با طراحی ویلای ساحلی در شمال میتوان علاوه بر رقم زدن یک سرمایه گذاری پر سود، برای داشتن یک استراحتگاه آرامش بخش و دلپذیر تلاش کرد.

ترجیح شما کدام است؟ طراحی ویلای ساحلی در شمال یا ویلای جنگلی؟

مناطق ساحلی شمال ایران همواره مورد توجه پادشاهان بوده است. در اغلب این مناطق ویلاهای شاهانه و کاخ های تفریحی در حوالی ساحل خزر بنا شده است که در واقع استراحتگاه و محل تفریح پادشاهان ایرانی و خانواده آن ها بوده است. ویلاسازی در شمال از همان دوران باب شد. البته در سال های آغازین ساخت ویلا در شمال، تنها افراد ثروتمند قادر به ساخت ویلا در این مناطق بودند. اما امروزه روز به وفور شاهد طراحی ویلای ساحلی در مناطق مختلف شمال هستیم.

ویلاهای ساحلی به مراتب محبوب تر از ویلاهای جنگلی هستند. چشم انداز بی نهایت زیبایی که از پنجره های گسترده ویلا می توان به افق های بیکران دریای خزر داشت به محبوبیت ویلاهای ساحلی در شمال دامن زده است. طراحی ویلای ساحلی در شمال قواعد خاص خود را دارد. در این مطلب قصد داریم پیرامون این موضوع به گفتگو بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

طراحی ویلا در شمال به سبک مدرن
طراحی ویلای ساحلی در شمال مورد توجه بیشتری نسبت به طراحی ویلای جنگلی قرار دارد.

پنجره های گسترده رو به ساحل در طراحی ویلای ساحلی

در طراحی ویلای ساحلی باید از پنجره های گسترده با ابعاد وسیع استفاده شود. این پنجره ها باید چشم اندازی دلفریب رو به افق های بیکران دریا داشته باشند. اغلب افرادی که عاشق زندگی در ویلای ساحلی هستند به عشق چشم انداز ساحل و دریا پا به این ویلا می گذارند. به همین دلیل طراحان باید سعی کنند تا در طراحی ویلای ساحلی، پنجره های ویلا را رو به افق های دریا تعبیه کنند. گسترده بودن این پنجره ها از بابت داشتن یک چشم انداز ایده آل و مطلوب رو به دریای خزر است.

بیدار شدن با منظره ای دلپذیر از تلالو نور خورشید بر پهنه بی کران خزر و پرواز مرغان دریایی بر فراز آسمان ساحل می تواند روز شما را بسازد. حیف است که ویلایی در جوار ساحل داشته باشید اما چشم انداز آن رو به ساحل نباشد. بنابراین از مهمترین نکات در طراحی ویلای ساحلی، تعبیه پنجره های گسترده رو به ساحل است.

طراحی و ساخت ویلای ساحلی

استفاده از متریال و مصالح مناسب در طراحی ویلای ساحلی

در طراحی ویلای ساحلی باید اقلیم منطقه را مورد توجه قرار داد. مناطق ساحلی شمال دارای آب و هوایی به شدت شرجی و مرطوب هستند. بسیار مهم است که مصالح مورد استفاده در نماسازی ویلا و طراحی داخلی ویلا، مصالح مقاوم در برابر پوسیدگی، رطوبت و خوردگی باشند. این مصالح به هیچ عنوان نباید در مواجهه با رطوبت زیبایی ظاهری خود را از دست بدهند و یا از مقاومت آن ها کاسته شود.

بهره مندی از ظرفیت گرمایی پایین از دیگر نکاتی است که باید در انتخاب مصالح به آن توجه کرد. استفاده از متریال نامناسب در طراحی ویلای ساحلی می تواند ایمنی سازه و زیبایی آن را زیر سوال ببرد و منجر به مختل شدن آسایش ساکنین شود.

  • ساخت اسکلت ویلای ساحلی

از آنجایی که رطوبت در مناطق ساحلی شمال بیداد می کند بهتر است در ساخت اسکلت ویلا از سازه بتنی استفاده شود. استفاده از سازه فلزی می تواند خطر پوسیدگی را افزایش دهد و منجر به کاهش مقاومت سازه گردد. با این حال اگر از سازه فلزی در ساخت ویلای ساحلی استفاده شد باید تمهیدات ویژه ای به منظور جلوگیری از پوسیدگی لحاظ شود.

  • آیا می توان از چوب در طراحی ویلای ساحلی استفاده کرد؟

زندگی در ویلای چوبی بسیار رویایی است. افراد زیادی مایل به زندگی در کلبه های چوبی ساحلی هستند. به همین دلیل در ساخت ویلاهای ساحلی از متریال چوب استفاده می شود. اما چوب یکی از آسیب پذیرترین متریال ها در برابر پوسیدگی و رطوبت است. بنابراین این سوال مطرح می شود که آیا می توان از چوب در طراحی ویلای ساحلی استفاده کرد؟ پاسخ این سوال مثبت است. البته به شرطی که از چوب های مقاوم در برابر رطوبت و پوسیدگی استفاده شود. استفاده از ترمووود بهترین گزینه برای طراحی ویلای ساحلی در شمال می باشد. این چوب ها در طی فرآیندهای مهندسی به متریالی مقاوم در برابر آتش سوزی، پوسیدگی و رطوبت تبدیل می شوند.

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی ویلاهای ساحلی در شمال
می توان در ساخت ویلای ساحلی از چوب استفاده کرد.

جهت گیری بهینه ویلا نسبت به نور خورشید

از آنجایی که در ویلاهای ساحلی گرمای خورشید بی وقفه و بدون برخورد با هیچ مانعی به ویلا می تابد باید جهت گیری بهینه ای نسبت به نور خورشید لحاظ شود. در ویلاهای جنگلی به دلیل وجود جنگل های انبوه، به نحوی جلوی تابش مستقیم آفتاب گرفته می شود. اما در ویلای ساحلی آفتاب کاملا مستقیم می تابد.

جهت گیری ویلای ساحلی باید به گونه ای باشد که کمترین میزان گرما در تابستان به ویلا منتقل شود و در فصل زمستان بیشترین میزان گرما وارد ویلا شود. بنابراین فضاهایی از ویلا که به نور خورشید بیشتری نیاز دارند باید در سمت جنوب ویلا واقع شوند. فضاهایی که نیاز به خنکای بیشتری در تابستان دارند نیز باید در قسمت شمال ویلا قرار گیرند.

تاثیر نور و نورپردازی در ویلا
زاویه تابش نور خورشید به داخل ویلای ساحلی باید جهت گیری درستی داشته باشد.

استفاده بهینه از جریان باد در طراحی ویلای ساحلی

نسیم های ساحلی که از سمت دریا به سوی ویلا روانه می شوند نسیم های دلپذیر و مطبوعی هستند که باید نهایت استفاده را از آنها نمود. جریان باد در ویلا می تواند از رطوبت فضا بکاهد و محیط داخلی ویلا را خنک کند. ایجاد کوران در فضای داخلی ویلا و پیچیدن نسیمی ملایم در اتاق ها می تواند آسایش را برای ساکنین رقم بزند و از هزینه های تهویه بکاهد. بنابراین بهتر است در طراحی ویلای ساحلی یک کشیدگی شرقی غربی ایجاد شود. اینگونه می توان استفاده بهینه ای از نسیم های ساحلی نمود.

کلام پایانی

اگر شما هم یکی از عاشقان چشم اندازهای زیبای ساحلی هستید و از زندگی در جوار ساحل خزر لذت میبرید توصیه می کنیم برای طراحی ویلای ساحلی در شمال اقدام کنید. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از حرفه ای ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران شما را در ساخت ویلا یاری خواهد کرد. تیم ما متشکل از معماران حرفه ای و خبره می باشد که صفر تا صد طراحی ویلای ساحلی را برای شما در دست خواهند گرفت. برای ارتباط با ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید