رعایت ضوابط طراحی ویلا در هنگام ساخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ معمار طراحی ویلا را با توجه به استانداردها، فضای ویلا و اصول ویلا سازی انجام می‌دهد.

مراحل طراحی ویلا

برای طراحی ویلا در شمال ابتدا مطالعات اولیه و بررسی پروژه به طور دقیق صورت می‌گیرد تا از هر لحاظ ساخت آن براساس اصول و ضوابط طراحی ویلا ساخته شود.

مرحله اول طراحی ویلا براساس ضوابط طراحی ویلا شامل بررسی آب و هوای منطقه و اقلیم، نوع خاک و شیب زمین، جهت یابی زمین، زاویه تابش نور خورشید، کارکرد ویلا و هدف از ساخت ویلا، دکوراسیون داخلی، دسترسی‌های منتهی به محل پروژه، قوانین شهرداری جهت ساخت ویلا، چشم انداز‌های موجود در اطراف زمین، شدت و جهت وزش باد و نوع بافت شهرسازی است. سایر مراحل در طراحی ویلا مدرن به شرح زیر می‌‌باشد.

  • ایده طراحی ویلا
  • طراحی معماری ویلا
  • طراحی سازه
  • طراحی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ویلا
  • طراحی داخلی ویلا
  • طراحی محوطه سازی ویلا
  • تهیه نقشه ها و جزئیات مربوطه

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

طراحی فضای داخلی ویلا یکی از مهم‌ترین ضوابط طراحی ویلا در ایران به شمار می‌‍رود؛ اصلی‌ترین نکته برای طراحی دکوراسیون داخلی مربوط به سقف‌های بلند، فضاهای بزرگ و نورپردازی در ویلا می‌شود که باید مورد توجه معماران قرار گیرند. یکی از بهترین عناصر برای طراحی جذاب دکوراسیون داخلی ویلا، دیوارها هستند؛ زیرا نقش جدا کننده داشته و بسته به اینکه چه فضاهایی را از هم جدا می‌کنند در میزان پوشیدگی یا گشودگی فضا متفاوت عمل خواهند کرد. در این صورت نور خورشید در فضاها در اندازه های مختلف وارد می‌شود.

فضای ذخیره سازی یا همان انباری بخش مهمی از ضوابط طرح ریزی ویلا است؛ که در ظاهر اهمیتی نداشته و در برخی موارد در ساخت ویلا به آن توجه نمی‌شود؛ ولی در  اصل نقش مهمی در نظم دادن به چیدمان دقیق در ساختمان دارد. از دیگر ضوابط  توجه به انتخاب سبک و مدل پنجره مثل شمالی-جنوبی بودن، جنس و تعداد پنجره‌های نورگیر و غیرنورگیر و دو یا چند جداره بودن پنجره است. در طراحی ویلای شیشه‌ای از پنجره‌های بزرگ تمام شیشه استفاده می‌شود که در نمای بیرونی ویلا تاثیر مثبتی دارد.

طراحی ویلا لوکس در شمال کشور با نورپردازی عالی
طراحی ویلا در شمال با نورپردازی عالی

طراحی نمای خارجی ویلا

برای طراحی قسمت خارجی ویلا باید اصول و ضوابطی رعایت شود. برای مثال ایجاد فضای سبز یکی از ضوابط طراحی ویلا مدرن به شمار می‌رود؛ زیرا در حال حاضر با گسترش فضای شهری نیاز به داشتن المان‌هایی نظیر آبنما، تونل، استخر، آلاچیق، بابیکیو ضروری به نظر می‌رسد. این عناصر اگر طبق اصول و ضوابط طراحی ویلا جایگذاری شوند می‌توانند تنوع فضایی بسیار جذابی را ایجاد کنند.

الگو و بافت از دیگر ضوابط طراحی ویلا در نمای خارجی آن است که از مواد و مصالح به کار رفته تا طرح و نقشه ساخت ویلا را شامل می‌شود. انتخاب نوع متریال برای نمای ساختمان، فضای بیرونی، تزئینات داخلی، ساخت کف و دیوارها براساس الگو و بافت ویلا صورت می‌گیرد.

ضوابط طراحی ویلا مدرن

برای طراحی ویلا مدرن باید از تکنولوژی‌های پیشرفته و جدید استفاده کرد؛ زیرا در حال حاضر این گونه ویلاها مشتریان خاص خود را دارند. یکی از ضوابط طرح ریزی استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تامین برق مصرفی و نصب آبگرم کن‌های خورشیدی برای تامین آب گرم ویلا است. از دیگر اصول مهم در طراحی ویلا مدرن می‌توان به آبیاری هوشمند فضای سبز و محوطه ویلا و کنترل از راه دور آن اشاره کرد.

اصول و ضوابط طراحی ویلا در شمال

از ضوابط طراحی ویلا در شمال استحکام پایه بنا است که باید در ساخت آن از قیر و گونی، عایق‌‌های پلاستیکی مقاوم به آب و رطوبت استفاده شود؛ زیرا در این منطقه از ایران رطوبت بالا است و باید از پایه ساختمان مقاوم سازی بنا طبق استاندارد انجام شود. همچنین در جانمایی پنجره‌ها باید قسمت‌هایی از ساختمان ویلا که در معرض باران قرار دارند از پنجره‌های کوچک استفاده کرد. به کارگیری عایق پلاستیکی یا پنجره‌های یو پی وی سی برای محافظت کج روی دیوارهای داخلی از نفوذ رطوبت و باران توصیه می‌شود.

به طور کلی در شمال ایران نسبت به سایر نقاط نور خورشید کمتر است؛ به همین دلیل تا حد امکان از پنجره‌های عریض در ساخت ویلا استفاده می‌کند. البته این امر از ضوابط طراحی ویلا در شمال است؛ زیرا وجود این پنجره‌های بزرگ و بالکن‌ها می‌تواند چشم انداز جذابی را برای ویلا ایجاد کند.

طراحی و ساخت ویلای مدرن با دکوراسیون داخلی جذاب
طراحی ویلا مدرن با دکوراسیون داخلی جذاب

طراحی ویلا بر اساس نوع آن

یکی از سبک‌های مهم در ویلا سازی، طراحی ویلای جنگلی است که بیشتر در مناطق شمالی ایران ساخته می‌شود. از اصول و ضوابط طراحی ویلا جنگلی، حفظ بیشترین حد نما برای آن‌ها است تا مناظر طبیعی به صورت واضح و گسترده‌ای در معرض دید باشند. همچنین برای دکوراسیون داخلی ویلا جنگلی می‌توان از مصالح طبیعی مثل چوب استفاده کرد تا نمای داخلی جلوه خاصی پیدا کند.

ویلای ساحلی نوع دیگر طراحی ویلا در شمال است که با رعایت ضوابط طراحی ویلا می‌توان ویلایی با چشم انداز ویژه رو به دریا و بسیار جذاب بنا کرد. استفاده از پنجره‌های بزرگ روی میزان گشودگی دید ویلا تاثیر خوبی دارد؛ همچنین جانمایی ویلا در مناطق نزدیک دریا از ضوابط موجود برای طراحی ویلا در کنار دریا است که باید توسط متخصصان به دقت بررسی شود.

 جمع بندی

برای اینکه ویلا به سبک مدرن و با بهترین کیفیت ساخته شود باید در ساخت آن تمام ضوابط طراحی ویلا توسط معمار مدنظر قرار گیرد و در نقاط مختلف ویلا پیاده سازی شوند. در این مقاله نکات مهمی در مورد اصول طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی ویلا بیان شد و به ویژگی‌های طراحی ویلا مدرن و طراحی ویلا در شمال اشاره کوتاهی کردیم. برای مشاوره و دریافت راهنمایی‌های لازم می‌توانید با مشاورین گروه آرکاورجاوند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید