نمای ویلا چرا و چه اهمیتی دارد؟ نما در ویلا معرف ساختمان است و اولین موردی است که به چشم بیننده می‌آید. امروزه سبک‌های متفاوتی از نما وجود دارند که لازم است برای بازسازی ساختمان های قدیمی انواع آن را بشناسید. حتما قبل از اقدام به ساخت یا بازسازی ساختمان‌های قدیمی انواع طراحی ویلا را بررسی کنید. چون ساخت و طراحی نما اهمیت ویژه‌ای دارد می‌بایست از طرح‌های زیبا و خلاقانه استفاده کرد. نمای ساختمان تاثیر مستقیمی روی قیمت و زیبایی آن می‌گذارد. در ادامه با آرکا ورجاوند همراه باشید تا انواع نمای ویلا را بشناسیم و به بررسی آن‌ها بپردازیم.

نکاتی که باید در طراحی نمای ویلا رعایت شوند

لازم به ذکر است که برای طراحی نمای ساختمان چند نکته حائز اهمیت است و باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

  • استفاده از متریال مناسب

نمای ویلا نیاز به انتخاب متریال مناسب برای طراحی دارد. تا حد زیادی زیبایی نما به جنس و کیفیت مواد استفاده شده در آن بستگی دارد. اگر در نمای ویلا متریال خوب و درجه یک استفاده نشده باشد، آن نما زیبایی و شکوه لازم را نخواهد داشت. حتی در صورت طراحی نمای عالی و بی‌نظیر باز هم شاهد شکست طرح و اجرایی نشدن آن خواهیم بود.‌ در نتیجه علاوه بر یک طراحی نمای عالی و بی‌نقص، باید متریال و مواد مصرفی هم عالی و درجه یک باشند تا به نتیجه مطلوب برسید.

  • رعایت تناسب رنگ

در نمای ویلا تناسب رنگ یکی از شروط مهم طراحی است. استفاده از رنگ‌هایی که با یکدیگر شباهت دارند و متناسب هستند خیلی مهم است. یکی از بارزترین ویژگی‌های بصری یک نما که در وهله اول دیده می‌شود، انتخاب رنگ‌های مناسب است. در صورتی که بهترین طرح و با کیفیت‌ترین متریال را داشته باشید اما تناسب رنگ را رعایت نکرده باشید، کیفیت بصری نما از بین می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای جدیدی که قابلیت طراحی سه بعدی دارند، رنگ‌بندی مناسب را هم انتخاب کنید.

نمای ویلا به شکل لوزی
برای یک طراحی بی نقص ویلا باید از متریال و مواد مصرفی درجه یک استفاده نمود.
  • پیوستگی عناصر به کار رفته

برای اینکه یک نمای جذاب و ایده آل داشته باشید، باید حتما پیوستگی در ظاهر نما وجود داشته باشد. در واقع باید یک فرم و الگوی کلی در تمام قسمت‌های نمای ساختمان اجرا شود. می‌بایست نما در تمام قسمت‌ها پیوستگی داشته باشد و هر قسمت آن یک طرح و فرم متفاوت نداشته باشد.

  • به کارگیری یک ریتم مشخص

نمای ویلا دارای عناصر و اجزای تشکیل‌دهنده است که باید نظم و ریتم خاصی داشته باشند. نظم و تکرار عناصر باید به گونه‌ای باشند که از لحاظ دیداری همخوانی داشته باشند. تمام قسمت‌ها و بخش‌ها حتی فضاهای خالی هم باید از یک الگو و نظم خاص پیروی کنند. ریتم به ساختمان انسجام می‌بخشد و از نظر دیداری آن را سازمان یافته نشان می‌دهد.

  • استفاده از یک عنصر شاخص

نمای ویلا نیازمند یک عنصر شاخص است. در صورتی که یک قسمت از نما را از قسمت‌های دیگر متمایز کنیم و آن را برجسته کنیم، نقطه شاخص ایجاد کرده‌ایم. با شاخص کردن یک بخش نسبت به بخش‌های دیگر توازن و تعادل کم‌تر می‌شود‌. استفاده از یک قسمت به عنوان شاخص، باعث می‌شود کل نما از حالت یکنواختی خارج شود و جذابیت آن از نظر دیداری بیشتر شود.

  • شفافیت بصری نما

نمای ویلا شامل پنجره‌ها هم می‌شود که بسیار حائز اهمیت هستند. استفاده از پنجره بیشتر در نما باعث شفافیت دیداری بیشتری می‌شود‌.  یکی از ضروریات ساخت بنا وجود پنجره است. استفاده از آن‌ها در مکان درست و به جا تاثیر زیادی بر جذابیت نمای ساختمان دارد.

  • حفظ سادگی در طراحی

استفاده از عناصر زیاد هنگام طراحی نما باعث شلوغی آن می‌شود و زیبایی ساختمان را از بین می‌برد. با رعایت اصل سادگی در طراحی و اجرا و حفظ اعتدال می‌توان نمای زیبا و اثرگذاری داشت. هر چه نما ساده‌تر باشد و عناصر تشکیل‌دهنده کمتری در آن به کار رفته باشد، کیفیت دیداری آن به مراتب بیشتر می‌شود.

  • اجرای نورپردازی موثر

نمای ویلا نیازمند نورپردازی است. یکی از مواردی که زیبایی نما را زیاد می‌کند و طراحی آن را ایده‌آل‌تر نشان می‌دهد، استفاده از نورپردازی است. استفاده از نورپردازی درست و به جا در طول شب باعث افزایش کیفیت دیداری نمای ویلا خواهد شد. شاخصه‌هایی که در نما به کار گرفته شده است باید هنگام نورپردازی مورد توجه قرار گیرند. نورپردازی با دقت عناصر ساختمان بخش مهمی از طراحی نما است. با ایجاد آن تاکید بر خصوصیات و ویژگی‌های دیداری نما بیشتر می‌شود‌.

استفاده از المان های قائم در طراحی نما ویلا
استفاده از عناصر زیاد هنگام طراحی نما باعث شلوغی آن می‌شود

انواع نمای ویلا

نمای ویلا و هر ساختمانی نشان‌دهنده نوع کاربری آن می‌باشد. طراحی نما به دلیل اینکه معرف ساختمان است، بسیار اهمیت دارد. هر ویلا براساس سبک و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد دسته‌بندی می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد انواع نمای ساختمان و ویژگی‌های هر کدام بیشتر بدانیم.

  • نمای مدرن
  • نمای کلاسیک
  • نمای مینیمال
  • نمای رومی
  • نمای فولدینگ
  • نمای دیکانستراکشن

چهار مورد از نمای ساختمان که بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است را توضیح می‌دهیم.

نمای مدرن

طراحی ویلا مدرن به صورت مدرن  در ایران و در اکثر کشورهای جهان  طرفداران بی‌شماری دارد. اکثر افراد دوست دارند برای نمای خود از این سبک استفاده کنند. به دلیل سادگی سبک مدرن و رنگ‌های دلنشین آن، در ایران بسیار پرمخاطب است. در این سبک از شیشه‌های بزرگ و سرتاسری استفاده می‌شود و تنوع مصالح بسیار کم است. نمای ساختمان باید به شیوه‌ای باشد که نور خورشید به اندازه کافی وارد ساختمان شود.

نمای کلاسیک

نمای ویلا کلاسیک بسیار قدیمی است و به همین دلیل مخاطبان خاص خود را دارد. معماران ایرانی در این سبک از مرمر و گرانیت استفاده می‌کنند. هزینه سبک کلاسیک به دلیل استفاده از سنگ‌های گران قیمت بسیار زیاد می‌باشد. این سبک دارای سقف و ستون‌های بلند است.

نمای ویلا مینیمال

در سبک مینیمال از تزئینات ساده و مصالح کم استفاده می‌شود. این سبک بدون هیچ‌ زرق و برقی و بدون سنگ‌های گران قیمت طراحی می‌شود. سبک مینیمال از خطوط ساده و طرح‌های یکنواخت ایجاد می‌شود. بیشترین رنگ استفاده شده در آن رنگ سفید و طوسی روشن است.

نمای رومی

این نمای ویلا به عنوان یک سبک لاکچری و سلطنتی شناخته می‌شود. در طراحی آن از سنگ مرمر و سنگ‌های گران قیمت دیگر استفاده می‌کنند. ‌این سبک ترکیبی از نمای ایران باستان و رم باستان است.

ویلای لوکس با طراحی رومی
نمای رومی به عنوان یک سبک لاکچری و سلطنتی شناخته می‌شود.

چرا طراحی نمای ویلا اهمیت دارد؟

نمای ویلا به دلیل اینکه ارتباط دیداری با مخاطب ایجاد می‌کند جز اجزای اصلی ساختمان محسوب می‌شود. نمای ساختمان هویت آن است. طراحی نما نشان‌دهنده شخصیت افراد ساکن در آن و کاربری ساختمان است. در واقع نمای بیرونی ویلا نشان‌دهنده طرح دکوراسیون داخلی منزل آن است. جذابیت دیداری یک ساختمان به طرح نمای آن بستگی دارد. نمای ویلا علاوه بر زیبایی که به ساختمان می‌بخشد، از آن در برابر باد و باران و آسیب‌های مختلف دیگر محافظت می‌کند. شرکت آرکا ورجاوند در این راستا در کنار شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید