نما ویلا روستیک یکی از زیباترین سبک های طراحی نمای ویلا است که می تواند نمادی از طبیعت بکر و خشن باشد. این سبک از طراحی نما در ویلاهای جنگلی و کوهستانی به زیبایی اجرا می شود.

طراحی نمای ویلای روستیک چه تاثیری در آرامش ذهنی ما دارد؟

آدمی همواره پیوند عمیقی با طبیعت داشته و این ارتباط را تا به امروز حفظ کرده است. زندگی در کلبه های چوبی احساسی از صمیمیت و گرما را به انسان منتقل می کند. گویی که حقیقت زندگی در این کلبه های چوبی جاریست. لمس طبیعت بکر و وحشی و عضوی از این طبیعت بودن را می توان با طراحی ویلای روستیک محقق نمود. به همین دلیل است که عده زیادی از افراد زندگی در ویلاهای روستیک را می پسندند.

طراحی نما ویلا روستیک این روزها در شمال کشور و مناطق خوش آب و هوای ییلاقی بسیار متداول گشته است. ظاهر این ویلاها شباهت زیادی به کلبه های چوبی روستایی دارد با این حال امکانات ویلای روستیک می تواند بسیار کامل تر از کلبه های روستایی باشد. در این مطلب قصد داریم پیرامون طراحی نما ویلا روستیک و اصول آن به گفتگو بپردازیم بنابراین همراه ما باشید.

آرامش بخش بودن نما ویلا روستیک

تنها یک نگاه گذرا به نما ویلا روستیک کافیست تا شما حس عمیقی از آرامش را در وجود خود احساس کنید. نمای ویلای روستیک بسیار نوستالژیک، صمیمانه و بکر است. استفاده از متریال های طبیعی همچون سنگ های تراش نخورده، چوب، آجرهای دست ساز و بافت ها و الیاف طبیعی در نمای این ویلا و تماشای آن شما را با خود به آغوش طبیعت خواهد برد. حس و حالی که از تماشای نما ویلا روستیک دریافت می کنید مطمئنا به دلیل ارگانیک بودن متریال های مورد استفاده در ساخت ویلا است.

ویلا نمای روستیک
نما ویلا روستیک دارای ظاهری بسیار آرامش بخش است.

استفاده از چوب ارگانیک در نما ویلا روستیک

در بسیاری از نماهای روستیک شاهد الوارهای چوبی تراش نخورده با همان بافت ارگانیک هستیم. ناصافی های سطح چوب، بافت آن را بسیار جذاب تر کرده است. واژه روستیک به معنای بکر و خشن می باشد. بنابراین خشن بودن ظاهر نمای ویلا نه تنها از زیبایی آن نمی کاهد بلکه طراحی نما ویلا روستیک را به اصل خود نزدیک تر می کند.

استفاده از ترمووود در نمای روستیک

در طراحی نما ویلا روستیک از چوب ارگانیک استفاده می شود. البته این چوب باید تحت فرآیندهای مهندسی به متریالی مقاوم در برابر رطوبت، پوسیدگی و خوردگی و آتش سوزی تبدیل شده باشد. به همین دلیل ترمووود انتخابی مناسب برای طراحی نما ویلا روستیک است.

ساخت ویلا روستیک
استفاده از چوب در نمای روستیک ظاهری طبیعی به نمای ویلا می دهد.

استفاده از سنگ در نمای روستیک

سنگ ها یکی از مهمترین عناصر در طراحی نما ویلا روستیک هستند. باستان شناسان عقیده دارند که سنگ ها منبع انرژی اند. کافیست دستی بر سنگ های زمخت و تراش نخورده ای بکشید که در طراحی نمای ویلا استفاده شده اند. بی شک با لمس سنگ های تراش نخورده و طبیعی، سفری از درون به دل طبیعت خواهید داشت. نمای سنگی ویلای روستیک منتقل کننده انرژی های کهن نهفته در این متریال طبیعی است. به همین دلیل نما ویلا روستیک می تواند بسیار در حال و هوای شما تاثیر مثبت بگذارد.

طراحی دودکشی سنگی در نمای روستیک

یکی از مهمترین استفاده های سنگ در طراحی نما ویلا روستیک، استفاده از این متریال برای ساخت دودکش سنگی است. به کمک طراحی دودکش سنگی می توان حال و هوایی روستایی به نمای ویلا داد. علاوه بر این ساختن حجم در نما ویلا روستیک یکی از قواعد ساخت این سبک از ویلا می باشد.

طراحی و ساخت نمای ویلا به سبک روستیک
نمای روستیک باید شامل سنگ های طبیعی و تراش نخورده باشد.

استفاده از آجرهای دست ساز در نمای روستیک

در طراحی نما ویلا روستیک از آجرهای دست ساز استفاده می شود. این آجرها شباهت زیادی به خشت های خام و زمختی دارد که در کلبه های روستایی استفاده می شوند. با این حال این آجرهای دست ساز کاملا ضد آب و مقاوم هستند. مقاومت در برابر رطوبت و برف و باران از ویژگی های مهم این آجرهای دست ساز است. با این حال طراحان سعی کرده اند تا طبیعی ترین حالت از آجر دست ساز را به نمایش بگذارند. همانطور که بارها گفته شد بخش عمده از از جذابیت نما ویلا روستیک در زمخت بودن و بی آلایش بودن نمای ویلا است.

دوری از تجمل گرایی در طراحی نما ویلا روستیک

در طراحی نما ویلا روستیک هیچ گونه آثاری از مدرنیته و تجمل گرایی پیدا نیست. این سبک از طراحی نما باید تا حد امکان شامل بافت های طبیعی و البته زمخت و خشن باشد. استفاده از سنگ های تراش نخورده ای که از دل طبیعت بکر و کوهستان های سرسخت استخراج شده نمای ویلای روستیک را صد چندان زیباتر خواهد کرد. در طراحی نما ویلا روستیک نباید به فکر نو گرایی باشیم. بلکه هدف خلق یک اثر هنری با چاشنی طبیعت در قالب یک سازه ویلایی است.

طراحی سقف شیب دار و مثلثی در نمای روستیک

کلبه های قدیمی و چوبی معمولا دارای سقف مثلثی هستند به همین دلیل در طراحی نما ویلا روستیک، سقف ویلا را شیبدار و مثلثی طراحی می کنند. ویلاهای روستیک معمولا در مناطق جنگلی ساخته می شوند. این مناطق جزو مناطق پر باران هستند. به همین دلیل با طراحی سقف شیبدار و مثلثی می توان به جلوگیری از تجمع آب باران در سقف کمک کرد.

ویلاسازی به سبک روستیک
سقف ویلای روستیک بهتر است به صورت مثلثی طراحی شود.

آیا استفاده از فلزات در نمای روستیک مجاز است؟

در بسیاری از مواقع طراحان اقدام به استفاده از متریال های فلزی در طراحی نما ویلا روستیک می کنند. استفاده از فلز در نمای ویلای روستیک مجاز است اما تنها به شرطی که این فلزات دارای ظاهری پتینه و کهنه باشند. منظور ما استفاده از فلزات مستعمل در نمای ویلا نیست. بلکه منظور استفاد از فلزاتی است که همنشینی آن ها در کنار سنگ و چوب و آجر نمای زیباتر و نوستالژیکی به ویلا بدهد. بهتر است از فلزات درخشان در نما ویلا روستیک استفاده نشود. از طرفی استفاده از فلزات می تواند مقاومت نما را افزایش دهد.

هماهنگی متریال های نماسازی روستیک با اقلیم جغرافیایی منطقه

بسیار مهم است که در طراحی نما ویلا روستیک از متریال های سازگار با اقلیم جغرافیایی منطقه استفاده شود. به عنوان مثال اگر هدف طراحی ویلای روستیک در مناطق جنگلی است بی شک چوب به عنوان متریال اصلی انتخاب می شود. با این حال اگر قرار است ویلای روستیک در دل کوهستان ساخته شود بی شک سنگ را باید به عنوان متریال اصلی در نماسازی ویلا انتخاب کرد. همچنین اگر قصد ساخت ویلای روستیک در مناطق خشک و نیمه بیابانی را داشته باشید بهتر است از سفال و آجر استفاده کنید.

کلام پایانی

طراحی نما ویلا روستیک در مناطق خوش آب و هوای شمال و تهران می تواند حال و هوایی دوستانه و صمیمانه به فضا بدهد. این سبک از نما یک سبک نوستالژیک است و این روزها در طراحی ویلا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مجموعه آرکاورجاوند به عنوان یکی از حرفه ای ترین مجموعه های طراحی معماری ویلا در ایران، طراحی نما ویلا روستیک را در ویلای شما به شکلی حرفه ای و هنرمندانه به کمک یک تیم تخصصی انجام می دهد. برای ارتباط با ما کافیست با شماره های قرار داده شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید