رنگ ها در دکوراسیون داخلی از کاربرد و اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. به همین دلیل است که طراحان مجرب و متخصص هرگز از نقش رنگ ها در طراحی ویلا و سایر فضاهای مسکونی، تجاری، اداری و … غافل نمی شوند.

رنگ ها در طراحی داخلی

نکته قابل توجه در رابطه با دکوراسیون داخلی، المان ها و عناصر تاثیرگذار در طراحی است. رنگ ها جزو عناصر بسیار مهم و موثری در طراحی داخلی هستند، بنابراین نمی توان از کنار انتخاب آن ها به سادگی عبور کرد. طراحان حرفه ای و مجرب هنگام انتخاب رنگ ها دقت و حساسیت بسیار بالایی دارند، زیرا به خوبی از اهمیت رنگ ها در طراحی و بازسازی خانه ها مطلع هستند. به همین منظور مجموعه آرکاورجاوند قصد دارد در ادامه شما را با نقش رنگ ها در طراحی داخلی به طور کامل آشنا کند.

اهمیت استفاده از رنگ های شاد
جذابیت رنگ های پاستیلی را در دکوراسیون داخلی دست کم نگیرید.

نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی

هنگام طراحی و دکوراسیون داخلی باید به موارد مختلفی توجه شود. یکی از مهم ترین آن ها عناصر مورد استفاده در طراحی و تاثیر آن ها در آرایش و آرامش افراد است. بسیاری از افراد بر این باورند که انتخاب رنگ ها کار بسیار سطحی و بی اهمیتی می باشد. بنابراین می توان از هر ترکیب رنگی در طراحی خانه ها استفاده نمود. در صورتی که رنگ ها در تعیین میزان نور و تاثیرات نورپردازی در خانه نقش بسیار زیادی دارند. با توجه به این موضوع انتخاب رنگ در طراحی داخلی بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر رنگ بر روان انسان

یکی از نکات بسیار مهمی که هنگام ساخت ویلا و خانه ها باید در نظر گرفته شود، آرامش جسم و روح انسان است. به طور کلی خانه علاوه بر اینکه محلی برای اسکان و زندگی می باشد، مهم ترین مکان برای اجتماع خانواده و رسیدن به آرامش روان است. با توجه به این موضوع ساخت و طراحی داخلی خانه ها باید به گونه ای باشد که افراد در آن به آرامش دلخواه خود دست پیدا کنند. از آنجایی که رنگ ها می توانند تاثیر مستقیم بر روان و اعصاب آدم ها داشته باشند، باید در انتخاب رنگ ها دقت بیشتری داشت. به طور مثال برخی از رنگ ها مانند زرد در صورتی که بیش از اندازه در خانه مورد استفاده قرار گیرد و سطح گسترده ای را پوشش دهد، پس از مدت کوتاهی منجر به بروز افسردگی و جنون در افراد می شود. همچنین استفاده بیش از حد رنگ مشکی نیز می تواند منجر به تشدید احساس بیهودگی و تمایل به خودکشی در افراد شود.

تاثیر نوع رنگ بر احساسات و روحیات افراد
رنگ ها را با توجه به روحیات خود انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

هنگام انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی توجه داشته باشید که هر کدام از این رنگ ها دارای شخصیت مستقل می باشد. به همین دلیل هر رنگ در طراحی خانه می تواند به میزان قابل توجهی روی شخصیت و روحیه افراد تاثیر بگذارد. در ادامه روانشناسی برخی رنگ ها را در طراحی داخلی به طور خلاصه بیان خواهیم کرد.

  • سبز

این رنگ احساس حضور در طبیعت را ایجاد می نماید. به همین دلیل می تواند منجر به آرامش و کاهش استرس شود. از طرفی بسیاری از روانشناسان این رنگ را نماد خوش شانسی می دانند.

  • سفید

رنگ سفید می تواند میزان نشاط و انرژی را در خانه افزایش دهد. از طرفی به بزرگ تر و دلبازتر دیده شدن فضا کمک می کند.

  • آبی

این رنگ بسیار آرامش بخش است و به افزایش تمرکز کمک می کند. اما استفاده بیش از حد آن می تواند منجر به افسردگی شود.

  • مشکی

سیاه می تواند منجر به جنون، افسردگی شدید، تمایل به خودکشی و … شود. به همین دلیل استفاده از این رنگ به عنوان یک رنگ غالب در دکوراسیون هرگز توصیه نمی شود.

رنگ ها و نور ها می توانند مکمل یک دیگر باشند
رنگ ها می توانند مکمل نورپردازی در دکوراسیون داخلی باشند.

بهترین ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی

با توجه به ماهیت رنگ ها می توان از ترکیب رنگ های متنوعی در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمود. اما نکته قابل توجه این است که عوامل مختلفی در تعیین ترکیب رنگ ها نقش دارند. از مهم ترین عوامل موثر در انتخاب رنگ ها می توان به سلیقه، متراژ، سبک و … اشاره نمود. به طور مثال نمی توان از ترکیب رنگ های قرمز جیغ و نارنجی برای دیوارپوش ها و کف سالن پذیرایی استفاده کرد. اما می توان از این رنگ ها به عنوان یک عنصر مانند فرش، کوسن های مبل و … استفاده نمود.

محبوب ترین ترکیب رنگ در طراحی داخلی

  • ترکیب رنگ سفید با سایر رنگ ها (سبز، قرمز، آبی، نارنجی و …) به گونه ای که رنگ سفید غالب باشد.
  • ترکیب رنگ تناژهای مختلف کرم و قهوه ای که با وجود تکراری بودن هنوز هم مورد استقبال افراد بسیار زیادی می باشد.
  • ترکیب سبز و طوسی که امروزه از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار است.
  • استفاده از رنگ های پاستیلی در کنار یکدیگر نیز می تواند فضایی شاداب و جوان پسند ایجاد نماید.
تناسب رنگی دارای اهمیت ویژه ای در دکوراسیون داخلی می باشد.
ترکیب رنگ اصولی و هماهنگ نقش بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی دارد.

هنگام انتخاب رنگ ها به این نکات توجه داشته باشید!

هنگام انتخاب و استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید. در صورتی که فضای مورد نظر شما از متراژ کمی برخوردار است، به هیچ عنوان نباید از رنگ های تیره به عنوان رنگ غالب استفاده شود. زیرا این کار موجب می شود تا فضای مورد نظر شما کوچک تر دیده شود. همچنین احساس آشفتگی و شلوغی در فضا به میزان قابل توجه افزایش می یابد. بنابراین پس از مدت کوتاهی شما و دیگر افراد ساکن در خانه دچار احساس کلافگی و بی حوصلگی خواهید شد. استفاده از رنگ های جیغ و زننده نیز می تواند پس از مدت کوتاهی منجر به بروز پرخاشگری در افراد شود. با توجه به این موضوع هنگام انتخاب رنگ باید دقت بسیار بالایی داشته باشید.

کاربرد رنگ در طراحی داخلی

فراموش نکنید که رنگ ها علاوه بر تاثیرات روانشناختی کاربردهای متعددی در دکوراسیون داخلی دارند. به طور مثال رنگ های خنثی علاوه بر تاثیراتی که بر روحیه افراد دارند، می توانند عیوب دیوارها را نیز پوشش دهند. استفاده از این رنگ ها در فرورفتگی و یا شکستگی های داخل دیوار به کمرنگ شدن این عیوب کمک می کند. از طرفی قرار دادن یک رنگ جیغ در کنار این رنگ های خنثی می تواند نظر افراد تازه وارد را جلب نماید و فضا را از یکنواختی خارج کند.

دیدگاهتان را بنویسید