شمال کشور ایران الماسی ارزشمند است که باید از آن حفاظت نمود. این حفاظت چه از لحاظ حفظ منابع طبیعی و چه از لحاظ حفظ بافت معماری در ساخت ویلای شمال حائز اهمیت است.

چه اشتباهاتی در ساخت ویلای شمال رخ می دهد؟

شمال کشور این روزها به پاتوق اصلی پیمانکاران برای ساخت ویلا تبدیل شده است. با اینکه تب و تاب زیادی برای ساخت ویلا در این خطه وجود دارد و توقع می رود تیم های طراحی معماری ویلا به تجربه خوبی در این حوزه رسیده باشند، اما هنوز هم شاهد نواقص زیادی در ساخت ویلای شمال هستیم. هنوز هم ویلاهایی در این خطه دیده می شوند که اصول معماری ویلا در آن ها به خوبی رعایت نشده و از لحاظ نما و دکوراسیون داخلی چندان حرفی برای گفتن ندارند.

اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم باید بگوییم که منطقه شمال نسبت به سایر مناطق کشور یک سر و گردن بالاتر است. این خطه دارای زیبایی های بی پایان می باشد و چشم اندازهای بدیع و نابی در این خطه نوازشگر نگاه شما خواهد بود. بنابراین باید تا حد امکان دست به ساخت ویلاهای بی نقص، ایده آل و با کیفیت در شمال زد. در این مطلب قصد داریم در مورد اشتباهاتی که سازندگان حین ساخت ویلای شمال مرتکب می شوند به گفتگو بپردازیم. بنابراین همراه ما باشید.

درنظر گرفتن استانداردهای مورد نیاز در ساخت ویلا
ساخت ویلای شمال باید طبق استانداردها انجام شود.

انتخاب سبک اشتباه در ساخت ویلای شمال

از جمله اشتباهاتی که در ساخت ویلای شمال رخ میدهد، انتخاب سبک اشتباه برای طراحی ویلا است. شمال دارای اقلیم های مختلفی می باشد. اقلیم ساحلی و شرجی، کوهستانی و سرد، جنگلی و حتی دشت های وسیع و سرسبزی که در دامنه های کوه های گیلان و گلستان با آب و هوای معتدل به چشم می خورد. در هر منطقه باید متناسب با نوع اقلیم همان منطقه دست به طراحی ویلا زد.

به عنوان مثال اگر قصد طراحی ویلا در یک منطقه کوهستانی را دارید چرا سراغ سبک طراحی روستیک نمی روید؟ چرا باید در یک منطقه جنگلی بکر دست به طراحی یک ویلای کلاسیک با نمای مجلل زد؟ این می تواند یکی از اشتباهاتی باشد که طراحان مرتکب آن می شوند. معماران خبره با توجه به نوع اقلیم هر منطقه اقدام به انتخاب سبک معماری ویلا می نمایند. این موضوع می تواند در حفظ بافت معماری یک منطقه بسیار تاثیر گذار باشد.

طراحی اصولی ویلا باتوجه به نوع اقلیم منطقه
ویلاهای شمال باید مطابق با نوع اقلیم منطقه طراحی شوند.

انتخاب رنگ های تند و زننده در نمای ویلای شمال

ویلاهای شمالی با طبیعت بکر این خطه عجین شده اند. بنابراین باید در نماسازی ویلا از رنگ هایی استفاده شود که مغایر با طبیعت اطراف نباشد. استفاده از رنگ های مصنوعی و تند در طراحی نمای ویلا می توان چهره ای ناخوشایند برای منطقه درست کند. به ویژه اگر منطقه ای که ویلای شما در آن قرار دارد منطقه ای با یک بافت معماری خاص است. بارها و بارها با عبور از معابر شمالی و خیابان های شمال ویلاهایی را دیده ایم که با رنگ نامناسب نمای خود چهره منطقه را زشت کرده اند. بنابراین در ساخت ویلای شمال باید از رنگ های الهام گرفته شده از طبیعت استفاده کرد.

استفاده از رنگ ها مطابق با شرایط موجود
در نمای ویلاهای شمال نباید از رنگ های تند استفاده شود.

عدم توجه به جهت گیری جغرافیایی در ساخت ویلای شمال

خطه شمال به بادهای خنک و مطبوع معروف است. از اشتباهات متداول در ساخت ویلای شمال جهت گیری اشتباه پنجره های ویلا می باشد. بسیاری از طراحان بدون توجه به جهت وزش باد اقدام به طراحی پلان و نمای ویلا می کنند. آن ها هیچ توجهی به جهت گیری جغرافیایی ویلا و جهت وزش باد ندارند و همین موضوع باعث می شود بعد از ساخته شدن ویلا نتوان از هوای مطبوع بیرونی و نسیم های خنک و ملایم استفاده کرد.

عدم تناسب بین طراحی داخلی ویلا و نمای ویلا

یکی از بدترین اشتباهات طراحان در ساخت ویلای شمال، عدم ایجاد تناسب بین طراحی داخلی ویلا و نمای ویلا می باشد. شما با ورود به محوطه ویلا با یک ویلای کلاسیک مواجه می شوید و به محض قدم گذاشتن به فضای داخلی ویلا متوجه می شود که طراحی داخلی به سبک یک ویلای مدرن و مینیمال است. این عدم همخوانی به شدت توی ذوق مخاطبین می زند. چیدمان چنین ویلایی برای شما بسیار سخت خواهد بود چرا که باید آن را منطبق با سبک طراحی نمای ویلا چیدمان کنید در حالی که طراحی پلان ویلا این اجازه را به شما نمی دهد.

عدم توجه به اوقات فراغت افراد در ساخت ویلای شمال

هدف از ساخت ویلای شمال تنها ساخت یک منزلگاه برای فرار از شلوغی های شهر و سکونت در یک خانه شمالی نیست. افرادی که قصد ساخت ویلای شمال را می کنند افرادی هستند که مایل به سپری کردن اوقات فراغت خود در محیط ویلا می باشند. بی توجهی به طراحی فضای سبز، طراحی آلاچیق، طراحی استخر، طراحی گودال آتش، طراحی پاسیو و طراحی سایبان و امکانات تفریحی در ویلا می تواند از اشتباهاتی باشد که سازندگان به هنگام ساخت ویلا مرتکب آن می شوند.

ساخت ویلا در شمال و توجه به امکانات موردنیاز
در طراحی ویلای شمال باید به ساخت امکانات توجه داشت.

نورپردازی اشتباه در ویلا

برخی از سازندگان معنای نورپردازی را اشتباه متوجه شده اند. آن ها تصور می کنند که نورپردازی ویلا به معنای تعبیه چراغ در نمای ویلا و چراغ کشی سقف ها می باشد. نورپردازی محوطه، نورپردازی فضای سبز، نورپردازی استخر، نورپردازی آلاچیق، نورپردازی لابی و نورپردازی دکوراسیون داخلی همگی از مهمترین بخش های نورپردازی ویلا هستند که بی توجهی به آن ها به معنای نابود کردن زحمات و هنر معمار و طراح ویلا می باشد.

لزوم استفاده درست از نورپردازی با طراحی ویلا
نورپردازی ویلای شمال باید طبق قواعد زیبایی شناسی باشد.

عدم انتخاب متریال مناسب در ساخت ویلا

ویلاهای شمالی به شدت در معرض نم زدگی، رطوبت کشیدن و پوسیدگی نما و تخریب زودهنگام هستند. بنابراین سازندگان باید در انتخاب متریال های نماسازی ویلا و دکوراسیون داخلی ویلا دقت به خرج دهند. انتخاب متریال های نامناسب به ویژه برای مناطق شرجی و پر باران استهلاک و خرابی زودهنگام ویلا و مهمتر از همه زیر سوال رفتن ایمنی ویلا را به دنبال خواهد داشت. برخی سازندگان برای کاهش هزینه ها اقدام به خرید مصالح بی کیفیت و نامناسب برای اقلیم شمالی می کنند که نتیجه اش می شود ریزش سقف و تخریب نما. بنابراین دقت داشته باشید که انتخاب مصالح مناسب برای ساخت ویلای شمال نه تنها از جنبه زیبایی بلکه از لحاظ ایمنی نیز بسیار مهم است.

کلام پایانی

ساخت ویلای شمال توسط سازندگان ناشی و غیر حرفه ای در سال های اخیر آسیب زیادی به این خطه وارد کرده است. بنابراین برای طراحی ویلا در شمال باید سراغ تیم های خبره و حرفه ای معماری ویلا رفت. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از باتجربه ترین تیم های طراحی معماری ویلا در ایران صفر تا صد ساخت ویلای شمال را برای شما طبق اصول فنی و استانداردها و الزامات ایمنی به عهده خواهد گرفت. کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا اطلاعات لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید