معماری ایرانی نه تنها عاشقان زیادی در ایران دارد بلکه افراد زیادی در سرتاسر جهان به این سبک معماری علاقه دارند. رنگ و بوی طراحی ایرانی در ساخت ویلا نشان از روی کار آمدن دوباره معماری های سنتی و اصیل دارد.

آیا معماری ایرانی جایگاهی در ساخت و طراحی ویلاهای امروزی دارد؟

مردمان ایران علاقه شدیدی به فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارند. این علاقه قلبی که ریشه در اصالت کهن ایران دارد در طراحی ویلاهای تفریحی نمود پیدا کرده است. این روزها شاهد روی کار آمدن دوباره معماری ایرانی در طراحی ویلا هستیم. طراحی سنتی ایرانی را می توان در عمارت های قدیمی ایرانی دید. عمارت هایی که در شهرهای اصفهان، شیراز، تهران و رشت به وفور ساخته شده اند و یادگاری اصیل از دوران باستان اند.

ساخت ویلا در ایران از زمان پادشاهان متداول بود. در آن زمان عمارت ها با هدف گشت و گذار پادشاهان و به عنوان مکانی برای تفریح آن ها بنا می شد. امروزه روز نیز مردمان ایران علاقه به طراحی ویلای ایرانی و سنتی پیدا کرده اند. گویی که بشر بعد از سال ها، در قلب عصر مدرن که هیچ رنگ و بویی از اصالت در آن نیست به دنبال میراث هنری اجدادش می گردد. از این رو شاهد معماری ایرانی در طراحی ویلا هستیم. در این مطلب قصد داریم پیرامون طراحی معماری ویلا به سبک ایرانی به گفتگو بپردازیم بنابراین همراه ما باشید.

طراحی نمای ویلا با سبک معماری ایرانی
اجرای معماری سنتی در طراحی ویلاهای امروزی.

استفاده از کاشی های سنتی در طراحی ویلا به سبک معماری ایرانی

یکی از کلیدی ترین عناصر که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب میکند کاشی های رنگی در طراحی ویلا به سبک معماری ایرانی است. این کاشی ها پر از جزئیات رمز آلود و جذاب هستند. نقش و نگارهای حک شده روی کاشی های سنتی نشان از هنر اصیل ایرانی و فرهنگ ریشه دار این مرز و بوم دارد. در تمامی عمارت های باستانی که منبع الهام برای ساخت ویلاهای سنتی هستند، شاهد استفاده از این کاشی های سنتی در معماری ویلا هستیم. این روزها نیز استفاده از کاشی های سنتی و رنگی در طراحی نمای ویلا متداول گشته. کاشی های سنتی می توانند نمادی ریشه دار از معماری ایرانی باشند.

ویلای ساخته شده با سبک معماری ایرانی
استفاده از کاشی های سنتی در ساخت ویلا به سبک معماری ایرانی متداول است.

طراحی بهارخواب و ایوان در ویلا به سبک ایرانی

در طراحی ویلا به سبک معماری ایرانی، بخشی به نام بهار خواب و ایوان طراحی می شود که در واقع همان تراس یا بالکن نام دارد. البته تراس و بالکن نام امروزی ایوان و بهارخواب است. طراحی ایوان کمی با طراحی بهارخواب متفاوت می باشد. ایوان در ویلای ایرانی به عنوان یکی از بخش های اصلی بنا طراحی می شود و ارتفاع آن نسبت به سطح زمین بالاتر است. این بخش از ویلا باید کاملا مشرف به محوطه ویلا، باغ یا ساحل باشد.

اهالی ویلا در زمان تابستان و بهار می توانند در ایوان و بهارخواب به استراحت بپردازند. چنانچه ایوان ویلا بدون سقف طراحی شود به آن بهار خواب هم گفته می شود. بهارخواب و ایوان از جمله بخش هایی هستند که در طراحی ویلا به سبک معماری ایرانی باید حتما لحاظ شوند. این بخش دارای چشم انداز بسیار زیبایی می باشد و می تواند پناهگاه اصلی شما در شبهای گرم بهار و تابستان شود.

  • طراحی نرده های چوبی در ایوان ویلا

یکی از نکات مهم در طراحی معماری ویلا به سبک ایرانی، در نظر گرفتن نرده های چوبی تراش خورده برای ایوان است. در ایوان ویلا شاهد نرده های چوبی زیبایی خواهیم بود که با ظرافت تمام هم به عنوان یک عنصر زیبایی بخش در نمای ویلا به کار برده شده اند و هم نقش حمایتی برای برقراری ایمنی را دارند. این نرده های چوبی می توانند حاوی نقوش برجسته و حکاکی شده باشند تا اصالت معماری ایرانی هر چه بیشتر عیان گردد.

معماری ایرانی با کاشی کاری سنتی
طراحی بهارخواب و ایوان در ویلای ایرانی.

طراحی نقش برجسته در نمای ویلای ایرانی

در ساخت ویلا به سبک معماری ایرانی می توان از نقوش برجسته و حکاکی شده در قالب گچبری ای زیبا هم در طراحی نمای ویلا و هم در دکوراسیون داخلی ویلا استفاده کرد. این نقوش برجسته و گچبری های ظریف و هنری نمادی از اصالت معماری ایرانی هستند. بنابراین طراحی آن ها می تواند سبک معماری ویلای شما را به معماری ایرانی نزدیک تر کند.

  • طراحی نقوش اسلیمی در معماری ویلا

از آنجایی که معماری ایرانی و معماری اسلیمی در هم گره خورده اند می توان در طراحی نمای ویلا به سبک ایرانی از نقوش برجسته اسلیمی هم استفاده کرد. این نقوش زیبا می توانند جنبه هنری بیشتری به ویلای شما بدهند. نقوش کنده کاری شده به سبک اسلیمی بسیار ظریف و همراه با جزئیات فراوان هستند. بنابراین اگر عاشق معماری سنتی ایرانی هستید می توانید بخش هایی از نمای ویلا و طراحی داخلی ویلا را به این سبک اجرا کنید.

استفاده از طرح های ایرانی اسلامی در طراحی نمای ویلا
طراحی نقوش برجسته در نمای ویلا به سبک ایرانی.

طراحی شاه نشین در ویلا به سبک معماری ایرانی

یکی از بخش های جذاب ویلای ایرانی، شاه نشین است. این بخش به سه دری و پنج دری هم معروف است. شاه نشین بخش آفتاب خور ویلا می باشد و ارتفاع آن بیش از سایر قسمت های ویلا است. در قسمت فوقانی شاه نشین می توان بخشی گنبدی شکل را رویت کرد که به دلیل ارتفاع زیاد منجر به خنک شدن شاه نشین و گردش هوای مطبوع در این قسمت ویلا می شود. شما می توانید در این بخش از مهمانان ویژه تان پذیرایی کنید.

طراحی باغچه و حوض در حیاط ویلا

محال است ویلای ایرانی فاقد فضای سبز دلباز و حوض فیروزه ای باشد. محوطه ویلاهای ایرانی بسیار دلباز و دوست داشتنی است. این فضا بسیار صمیمانه می باشد. طراحی فضای سبز در محوطه ویلای ایرانی می تواند در قالب طراحی باغچه های کوچک اما متعدد صورت پذیرد. طراحی یک حوض همراه فواره و کفپوش سنگفرش نیز به زیباسازی نمای ویلای ایرانی کمک می کند.

طراحی طاق های قوس دار در ویلا به سبک معماری ایرانی

در طراحی ویلا به سبک ایرانی از قوس استفاد زیادی می شود. طاق های ویلا معمولا به صورت قوس دار طراحی می شوند. البته نیازی به اجرای قوس های شدید در نمای ویلا نیست. همین که ظاهری از قوس های معماری سنتی در ویلا نمایان باشد برای اضافه شدن چاشنی ایرانی به طراحی کافیست.

طراحی ویلا و استفاده از منحنی در پلان و ایجاد سبک معماری ایرانی
استفاده از قوس در طراحی نمای ویلای ایرانی.

کلام پایانی

طراحی ویلا به سبک معماری ایرانی مورد پسند افراد با سلیقه های خاص قرار دارد. بسیاری از ایرانی ها عاشق سبک های اصیل هستند. طراحی ویلا به سبک ایرانی ریزه کاری های زیادی دارد و به ظرافت خاصی نیاز دارد. بنابراین نمی توان آن را به دست هر تیم بی تجربه ای سپرد. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از قوی ترین تیم های معماری در ایران، صفر تا صد ویلای ایرانی را برای شما اجرا خواهند کرد. برای ارتباط با ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید