک های رونده بر تنه دیوارهای ویلا

ممکن است در ساخت ویلا برای بالا بردن ایمنی از دیوار استفاده شده باشد. بنابراین طراحی پرچین ممکن نیست. اگر در ساخت ویلا از دیوار برای حصارکشی استفاده شده باشد می توان پوششی از پیچک های رونده را بر تنه دیوارها کشید تا یک حصار سبز برای ویلا درست کرد.

سبک های مختلف فضای سبز ویلایی
استفاده از پرچین در فضای سبز ویلا مدیترانه ای مرسوم است.

استفاده از عناصر رومی و باستانی در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای

در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای از عناصر باستانی و رومی استفاده زیادی می شود. این عناصر می توانند نمادی اصیل از کشورهای حوزه مدیترانه باشند. طراحی آبنمای سنگی به سبک رومی و یا استفاده از مجسمه های سنگی تراش خورده در محوطه ویلا می تواند حال و هوای مدیترانه ای به محوطه بدهد.

طراحی کلبه چوبی در فضای سبز ویلا

در بسیاری از ویلاهای مدیترانه ای یک کلبه چوبی یا آلونک درختی برای گذراندن روزهای گرم تابستان در گوشه ای دنج از فضای سبز ویلا طراحی می شود. این کلبه چوبی می تواند در ارتفاع بیشتری از زمین قرار گیرد. کلبه های درختی در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای جایگاه خاصی دارند.

این کلبه ها هر چند که فاقد امکانات پیشرفته هستند اما می توانند حال و هوای زندگی به سبک روستایی را در ویلای شما زنده نگه دارند. اگر ویلای شما چشم انداز خوبی به ساحل داشته باشد می توانید شب های بهار و تابستان را در این کلبه درختی با خنکای نسیمی که از ساحل می وزد و چشم انداز بی نظیر از دریای آرام سپری کنید.

استفاده از گیاهان مختص آب و هوای مدیترانه ای در طراحی فضای سبز ویلا

در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای باید از گیاهانی استفاده شود که مختص این آب و هوا هستند. بنابراین پوشش گیاهی در طراحی فضای سبز ویلا باید منطبق با آب و هوای حوزه مدیترانه باشد. این گیاهان با آب و هوای نیمه گرم رابطه خوبی دارند. گل مروارید، کلماتیس، لاله، گل اطلسی، نخود فرنگی، گل همیشه بهار، شاه بلوط، انگور و گل شمشاد بهترین انتخاب برای پوشش گیاهی ویلای مدیترانه ای هستند.

  • پوشش دهی آلاچیق با گیاهان نیمه گرمسیری

از پوشش گیاهی می توان برای پوشش دهی آلاچیق و سایبان در طراحی محوطه ویلا استفاده کرد. گیاهان آویز بهترین انتخاب برای پوشش دهی آلاچیق هستند. بهتر است از شاخ و برگ بوته یاس یا درخت انگور برای پوشش دهی آلاچیق استفاده کنید. شاخه های انگور رونده هستند و به خوبی بر تنه آلاچیق خواهند پیچید. بسیار مهم است که در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای از گیاهان نیمه گرمسیری استفاده شود.

طراحی محوطه و فضای سبز در ویلا
گیاهان فضا سبز در ویلای مدیترانه ای باید سازگار با آب و هوای نیمه گرمسیری باشند.

در طراحی فضای سبز ویلا نیاز به طراحی مفهومی همراه با بار معنایی پیچیده نیست

اگر تصور می کنید که در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای باید از مفاهیم پیچیده و طراحی های مفهومی استفاده کنید سخت در اشتباهید. در طراحی فضای سبز ویلا هدف خلق یک فضای سبز، پر نشاط و آرامش بخش است. فضای سبز به سبک مدیترانه ای نمادی از رفاه و آرامش است. این سبک از طراحی نمایانگر سبک زندگی روستایی می باشد. بنابراین مفاهیم پیچیده در طراحی مدیترانه ای جایگاهی ندارد. همه چیز باید در عین صفا و سادگی طراحی شود.

  • طراحی آبگیر در محوطه ویلا

به عنوان مثال یکی از المان های زیبا اما ساده ای که در طراحی محوطه ویلا به سبک مدیترانه ای لحاظ می شود آبگیر است. آبگیر یک گودال آب کوچک است که می تواند همراه خود طراوت، سرزندگی و نشاط و شادابی را در محوطه ویلا زنده کند. برای ساخت آبگیر در محوطه ویلا کافیست از تعدادی تخته های سنگی استفاده کنید و سادگی را در عین صمیمیت و زیبایی به نمایش بکشید.

طراحی و ساخت ویلا و فضای سبز ویلایی
طراحی آبگیر در محوطه ویلای مدیترانه ای.

طراحی کفپوش محوطه ویلا با استفاده از چمن، سنگفرش و سنگریزه

استفاده از سنگفرش و سنگریزه در کنار چمن کاری در طراحی محوطه ویلای مدیترانه ای بسیار متداول است. بسیار مهم است که کفپوش های محوطه ویلا نمادی از زندگی در دل طبیعت را تداعی کنند. بنابراین بهترین گزینه چمن کاری محوطه ویلا است. استفاده از سنگ های طبیعی و تراش نخورده در قالب سنگفرش، راه پله و مسیر ورودی و استفاده از سنگریزه در کنار چمن های محوطه می تواند چشم انداز محوطه را به چشم اندازهای جنگلی و روستایی نزدیک کند.

طراحی میز و نیمکت های فضای باز

استفاده از میز و صندلی های فضای باز در طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای بسیار ضروری است. به ویژه اگر این نیمکت ها از چوب طبیعی و سنگ درست شده باشند. استفاده از بافت های طبیعی در طراحی ویلا به سبک مدیترانه ای جایگاه ویژه ای دارد. بنابراین بهتر است در خلق هر کدام از عناصر محوطه نیز در ابتدا سراغ متریال هایی بروید که از دل طبیعت به ارمغان آمده اند.

ساخت محوطه ویلا به سبک مدیترانه ای
در محوطه ویلای مدیترانه ای باید از میز و نیمکت های فضای باز استفاده شود.

کلام پایانی

مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از خوش سابقه ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران، دارای تخصص و تجربه بالایی در زمینه طراحی فضای سبز ویلا به سبک مدیترانه ای می باشد. این مجموعه با دارا بودن یک تیم متبحر و هنرمند متشکل از معماران حرفه ای صفر تا صد خدمات طراحی فضای سبز مدیترانه ای را برای شما به عهده می گیرد. برای ارتباط با ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید