دکوراسیون داخلی می تواند ظاهر منحصر به فرد و جذابی در فضای داخلی ویلاها ایجاد نماید. از طرفی بسیاری از روانشناسان بر این باورند که نوع طراحی و دکوراسیون فضاهای داخلی می توانند تاثیر مستقیم و پر رنگی بر روحیه افراد داشته باشند.

اهمیت چیدمان فضا در طراحی

نحوه دکوراسیون و چیدمان داخلی در طراحی ویلا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که دکوراسیون داخلی و عناصر مورد استفاده در فضاهای داخلی ویلا نقش بسیار زیادی در روحیه و احساسات افراد دارند، عدم توجه به دکوراسیون می تواند تاثیرات منفی روی افراد داشته باشد. به طور مثال استفاده از رنگ زرد به عنوان یک رنگ قالب در فضای پذیرایی یا اتاق خواب، منجر به اختلالات عصبی، افسردگی شدید و همچنین حس جنون در افراد می گردد. با توجه به این موضوع متخصصین طراحی داخلی توصیه می کنند که هرگز این رنگ را به عنوان یک رنگ قالب در فضاهای استراحت مورد استفاده قرار ندهید. به طور کلی مجموعه آرکاورجاوند در ادامه قصد دارد شما را با کلیدی ترین نکات در طراحی دکوراسیون داخلی آشنا کند.

طراحی داخلی و یا طراحی دکوراسیون داخلی
هنگام طراحی دکوراسیون داخلی از این نکات غافل نشوید!

اهمیت تعادل و تناسب را در دکوراسیون داخلی دست کم نگیرید!

دو تا از مهم ترین اصل در دکوراسیون داخلی تناسب و تعادل است. به طور کلی تمامی عناصری که در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند باید در نهایت انسجام و پیوستگی داشته باشند. البته این به معنای یک شکل و یک رنگ بودن تمامی عناصر در فضای داخلی نیست. بلکه تناسب و انسجام به معنای این است که تمامی عناصر به صورت مکمل عمل کرده و یکدیگر را کامل کنند. انتخاب رنگ های مکمل یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تناسب میان عناصر مختلف است. از طرفی انتخاب یک سبک مشخص می تواند به شما کمک کند تا راحت تر این تناسب را ایجاد نمایید. زمانی که یک سبکی مشخص برای طراحی داخلی انتخاب می کنید، می توانید عناصری را مورد استفاده قرار دهید که از نظر ظاهری نیز با یکدیگر تناسب دارند.

تعادل در دکوراسیون داخلی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تعادل را می توان به سه شکل شعاعی، متقارن و قانونمند به اجرا درآورد. از دکوراسیون متقارن معمولا برای فضاهای قدیمی و سنتی استفاده می شود. معمولا در این تعادل تمامی عناصر موجود در فضاهای داخلی به صورت عمودی و در دو ردیف مقابل یکدیگر چیده می شوند. در این فضاها افراد احساس راحتی بیشتری دارند. تعادل شعاعی نیز به گونه ای می باشد که تمامی عناصر دور یک نقطه مرکزی قرار می گیرند. البته از این شکل تعادل خیلی در طراحی های داخلی ویلا استفاده نمی شود. معمولا در طراحی داخلی و ساخت ویلا از تعادل قانونمند استفاده می گردد. در این قانون یک کانون مرکزی در نظر گرفته می شود و سپس تمامی عناصر حول آن کانون چیدمان می شوند.

تناسب بین رنگ و نور در طراحی داخلی
اهمیت تعادل و تناسب را در دکوراسیون داخلی دست کم نگیرید!

ایجاد نقطه کانونی و ریتم هنگام دکوراسیون داخلی

از دیگر نکات قابل توجه در طراحی و بازسازی دکوراسیون داخلی ایجاد کانون مرکزی در فضاهای مختلف مانند پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب و … است. توجه داشته باشید که ایجاد کانون مرکزی به این معنا نیست که کانون مورد نظر دقیقا در وسط فضا قرار گرفته باشد. کانون ایجاد شده می تواند در هر کجا از فضای داخلی قرار بگیرد. به طور مثال در بسیاری از مواقع برای فضای نشیمن، دیواری که تلویزیون روی آن قرار گرفته است را به عنوان کانون مرکزی در نظر می گیرند. سپس تمامی عناصر موجود در فضا را با توجه به آن چیدمان می کنند. ایجاد کانون مرکزی موجب می شود تا مسیر حرکتی استاندارد و ایده آلی نیز در فضا تعریف شود. این موضوع نقش بسیار زیادی در افزایش میزان کیفیت طراحی و دکوراسیون دارد.

از دیگر نکاتی که در دکوراسیون داخلی به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد، تعریف ریتم در طراحی می باشد. فراموش نکنید که ریتم در طراحی دکوراسیون همیشه به معنای تکرار یک الگوی بصری مشخص در تمامی فضاها نیست. در برخی از مواقع ممکن است ریتم به معنای تعریف یک حرکت مشخص و فکر شده در فضا باشد. به همین دلیل است که در برخی مواقع ریتم می تواند با ایجاد کنتراست به وجود بیاید. زمانی که شما بتوانید فضا را به گونه ای چیدمان کنید که حرکت چشم در فضا از عنصری به عنصر دیگر باشد، توانسته اید ریتم ایجاد کنید. با استفاده از تکرار یک بافت، رنگ، الگو و … در فضا نیز می توانید به راحتی ریتم ایجاد نمایید.

طراحی دکوراسیون داخلی به صورت اصولی
ایجاد نقطه کانونی و ریتم در بازسازی دکوراسیون داخلی

این نکات را برای طراحی منحصر به فرد دکوراسیون داخلی به یاد بسپارید!

هنگام طراحی دکوراسیون داخلی بهتر است برای افزایش کیفیت طراحی به چند نکته توجه داشته باشید. اجرای این نکات در طراحی دکوراسیون می توانند به شما کمک کنند تا طراحی منحصر به فردتر و جذاب تری ایجاد نمایید.

  • اهمیت وسایل بزرگ را در دکوراسیون داخلی از یاد نبرید. از آنجایی که بزرگ ترین وسیله در هر فضا بولدترین و شاخص ترین وسیله می باشد، انتخاب آن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور مثال زمانی که می خواهید فضای ناهارخوری را دیزاین کنید، حتما در انتخاب میز ناهارخوری بسیار دقیق عمل کنید. همچنین در فضای اتاق خواب، تخت اصلی ترین بخش دکوراسیون را تشکیل می دهد.
  • از قدرت آینه ها در دکوراسیون داخلی غافل نشوید. آینه ها می توانند جذابیت فضاهای مختلف مانند اتاق خواب، پذیرایی و ورودی را چند برابر کنند. بنابراین هنگام طراحی داخلی به درستی از آینه ها استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که تعداد مناسب و جای درست قرارگیری آینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
طراحی داخلی توسط مهندسین معماری باید انجام گردد
این نکات را برای طراحی منحصر به فرد دکوراسیون داخلی به یاد بسپارید!

نکات کلیدی در طراحی و چیدمان فضای داخلی

نکات دیگری نیز وجود دارند که توجه به آن ها می تواند کیفیت طراحی را در دکوراسیون داخلی چند برابر نماید. از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • زیبایی و قدرت بافت ها را در دکوراسیون داخلی دست کم نگیرید. بافت ها می توانند در نگاه افراد نسبت به دکوراسیون تاثیر بسیار زیادی داشته باشند.
  • انتخاب پرده مناسب برای هر فضا می تواند به شکل شگفت انگیزی در دکوراسیون داخلی تاثیرگذار باشد. به طور مثال در فضاهای کوچک استفاده از پرده های بلند ( از سقف تا زمین) می تواند به بزرگتر دیده شدن فضا کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید